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dc.contributor.authorHerrera Pérez, Jhan Carlosspa
dc.date.accessioned2020-01-17T22:24:12Z
dc.date.available2020-01-17T22:24:12Z
dc.date.issued2019-07-19
dc.identifier.citationHerrera Pérez, J. (2019). Análisis de los sistemas de ingreso, permanencia, ascensos y estímulos docentes en el contexto latinoamericano. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 10(1), 67-78. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.1.2019.05spa
dc.identifier.issn2145-9258, 2389-7724 electrónicospa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/5874spa
dc.description.abstractEducation reforms in Latin America have significantly changed the panorama in terms of stability and incen-tives for teachers in the region in recent decades. The different governments try to establish mechanisms that allow them to have a better control of the budget, but in their eagerness to achieve objectives suggested by international organizations, such as the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), they establish policies that are not agreed upon with the unions in their elaboration. Therefore, the purpose of this article is to analyze the behavior of such education reforms in the Latin American context, with emphasis on the changes of recent decades. Documentary review and content analysis serve as a methodological basis for deriving a system of theoretical categories in atten-tion to the research topic. Among the results, categories such as the impact of well-paid teachers on the quality of education, as well as the role played by unions in the processes of consultation and dialogue with governments, stand out. It is concluded that there is a need to generate solid criteria that allow us to evaluate the current state of the education sector from an objective perspective, paying special attention to the system of income, permanence, promotions, and incentives for teachers in Latin America.eng
dc.description.abstractLas reformas educativas en América Latina han cambiado significativamente el panorama en cuanto a estabilidad y estímulos para los docentes de la región en las últimas décadas. Los diferentes gobiernos intentan establecer mecanismos que les permitan tener un mejor control del pre-supuesto, pero en sus afanes por lograr objetivos sugeridos por organismos internacionales, como la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE), establecen políticas que no son concertadas con los sindicatos en su elaboración. Por tanto, el propósito del presente artículo se orienta a analizar el comportamiento de dichas reformas educativas en el contexto latinoamericano, con énfasis en los cambios de las últimas décadas. La revisión documental y el análisis de contenido sirven como fundamento metodológico para derivar un sistema de categorías teóricas, en atención a la temática de investigación. Entre los resultados destacan categorías como el impacto de los docentes bien remunerados en la calidad educativa, así como, la función realizada por los sindicatos en los procesos de concertación y dialogo con los gobiernos. Se concluye en la necesidad de generar criterios sólidos que permitan evaluar desde una perspectiva objetiva, el estado actual del sector educativo, teniendo especial atención al sistema de ingreso, permanencia, ascensos y estímulos al docente en Latinoaméricaspa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.relation.ispartofseriesCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD; Vol. 10, Núm. 1 (2019)spa
dc.rightsCC0 1.0 Universalspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/spa
dc.sourceCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDADspa
dc.subjectDocentespa
dc.subjectIngresospa
dc.subjectAscensosspa
dc.subjectEvaluación, sindicatosspa
dc.subjectEstatutosspa
dc.subjectConcursosspa
dc.subjectDesempeñospa
dc.subjectIncentivosspa
dc.subjectTeacherspa
dc.subjectPromotionsspa
dc.subjectEvaluationspa
dc.subjectUnionsspa
dc.subjectStatutesspa
dc.subjectContestsspa
dc.subjectPerformancespa
dc.subjectIncentivesspa
dc.titleAnálisis de los sistemas de ingreso, permanencia, ascensos y estímulos docentes en el contexto latinoamericanospa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.identifier.urlhttps://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.1.2019.05spa
dc.source.urlhttps://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/2575spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doi10.17981/cultedusoc.10.1.2019.05spa
dc.identifier.eissn2389-7724spa
dc.identifier.instnameCorporación Universidad de la Costaspa
dc.identifier.pissn2145-9258spa
dc.identifier.reponameREDICUC - Repositorio CUCspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.cuc.edu.co/spa
dc.relation.ispartofjournalCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDADspa
dc.relation.ispartofjournalCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDADspa
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dc.title.translatedAnalysis of entry systems, permanence, promotions and teacher incentives in the Latin American contextspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.relation.citationissue1spa
dc.relation.citationvolume10spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa
dc.relation.ispartofjournalabbrevCult. Edu. Soc.spa


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