Desarrollo de las habilidades sociales mediadas por la metodología Flipped Classroom
Trabajo de grado - Pregrado
2019
Universidad de la Costa
In this research work, a pedagogical strategy has been developed using the FLIPPED
CLASSROOM methodology to develop the social skills of fourth grade students at the
Headquarters of the Sabanagrande Commercial Technical Institution No. 4 Santa Rita de Cascia.
For this, a pretext is applied with which to identify the social skills for a majority of 61 students
divided into groups (control and experimental). Subsequently, a training process was developed
with the inclusion of didactic strategies mediated by the FLIPPED CLASSROOM methodology,
during an academic semester. After the application of mediated strategies, a subsequent
evaluation of the groups is applied: control and experimental, with the purpose of comparing the
degree of development of social skills by students. The study showed that students in the
experimental group developed social skills (active exploration, conflict and conflict resolution),
in addition to the students in the control group. Likewise, it was clear that 55% of the students
were motivated by the use of technology, considering it as an effective tool to strengthen
interpersonal relationships. It was concluded that the application of the FLIPPED CLASSROOM
methodology as a didactic mediation strategy contributes to the development of social skills in
fourth grade students and the use of ICTs in a positive and uplifting way for young people and
young people. En este trabajo de investigación se desarrollaron estrategias pedagógicas con el uso de la
metodología FLIPPED CLASSROOM para el desarrollo de las habilidades sociales en los
estudiantes de cuarto grado de la Institución Educativa Técnica Comercial de Sabanagrande Sede
Nº4 Santa Rita de Cascia. Para ello, se aplicó un pretest con el cual se identificaron las
habilidades sociales a una muestra de 61 estudiantes divididos en dos grupos (control y
experimental). Posteriormente, se desarrolló un proceso formativo con la inclusión de estrategias
didácticas mediadas por la metodología FLIPPED CLASSROOM, durante un semestre
académico. Después de la aplicación de las estrategias mediadas por las TIC, se aplicó una
evaluación postest a los dos (2) grupos control y experimental, con el propósito de comparar el
grado de desarrollo de las habilidades sociales por parte de los estudiantes. El estudio demostró
que los estudiantes del grupo experimental desarrollaron las habilidades sociales (escucha activa,
asertividad y resolución de conflictos), por encima de los estudiantes del grupo control, de igual
manera, se evidenció que el 55% de los estudiantes estuvieron motivados con el uso de la
tecnología, considerándola como herramienta eficaz para reforzar las relaciones interpersonales.
Se concluyó que la aplicación de la metodología FLIPPED CLASSROOM como estrategia de
mediación didáctica contribuye al desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de la 4º grado
de la básica primaria.
- Posgrado [1187]
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