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dc.creatorAriza Escobar, Osvaldo Enrique
dc.date.accessioned2018-11-02T23:08:56Z
dc.date.available2018-11-02T23:08:56Z
dc.date.issued2017-11-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/118
dc.descriptionMaestría en Educacióneng
dc.description.abstractThis research analyzes the links of the school in the development of student life projects. The psychosocial factors that affect the school environment are identified with respect to the framework of actions institutionally and missionally established in the school for integral formation. The research is based on the socio-critical paradigm and the qualitative method from the focus of action research in two phases (I and II).Within the techniques for the collection of information were taken into account, document review matrix of the PEI, semi-structured interview and focus group. With the instruments it was possible to identify the foundations that the educational institution contributes to the development of life projects, the analysis of the actors' assessments (Phase I) and the proposal by them to improve the current conditions from the human development (Phase II). The results reflected how the foundations that the school contributes to the development of life projects are not articulated to action plans, consolidated programs or institutional policies, therefore, it has not been able to consolidate spaces to discuss particular aspects of students other than final meetings of period; At the family level there is little approach and participation in the activities organized by the school. There is evidence of the need to strengthen the Community Management of the institution and encourage students to acquire life skills that integrate effective affective communication and emotions from the school environment.eng
dc.description.abstractEsta investigación analiza la vinculación de la escuela en el desarrollo de proyectos de vida de los estudiantes. Se identifican los factores psicosociales que afectan el clima escolar con respecto al marco de actuaciones que institucional y misionalmente se establecen en la escuela para la formación integral. La investigación se fundamenta en el paradigma socio-crítico y el método cualitativo desde el enfoque de la investigación – acción en dos Fases (I y II). Dentro de las técnicas para recolección de información se tuvieron en cuenta, matriz de revisión documental del PEI, entrevista semiestructurada y grupo focal. Con los instrumentos se logró identificar los fundamentos que aporta la institución educativa al desarrollo de proyectos de vida, el análisis de las apreciaciones de los actores (Fase I) y la propuesta por parte de ellos para mejorar las condiciones actuales desde el desarrollo humano (Fase II). Los resultados reflejaron cómo los fundamentos que aporta la escuela al desarrollo de proyectos de vida no están articulados a planes de acción, programas consolidados o políticas institucionales, por tanto, no ha podido consolidar espacios para dialogar aspectos particulares de los estudiantes distintos a reuniones finales de periodo; a nivel familiar existe poco acercamiento y participación en las actividades que organiza la escuela. Se evidencia la necesidad de fortalecer la Gestión Comunitaria de la institución y fomentar en los estudiantes, la adquisición de habilidades para la vida que integre una comunicación efectiva, afectiva y las emociones desde el ámbito escolar.spa
dc.language.isospaeng
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualeng
dc.subjectProyecto de vidaeng
dc.subjectdesarrollo humanoeng
dc.subjectEscuelaeng
dc.subjectCurrículoeng
dc.subjectFamiliaeng
dc.titleVinculación de la escuela para el desarrollo de proyectos de vida de los estudiantes como problema pedagógico y socialeng
dc.typeThesiseng
dc.contributor.tutorRico Ballesteros, Reinaldo Adolfo
dc.contributor.authorcoRodríguez Santrich, Ivan Alexander


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