Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorRivera Acosta, Christianspa
dc.date.accessioned2019-02-08T18:47:31Z
dc.date.available2019-02-08T18:47:31Z
dc.date.issued2018-02-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/2296spa
dc.description.abstractThe purpose of the research was to reflect on the implementation of the bar method as a teaching didactic strategy for the strengthening of mathematical problem solving skills in the 5th grade developed by the John F. Kennedy primary educational institution, under the guidelines of education administrators (rectors and coordinators) and classroom teachers of the Magdalena Foundation Municipality of Colombia, through the contributions of Zúñiga G (2013), Serres (2007), Hinojosa (2012), MEN (2002), among others. The research was considered analytical under the feasible project approach with experimental design of transactional field. For this, a population formed by a group of participants was selected, constituted by 2 directors (rectors and coordinators), and six (6) secondary school teachers, that is, eight (8) subjects, whom applied to provide information through the use three instruments of single version constituted by twenty (20) questions with alternatives of open answers, which were interpreted and categorized by criteria of importance or incidence in the case study. It was validated in its content by 3 experts with an acceptable reliability. Among the results, it was identified that the bar method dimension for the resolution of mathematical problems in grade 5 has a good application in the John F. Kennedy institution of the Fundacion Municipality of Magdalena-Colombia with a preponderance in the shared educational management and individual participation among the managers, principals, coordinators and teachers, with a moderate application of strategy innovation by teachers. The didactic strategies of training in design and application of workshops and method of project are considered by the director, and coordinators as the highest applicability and acceptance in student learning. It was determined that the orientation of the PEI in the John F. Kennedy Departmental educational institution of the Municipality of Fundacion, Magdalena of Colombia, is always carried out from the traditional conception with productive component. Theoretical-practical guidelines on pedagogical innovation were proposed in the implementation of the bar method as a pedagogical strategy for the strengthening of mathematical skills and competences in teachers and students based on the execution of teaching didactic strategies.spa
dc.description.abstractEl propósito de la investigación fue reflexionar sobre la implementación del método de barras para el fortalecimiento de la habilidad matemática en resolución de problemas en el grado 5º desde la diversidad de las estrategias didácticas desarrolladas por los docentes en las institución educativa primaria del Municipio de Fundación, Departamento del Magdalena, directivos (rectores y coordinadores) y docentes de aula, mediante los aportes de Zúñiga G (2013), Serres (2007), Hinojosa (2012), MEN (2002), MEN (2002), entre otros. La investigación se consideró reflexiva bajo el enfoque de proyecto factible con diseño experimental de campo transaccional. Para la misma se seleccionó una población conformada por un grupo conformado por dos directivos (rectores y coordinadores), y seis (6) docentes de básica primaria, es decir por doscientos ocho (8) sujetos, a quienes se les aplicaron los instrumentos de única versión constituido por veinte (20) preguntas con alternativas de respuestas abiertas. Entre los resultados se identificó que la dimensión clase de implementación de método de barras posee una buena aplicación en la institución John F. Kennedy del Municipio de Fundación con preponderancia en la gestión educativa compartida y de participación individual entre los directivos, rectores y coordinadores, y con una moderada aplicación de estas por parte de los docentes. Las estrategias didácticas talleres y método de proyecto son consideradas por los directivos, rectores y coordinadores como las de más alta aplicabilidad en el aprendizaje de los estudiantes. Se determinó que la orientación del PEI en la institución educativa del Municipio de Fundación Colombia, se realiza siempre desde la concepción tradicional con componente productivo. Se propusieron lineamientos teórico-prácticos sobre implementación del método de barras para el fortalecimiento de las habilidades matemáticas en la resolución de problemas en el grado 5o con base a la ejecución de estrategias didácticas docentes.spa
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de la Costaspa
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualspa
dc.subjectEstrategia pedagógicaspa
dc.subjectInnovación pedagógicaspa
dc.subjectMétodo de barraspa
dc.subjectCompetencias y habilidades matemáticasspa
dc.titleMétodo de barras como estrategia didáctica para el fortalecimiento de la competencia matemática de resolución de problemas en docentes de grado 5ºspa
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.contributor.authorcoMozo Barcasnegra, Evaristospa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.instnameCorporación Universidad de la Costaspa
dc.identifier.reponameREDICUC - Repositorio CUCspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.cuc.edu.co/spa
dc.publisher.programMaestría en Educaciónspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fspa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/TPspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa


Ficheros en el ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem