Show simple item record

dc.creatorDíaz González-Rubio, Ibeth Isabel
dc.date.accessioned2018-11-14T21:46:12Z
dc.date.available2018-11-14T21:46:12Z
dc.date.issued2009-04-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/1013
dc.descriptionPsicologíaen_US
dc.description.abstractThe investigation(research) was based in understanding(including) the valuation that the students of Psychology did on his(her,your) cognitive and moral development when they committed academic plagiarism during his(her,your) formation(training) to discipline and to explain how these factors can generate or anticipate(prepare) it it, these students were chosen because they expire on condition of having committed plagiarism and having got a sanction for his(her,your) lack(mistake). The investigation(research) is qualitative, under the modality of interpretive study of case, the compilation of information went across technologies(skills) as individual interview to depth and documentary analysis, used to approach to the subjects, where they emerged information that were analyzed and categorized, to obtain the results of the study. There was identified how the students value his(her,your) cognitive and moral development after there being experienciado the plagiarism in his(her,your) formation(training) and led them to admitting that weaknesses exist in them from the cognitive and moral thing, which they must strengthen to get out of a jam itself(himself,herself) professionally. The results of the investigation(research) demonstrated that the students incurred the plagiarism for factors as the ignorance departing from the meaning of the same one, ignorance methodological and lacking in time for his(her,your) academic commitments, there was identified that failings exist from the above-mentioned cognitive thing to the capacities(aptitudes) that the individual must handle to be unrolled(developed) adequately in his(her,your) profession. Difficulties were demonstrated in his(her,your) moral development on having assumed the responsibilities of his(her,your) acts and the consequences that part with it, one concluded that from the educational thing there exist failings that must fortify in order that the students have suitable tools that help to improve his(her,your) difficulties.en_US
dc.description.abstractLa investigación se basó en comprender la valoración que hicieron los estudiantes de Psicología sobre su desarrollo cognitivo y moral cuando cometieron plagio académico durante su formación disciplinar y explicar cómo estos factores pueden generarlo o prevenirlo, estos estudiantes se escogieron porque cumplen con la condición de haber cometido plagio y haber recibido una sanción por su falta. La investigación es cualitativa, bajo la modalidad de estudio interpretativo de caso, la recolección de información fue a través de técnicas como entrevista individual a profundidad y análisis documental, utilizadas para abordar a los sujetos, donde emergieron datos que fueron analizados y categorizados, para obtener los resultados del estudio. Se identificó cómo los estudiantes valoran su desarrollo cognitivo y moral luego de haber experienciado el plagio en su formación y los llevó a reconocer que existen en ellos debilidades desde lo cognitivo y moral, que deben fortalecer para desempeñarse profesionalmente. Los resultados de la investigación demostraron que los estudiantes incurrieron en el plagio por factores como la ignorancia partiendo del significado del mismo, ignorancia metodológica y falta de tiempo para sus compromisos académicos, se identificó que existen falencias desde lo cognitivo referido a las capacidades que el individuo debe manejar para desenvolverse adecuadamente en su profesión. Se evidenció dificultades en su desarrollo moral al asumir las responsabilidades de sus actos y las consecuencias que se desprenden de ello, se concluyó que desde lo educativo existen falencias que deben fortalecerse para que los estudiantes tengan herramientas adecuadas que ayuden a mejorar sus dificultades.es_CO
dc.language.isospaen_US
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualen_US
dc.subjectComprenderen_US
dc.subjectValoraren_US
dc.subjectPlagio académicoen_US
dc.subjectDesarrollo cognitivoen_US
dc.subjectDesarrollo moralen_US
dc.subjectTo understanden_US
dc.subjectTo valueen_US
dc.subjectAcademic plagiarismen_US
dc.subjectCognitive developmenten_US
dc.subjectMoral developmenten_US
dc.titleEstudio acerca de la comprensión por parte del estudiante sobre su desarrollo cognitivo y moral a partir del plagio académicoen_US
dc.typeThesisen_US
dc.contributor.tutorPuello Scarpati, Mildred
dc.contributor.coasesorRoca Vides, Margarita
dc.contributor.authorcoDomínguez Arévalo, Solange Cecilia


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record