Show simple item record


dc.creatorSánchez Otero, Madelín
dc.creatorCervantes Atía, Viviana
dc.creatorPeralta Miranda, Pabla
dc.date.accessioned2018-11-16T19:57:42Z
dc.date.available2018-11-16T19:57:42Z
dc.date.issued2016-03-01
dc.identifier.issn13159518
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/1138
dc.description.abstractThe evolution of global trends characterized by economic, social and political openness, driving innovation management as a dynamic hub for the competitiveness and sustainability of small and medium Colombian enterprises (SMEs). This article aims to describe the management of innovation in small and medium enterprises in the service sector in the city of Barranquilla. The focus was quantitative with a type descriptive, cross-sectional research, using as a technique for data collection, application of a structured questionnaire to one intentional and probabilistic sample of 80 companies in the services sector. The results show that 50% of SMEs Innovation is associated with the development of new products and services, there being a responsible person who manages and allocates tasks based on your criteria and market requirement. It was concluded that innovation management requires clearly defned processes and planned in relation to the inclusion of the same innovation in administrative practices, aspect that leads to a major upgrade and professionalize responsible managers, and staff that composes.eng
dc.description.abstractEl devenir de las tendencias mundiales caracterizadas por una apertura económica, social y política, impulsan la gestión de la innovación como eje dinamizador para la competitividad y sostenibilidad de las pequeñas y medianas empresas (pymes) colombianas. El presente artículo, tiene como objetivo describir la gestión de la innovación en las pequeñas y medianas empresas del sector servicios en la ciudad de Barranquilla. El enfoque fue cuantitativo con un tipo de investigación descriptivo, transversal, utilizando como técnica para la recolección de la información la encuesta, mediante la aplicación de un cuestionario estructurado a una muestra de 80 empresas del sector servicios. Los resultados muestran que en un 50% de las pymes la innovación está asociada al desarrollo de nuevos productos y servicios, existiendo una persona responsable que gestiona y asigna tareas en función de sus criterios y de la exigencia del mercado. Se concluyó que la gestión de la innovación demanda de procesos claramente defnidos y planifcados en relación a la inclusión de la misma innovación en las prácticas administrativas, aspecto que conlleva a una mayor actualización y profesionalización de los gestores encargados, así como del personal que la compone.spa
dc.language.isospaeng
dc.publisherRevista de Ciencias Socialeseng
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualeng
dc.subjectInnovationeng
dc.subjectInnovation managementeng
dc.subjectInnovation planeng
dc.subjectInnovation processeseng
dc.subjectService sectoreng
dc.subjectSmall and medium enterpriseseng
dc.titleGestión de la innovación en pequeñas y medianas empresas de Barranquilla - Colombiaeng
dc.title.alternativeInnovation management in small and medium enterprises of Barranquilla-Colombiaeng
dc.typeArticleeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record