Show simple item record

dc.creatorMontoya Torres, Jairo R.
dc.creatorLópez Franco, Julián
dc.creatorNieto Isaza, Santiago
dc.creatorFelizzola Jiménez, Heriberto
dc.creatorHerazo Padilla, Nilson Sebastian
dc.date.accessioned2019-05-08T15:09:39Z
dc.date.available2019-05-08T15:09:39Z
dc.date.issued2015-02-15
dc.identifier.issn0360-8352
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/3254
dc.description.abstractThe location routing problem with stochastic transportation cost and vehicle travel speeds is considered in this paper. A hybrid solution procedure based on Ant Colony Optimisation (ACO) and Discrete-Event Simulation (DES) is proposed. After using a sequential heuristic algorithm to solve the location subproblem, the subsequent capacitated vehicle routing problem is solved using ACO. Finally, a DES model evaluates those vehicle routes in terms of their impact on the expected total costs. The approach is tested using well-known randomly generated datasets. Since no previous works in the literature studied exactly the same SLRP, the proposed procedure is compared against its deterministic version. Numerical results show the efficiency and efficacy of the hybrid ACO-DES approach.es_ES
dc.description.abstractEl problema de enrutamiento de ubicación con el costo de transporte estocástico y las velocidades de viaje del vehículo es considerado en este trabajo. Se propone un procedimiento de solución híbrida basado en la optimización de colonias de Hormiga (ACO) y la simulación de eventos discretos (DES). Después de usar un algoritmo heurístico secuencial para resolver el sub-problema de ubicación, el problema de enrutamiento del vehículo capacitado posterior se resuelve utilizando ACO. Finalmente, un modelo DES evalúa esas rutas de vehículos en términos de su impacto en los costos totales esperados. El enfoque se prueba utilizando conjuntos de datos bien conocidos generados aleatoriamente. Dado que ningún trabajo previo en la literatura estudió exactamente el mismo SLRP, el procedimiento propuesto se compara con su versión determinista. Los resultados numéricos muestran la eficiencia y la eficacia del enfoque híbrido ACO-DES.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de la Costaes_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectLocationes_ES
dc.subjectRoutinges_ES
dc.subjectAnt colony optimizationes_ES
dc.subjectSimulationes_ES
dc.subjectUbicaciónes_ES
dc.subjectEnrutamientoes_ES
dc.subjectOptimización de colonias de hormigases_ES
dc.subjectSimulaciónes_ES
dc.titleA literature review on the vehicle routing problem with multiple depotses_ES
dc.title.alternativeUna revisión de la literatura sobre el problema de enrutamiento de vehículos con múltiples depósitoses_ES
dc.typearticlees_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess