Show simple item record


dc.creatorPuerta Morales, Laura
dc.creatorUrrego Betancourt, Yaneth
dc.date.accessioned2018-11-20T16:31:36Z
dc.date.available2018-11-20T16:31:36Z
dc.date.issued2016-03-06
dc.identifier.issn07989792
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/1444
dc.description.abstractThe purpose of this study was to design, implement and evaluate the effect of an intervention program in executive functions to promote the citizenship skills of elementary school students. The research was quasi-experimental with pre and post measurement of "k" intact groups and double randomly assigned. The sample consisted of 392 students from two public schools in the cities of Barranquilla and Bogotá from first to fifth grade randomly distributed into two groups: Experimental (n = 197) and Control (n = 195). For the evaluation of citizenship competencies, Moral Dilemmas Instrument was used, and for the intervention, the FeJINCOC program, was used, validated by expert judges with a Cronbach's Alpha of 0.98. The results obtained from the students show significant changes (McNemar <.000) toward the development of their citizenship skills in a cognitive manner in order to recognize the effect of one's behavior on others compared to the control group.en_US
dc.description.abstractEl propósito de este estudio fue diseñar, aplicar y evaluar el efecto de un programa de intervención en funciones ejecutivas para promover las competencias ciudadanas de estudiantes de básica primaria. La investigación fue cuasiexperimental con medición pre y post, de “k” grupos intactos con asignación aleatoria y doble. La muestra fueron 392 estudiantes pertenecientes a dos colegios públicos de las ciudades de Barranquilla y Bogotá de primero a quinto grado distribuidos de manera aleatoria en dos grupos experimental (n=197) y control (n=195). Para la evaluación de las competencias ciudadanas se usó un instrumento de dilemas morales, y para la intervención se aplicó el programa FEJINCOC, validado por jueces expertos con un Alfa de Cronbach de .98. Los resultados obtenidos en los estudiantes intervenidos muestran cambios significativos (McNemar <.000) hacia el desarrollo de sus competencias ciudadanas de tipo cognitivas relacionadas con reconocer el efecto de la propia conducta en los demás en comparación con el grupo control.es_CO
dc.language.isospaen_US
dc.publisherRevista de Pedagogiaen_US
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualen_US
dc.subjectBasic primary educationen_US
dc.subjectCitizenship skillsen_US
dc.subjectExecutive functionsen_US
dc.subjectIntervention programen_US
dc.subjectFunciones ejecutivasen_US
dc.subjectcompetencias ciudadanasen_US
dc.subjectprograma de intervenciónen_US
dc.subjecteducación básica primariaen_US
dc.titlePrograma en funciones ejecutivas para promover las competencias ciudadanas en educación básica primariaen_US
dc.title.alternativeExecutive functions program to promote citizenship skills in basic primary educationen_US
dc.typeArticleen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record