Estudio de prefactibilidad de concreto sostenible usando agregado grueso reciclado en Barranquilla
Trabajo de grado - Pregrado
2019-04-25
Universidad de la Costa
In this study, the prefeasibility of sustainable concrete is evaluated using a coarse recycled aggregate from a rigid pavement in Barranquilla, for this purpose three stages were developed. First, a market study that includes a diagnosis made through surveys and interviews targeted at a group of selected civil works and at some of the entities involved in the management of waste in the city, the diagnosis is complemented with a geographic mapping that allows to know the concentration level of the RCDs found according to a route established by localities. Second, echnical feasibility consisting of an initial characterization of the materials to be used, the application of an experimental improvement technique (TME) and, the design and development of 4 types of mixtures defined by the percentage of AGN replaced with the AGR in volumes of 0%, 10%, 50% without TME and 50% with TMEs for the manufacturing of 24 cylindrical specimens tested for compression at the age of 28 days. Third, economic assessment through unit cost analysis of sustainable concrete versus conventional concrete. At the end of this study it is determined whether the sustainable concrete proposed in the research is feasible according to the studied parameters and the existing Colombian regulations.
Keywords: sustainable concrete, prefeasibility study, recycled concrete aggregate,
construction and demolition waste, experimental improvement technique En el presente estudio se evalúa la prefactibilidad del concreto sostenible usando agregado grueso reciclado procedente de un pavimento rígido de Barranquilla, para lo cual se desarrollaron 3 etapas. Primero, estudio de mercado que comprende un diagnóstico mediante encuestas y entrevistas aplicadas a un grupo de obras civiles seleccionadas y a algunas de las entidades involucradas en la gestión de los residuos de la ciudad, el cual se complementa con un mapeo geográfico que permite conocer el nivel de concentración de los RCDs encontrados de acuerdo un ruteo establecido por localidades. Segundo, viabilidad técnica conformada por una caracterización inicial de los materiales a utilizar, la aplicación de una técnica de mejoramiento xperimental (TME) y, el diseño y elaboración de 4 tipos de mezclas definidos según el porcentaje de reemplazo de AGN por el AGR en volúmenes de 0%, 10%, 50% sin TME y 50% on TME para la fabricación de 24 especímenes cilíndricos ensayados a compresión a la edad de 28 días. Tercero, evaluación económica mediante el análisis de costos unitarios del concreto sostenible versus un concreto convencional. Al finalizar este estudio se determina si el concreto sostenible propuesto en la investigación es viable según los parámetros estudiados y las normativas colombianas vigentes
- Pregrado [1273]
Descripción:
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