Show simple item record

dc.creatorZabala Campo, Victor David
dc.date.accessioned2019-05-21T19:41:24Z
dc.date.available2019-05-21T19:41:24Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/4651
dc.descriptionIngeniería Electrónicaes_ES
dc.description.abstractIndustry requires automated processes and, technologies should be kept in continuous innovation. Institutions of higher education, electronic professionals, and industry have understood the importance of being updated on technological trends in automation. Institutions of higher education must ensure academic training consistent with the needs of the professional sector. To achieve this goal, the updating of academic training contents is needed. In this project, we present the study of the curricular actualization in Automation, of the Universidad de la Costa, CUC'. We identify the requirements of the industrial and business sectors, and the analysis of academic contents and methodologies used in national and international higher education institutions, more specifically in automation area. Finally, we propose a curriculum for automation course of electronic engineering undergraduate program at the ‘Universidad de la Costa, CUC’. The curriculum proposed for automation courses is framed on a hardware and software development methodology for teaching/learning on theoretical and practical courses. The structure proposed is named "learning micro-areas" adressed at building knowledge where the students are the core. Student choose a base line and elective lines of training units. The curriculum proposed organizes the issues and practices of automation courses consistent with the industrial and business sector requirements. The curriculum proposed supports the course development with contents, competences and lab guides.es_ES
dc.description.abstractLa industria requiere de procesos automatizados y las tecnologías deben mantenerse en continua innovación. Las instituciones de educación superior, los profesionales en electrónica y el sector industrial, han entendido la importancia de estar actualizados en las tendencias tecnológicas en el área de automatización. Las instituciones de educación superior deben mantener una formación académica coherente con las necesidades del sector profesional. Para lograr este objetivo, se realiza la actualización continua de los contenidos de formación académica. En este proyecto se presenta el estudio para la actualización curricular de la asignatura Automatización en la Universidad de la Costa. El estudio identifica los requisitos del sector industrial y empresarial, específicamente en el área de automatización, se presenta el análisis de las temáticas y metodologías utilizadas en instituciones de educación superior a nivel nacional e internacional en la asignatura automatización y se presenta una propuesta curricular para la asignatura de automatización del programa de pre-grado en Ingeniería Electrónica en la Universidad de la Costa, CUC. La propuesta curricular de la asignatura está enmarcada en una metodología de enseñanza/aprendizaje mediante desarrollo de hardware y software para asignaturas teóricoprácticas. La estructura propuesta por esta investigación se ha denominado “micro-áreas de aprendizaje”, orientada a la construcción del conocimiento con el estudiante como eje central, quien escoge una línea de desarrollo durante la asignatura en ciclos básicos y electivos de las unidades de formación.La propuesta diseñada, permite abarcar de forma organizada las temáticas y prácticas que requiere el sector industrial y empresarial en la formación de los Ingenieros Electrónicos, en el área de automatización. Además, brinda el soporte del desarrollo de la asignatura mediante el contenido por competencias de la asignatura y las guías de laboratorio de las sesiones prácticas.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de la Costaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectPrograma de asignaturaes_ES
dc.subjectAutomatizaciónes_ES
dc.subjectElectrónicaes_ES
dc.subjectCompetenciases_ES
dc.subjectCourse Syllabuses_ES
dc.subjectAutomationes_ES
dc.subjectElectronicses_ES
dc.subjectSkillses_ES
dc.titleAnálisis y diseño curricular de la asignatura automatización de la Universidad de la Costa C.U.C.es_ES
dc.typeThesises_ES
dcterms.references[1] Siemens AG, “Comunicaciones Industriales - Industria - Siemens,” 2015. [Online]. Available: http://w5.siemens.com/spain/web/es/industry/automatizacion/com_industriales/ pages/comunicaciones_industriales.aspx. [Accessed: 27-Jun-2015]. [2] M.P.M. y F.P.M. DEPTO.ELECTRICIDAD - C.I.P. ETI Tudela, “Comunicaciones Industriales.”. [3] Siemens AG, “AS-Interface - Industrial Controls - Siemens.” [Online]. Available: http://w3.siemens.com/mcms/industrial-controls/en/industrialcommunication/as-interface/Pages/default.aspx?stc=wwdf100044. [Accessed: 27-Jun-2015]. [4] Sergi Requena Durán, Jenaro Cátedra Martínez, and Rubén Pérez Freire, “Redes de PLC’s Casa Siemens.” [5] César Cassiolato, “Redes Industriales- Technical Article,” Smar. [Online]. Available: http://www.smar.com/espanol/articulo-tecnico/redes-industrialesparte-2. [Accessed: 27-Jun-2015]. [6] Centro Integrado Politécnico, “Profibus”. [7] Smar Equipamentos Industriais, “Redes de comunicación Industrial.” [Online]. Available: http://www.smar.com/espanol/profibus. [Accessed: 27-Jun-2015]. [8] Jose Hurtado Torres, “Introducción a las Redes de Comunicación Industrial.” . [9] Rockwell Automation (Allen-Bradley), “Red ControlNet.” [Online]. Available: http://ab.rockwellautomation.com/es/Networks-andCommunications/ControlNet-Network. [Accessed: 27-Jun-2015]. [10] Acromag, “Introduction to Modbus TCP/IP.” Acromag, Inc., 2005.es_ES
dc.contributor.authordirPaez Logreira, Heyder
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International