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dc.creatorDe La Cruz González, Gonzalo José
dc.date.accessioned2019-08-12T20:49:27Z
dc.date.available2019-08-12T20:49:27Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/5149
dc.descriptionPsicologíaes_ES
dc.description.abstractA quantitative research was carried out, with an empirical-analytical paradigm in order to develop an instrument capable of accounting for the legitimization of violence in adolescents at social risk. We explored the background studies related to the evaluation of the variable and other related ones from which the evaluation indicators were extracted. He underwent a process of reviewing expert judges from whose recommendations adjustments were made. Subsequently, it was applied to a sample of 75 adolescent students in order to pilot the initial version of the scale, which was applied in a computerized manner. Correlations were found that allow for consistency between the items that measure the variables of moral disconnection, although there were differences that could be related to the type of stimulus presented in the evaluation situations, with greater consistency found in cases of verbal aggression. Finally, reflections on the possibilities and limitations of computerized psychological tests are made.es_ES
dc.description.abstractSe llevó a cabo una investigación de tipo cuantitativo, con un paradigma empírico-analítico con el fin de desarrollar un instrumento capaz de dar cuenta de la legitimación de la violencia en adolescentes en riesgo social. Se exploraron los estudios antecedentes relacionados con la evaluación de la variable y otras afines a partir de los cuales se extrajeron los indicadores de evaluación. Se sometió a un proceso de revisión de jueces expertos a partir de cuyas recomendaciones se hicieron ajustes. Posteriormente se aplicó a una muestra de 75 estudiantes adolescentes con el fin de pilotear la versión inicial de la escala, la cual se aplicó de forma informatizada. Se encontraron correlaciones que permiten señalar consistencia entre los ítems que miden las variables de desconexión moral, si bien hubo diferencias que podrían relacionarse con el tipo de estímulo presentado en las situaciones de evaluación, encontrándose mayor consistencia en los casos de agresiones verbales. Finalmente se hacen reflexiones sobre las posibilidades y limitaciones de las pruebas psicológicas informatizadas.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de la Costaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectLegitimación de la violenciaes_ES
dc.subjectAdolescenciaes_ES
dc.subjectConflictos en la adolescenciaes_ES
dc.subjectPruebas informatizadases_ES
dc.subjectLegitimization of violencees_ES
dc.subjectAdolescencees_ES
dc.subjectConflicts in adolescencees_ES
dc.subjectComputerized testses_ES
dc.titleDiseño y pilotaje de la escala de Legitimación de la Violencia para adolescentes en riesgo LEVIARes_ES
dc.typeThesises_ES
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dc.contributor.coasesorMartínez González, Marina Begoñaes_ES
dc.contributor.authordirMartínez González, Marina Begoña
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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