Responsabilidad en el contrato de franquicia generada por las cláusulas de exclusividad comercial y territorial
Trabajo de grado - Pregrado
2018-04-16
Universidad de la Costa
The perspective of this monograph is a synthesis of the origins of the legal and contractual treatment presented by the franchise in Colombia, making a parallel with countries such as Chile and Argentina, where investigations have been conducted to unveil the legal nature of the contract, starting from different positions, starting with the one that asserts that the business is derived from the figure of the concession. With which it is necessary to analyze the liability in the franchise contract generated by the clauses of commercial and territorial exclusivity, also determine the parts of the contract throughout the relationship between franchisor and franchisee. The investigation is directed to deepen the study of the responsibility of the franchisor, in the franchise contract generated by the clauses of commercial and territorial exclusivity. On the other hand, according to the methodology of this investigation, diverse antecedents were gathered, the legal structure, as well as the national and international jurisprudence. The franchise is an atypical contract, which consists of a cooperation between parties, be these franchisor and franchisee, where in a rough way, the first is committed to transfer their know-how, so that the second commercializes it sharing the other elements of intellectual property as a brand, distinctive signs, signs, etc. Similarly, the franchisee in exchange for this transfer of knowledge, must make an initial payment by concept entering the franchise and another periodic payment to the franchisor. En el desarrollo de esta monografía se realiza una síntesis de los orígenes del régimen legal y contractual que presenta la franquicia en Colombia, indagando al respecto en países como Chile y Argentina, donde se han adelantado investigaciones tendientes a develar la naturaleza jurídica de este contrato, partiendo de diversas posturas, empezando por aquella que asevera que el negocio se deriva de la figura de la concesión. Igualmente se analiza la responsabilidad en el contrato de franquicia generada por las cláusulas de exclusividad comercial y territorial a lo largo de la relación entre franquiciante y franquiciado, haciendo énfasis en el estudio de la responsabilidad del franquiciante. De otra parte, de acuerdo con la metodología de esta investigación de tipo analítica descriptiva con un enfoque cualitativo utilizando fuente secundaria se tuvieron en cuenta antecedentes, la estructura jurídica del contrato, así como la jurisprudencia nacional e internacional. La franquicia es un contrato atípico, que consiste en una cooperación entre partes, sean estas franquiciante y franquiciado, en donde a groso modo, el primero se compromete a transferir su know how, para que el segundo lo comercialice compartiendo los demás elementos de propiedad intelectual como marca, signos distintivos, señales, etc. De igual manera, el franquiciado a cambio de esta transferencia de conocimientos, debe realizar un pago inicial por concepto entrar a la franquicia y otro pago periódico al franquiciante.
- Pregrado [1280]