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dc.creatorMuñoz Marenco, Maritza Isabel
dc.creatorPolo Acosta, Cristina Isabel
dc.creatorValencia Pacheco, Karina Esther
dc.date.accessioned2020-06-17T21:53:12Z
dc.date.available2020-06-17T21:53:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/6376
dc.descriptionLicenciatura en Educación Básica Primariaes_ES
dc.description.abstractThe present research work consists in creating an educational proposal, where primary school teachers implement the use of digital videos and audios to strengthen the environmental culture. Mainly, this idea arises from the environmental problem that surrounds the INSTITUCIÓN EDUCATIVA PRIMERO DE MAYO, starting from their own spaces, both internal and external and from the social context where it is located. The contribution of several authors was taken into account in order to give solidity to this proposal, such as: Boff (1995) in his book “Ecology, cry of the earth”, Severiche (2016) and his contributions related to ecological culture, Panayotou (1994) with his thesis "Ecology environment and development", Monteagudo (2007) who expresses the importance of video as a tool for teaching; and others. The previous authors with their postulates support the proposal of this work which aims to strengthen the environmental culture through videos and digital audios. This research work is oriented towards an experiential introspective approach, a socio-critical paradigm, a qualitative design and a participatory action research design. The research group implemented the proposal to 10 primary school teachers, carrying out various activities, including watching and listening to audios and videos in relation to the environment and their care, which were previously selected. Finally, to verify the viability of the proposal, techniques and instruments were applied: the survey, using a questionnaire as an instrument, interview with a question guide and focus group with the focus group guide. The application of these, the evaluative evaluation of the results and highlight the relevance of the audios and videos, since the environmental culture in teachers can be strengthened, because after watching the videos and listening to the audios, a space was created where Their experience revealed the new actions to be taken into account to strengthen the environmental culture in the school, where they would include the entire educational community.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación consiste en dar a conocer una opción educativa, donde los profesores de básica primaria implementen la utilización de videos y audios digitales para fortalecer la cultura ambiental. Principalmente, esta idea surge de la problemática ambiental que envuelve a la Institución Educativa Primero de Mayo, partiendo de los espacios propios de estas, tanto internos como externos y del contexto social donde se encuentra ubicada. Se tuvo en cuenta el aporte de varios autores para así darle solidez a esta investigación, tales como: Urie Bronfenbrenner (1997) y su teoría ecológica, Boff (1995) en su libro “Ecología, grito de la tierra”, Severiche (2016) y sus aportes relacionados con la cultura ecológica, Panayotou (1994) con su tesis “Ecología medio ambiente y desarrollo”, Monteagudo (2007) quien expresa la importancia del video como herramienta para la enseñanza; entre otros. Los anteriores autores con sus postulados respaldan este trabajo, el cual tiene como fin fortalecer la cultura ambiental a través de videos y audios digitales. Este trabajo de investigación está orientado hacia un enfoque introspectivo vivencial, un paradigma socio crítico, un diseño cualitativo y un diseño de investigación acción participativa. El grupo investigador implementó unas estrategias a 10 docentes de básica primaria, realizando diversas actividades, entre ellas observar y escuchar audios y videos con relación al medio ambiente y sus cuidados, los cuales fueron seleccionados previamente. Por último, para verificar la viabilidad de este trabajo de investigación, se aplicaron como técnicas e instrumentos: la encuesta, usando como instrumento un cuestionario, entrevista con una guía de preguntas y grupo focal con la guía de grupo focal. La aplicación de estos, permitió valorar los resultados y destacar la pertinencia de los audios y videos, ya que se logró fortalecer la cultura ambiental en los docentes. Se propició un espacio, donde desde su experiencia manifestaron las nuevas acciones a tener en cuenta para fortalecer la cultura ambiental en la escuela, donde incluirían a toda la comunidad educativa.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de la Costaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectEcologyes_ES
dc.subjectEnvironmental educationes_ES
dc.subjectEnvironmental culturees_ES
dc.subjectEnvironment, videoses_ES
dc.subjectDigital audioses_ES
dc.subjectEcologíaes_ES
dc.subjectEducación ambientales_ES
dc.subjectCultura ambientales_ES
dc.subjectMedio ambientees_ES
dc.subjectVideoses_ES
dc.subjectAudios digitaleses_ES
dc.titleAudios y videos digitales: una herramienta tic para fortalecer la cultura ambientales_ES
dc.typeBachelorThesises_ES
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dc.contributor.tutorTurizo Martínez, Luis
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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