• español
    • English
    • português (Brasil)
  • English 
    • español
    • English
    • português (Brasil)
  • Login

Repositorio CUC

  • Inicio
  • Colecciones
  • Navegar
    • Autores
    • Títulos
    • Fechas
    • Materias
    • Tipo de Material
  • Biblioteca
  • Información de interés
  • Comunities Comunities
  • Authors Authors
  • Titles Titles
  • Dates Dates
  • Subjects Subjects
  • Resource Type Resource Type
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción científica y académica
  • Artículos científicos
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción científica y académica
  • Artículos científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Cambiar vista

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsPrint ISSNResource TypeElectronic ISSNProgramThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsPrint ISSNResource TypeElectronic ISSNProgram

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Integración curricular del perfil por competencias a partir de un ordenamiento transversal


Casanova Romero, Ilya
Inciarte González, Alicia

Artículo de revista

2016-10-31

Opcion

10121587

CompetenciesBuscar en Repositorio UMECIT
Comprehensive trainingBuscar en Repositorio UMECIT
Curricular transversalityBuscar en Repositorio UMECIT
Integral curriculumBuscar en Repositorio UMECIT
TransversalityBuscar en Repositorio UMECIT
Transversality-curricular orderingBuscar en Repositorio UMECIT
currículo integralBuscar en Repositorio UMECIT
competenciasBuscar en Repositorio UMECIT
transversalidadBuscar en Repositorio UMECIT
formación integralBuscar en Repositorio UMECIT
ordenamiento transversalBuscar en Repositorio UMECIT

This article proposes a way to articulate the curricular structure that could enable the integration from a transversality ordering under a competency-based approach. The epistemological assumption was rationalistic and the research route was the formulation of initial guesses, the analysis of implicit theories, the construction and validation of a theoretical model, and finally, the design of practical guidelines. This curriculum integration proposal finds its seat in a vision of interdisciplinarity which projects a kind of horizontal and vertical relationship among the different areas of knowledge, and may be seen as a process that runs transversely within the curriculum.
 
Este artículo propone una vía para la articulación de la estructura curricular que posibilite la integración a partir de un ordenamiento transversal bajo un enfoque por competencias. El enfoque epistemológico asumido fue racionalista y la ruta de investigación seguida fue la formulación de conjeturas iniciales, el análisis de las teorías implícitas, la construcción y validación de un modelo teórico, finaliza con la derivación de lineamientos prácticos. La integración curricular propuesta tiene su asiento en una visión de interdisciplinariedad que proyecta un tipo de relación horizontal y vertical entre áreas del conocimiento, vista como proceso que recorre al currículo de forma transversal.
 

http://hdl.handle.net/11323/1447

  • Artículos científicos [2641]

Descripción: Integración curricular del perfil por.pdf
Título: Integración curricular del perfil por.pdf
Tamaño: 701.5Kb

Unicordoba LogoPDFOpen AccessFLIPLEER EN FLIP

Show full item record

Cita

Cómo citar

Cómo citar

Miniatura

Thumbnail

Gestores Bibliográficos

Exportar a Bibtex

Exportar a RIS

Exportar a Excel

Buscar en google Schoolar

Buscar en microsoft academic

untranslated

Código QR

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Thumbnail

    Transversalización del eje medio ambiente en educación superior: el caso de la UACYTI-UAGro 

    Miranda Esteban, Adriana; GUZMAN IBARRA, ISABEL; Rodríguez Alviso, Columba; Beltrán Rosas, Juana; SAMPEDRO, MARIA LAURA; Aparicio López, José Luis (Corporación Universidad de la Costa, 2019-06-26)
    Mainstreaming is a viable strategy for strengthening environmental content in the curriculum and promoting social responsibility. In this sense, the article is oriented to design a methodological procedure to ...
  • Thumbnail

    Cálculo de tensiones en uniones soldadas de perfil asimétrico sometidas a flexión transversal 

    Jackson, Inga Maria (Corporación Universidad de la CostaMaestría en Mecánica Aplicada, 2009-08-06)
    Shigley, one of the most prestigious authors of Design of Elements of Machines, who from the year 1964 until the date has published several textbooks [112-115], on having tackled the Topic of the Welded Unions, expresses: ...
  • Thumbnail

    La Reforestación como Eje Transversal: una Propuesta Integradora 

    Alvear, Everaldo; Ponce, Zuleth; Florian, Nayer; Florez, Idolfo; Lopez, Janny; Campo, Rosmery; Rojas, Mario; Lengua, Enilfa; Miranda, Luz; Epalza, Mabelys; Rodriguez, Rocio; Rojas, Wilmer; Rojas, Maria; Rodriguez, Isabel; Herrera, Eneida; Diaz, Benedicta; Alvarado, Onerys; Rangel, Nevis; Moreno, Lianeth; Ribon, Enith; Fonseca, Eduardo (Corporación Universidad de la Costa, 2018-12-04)
    La reforestación ha resultado en la actualidad una estrategia de alto impacto, que incentiva a la protección del medio ambiente, generando conductas proambientales y sostenibles. Por lo anterior, el presente artículo se ...

Envíos recientes

  • Transversalización del eje medio ambiente en educación superior: el caso de la UACYTI-UAGro

    ...

    Miranda Esteban, Adriana | 2019-06-26

    Mainstreaming is a viable strategy for strengthening environmental content in the curriculum and promoting social responsibility. In this sense, the article is oriented to design a methodological procedure to transversalize the environmental axis in the study plan of the career in Sciences and Information Technologies of the Autonomous University of Guerrero (Mexico). The methodology addresses four phases: diagnosis of teachers' perception of environmental knowledge; design of a training pro-posal; construction of environmental competence; and development of the methodological proposal. Among the results, the low integration of environmental competence into the learning unit stands out; most teachers do not suggest the integration of competencies, but show interest in contributing to the formation of environmentally responsible graduates. It is concluded that the environmental axis should be integrated into the educational programs; teachers should be trained to contribute to the training of professionals with the required competencies and to act with social and environmental responsibility.

    LEER

  • Cálculo de tensiones en uniones soldadas de perfil asimétrico sometidas a flexión transversal

    ...

    Jackson, Inga Maria | 2009-08-06

    Shigley, one of the most prestigious authors of Design of Elements of Machines, who from the year 1964 until the date has published several textbooks [112-115], on having tackled the Topic of the Welded Unions, expresses: "One of the difficulties that it confronts the engineer in the design, on having worked with welded unions, is that one has not dedicated to this matter the same rigorous study as to other processes, materials and mechanical elements. It is not known why; but perhaps be because the geometric characteristics do not lend to an easy mathematical treatment. Certainly this means that there has interfered an additional element of suspense, which must be compensated by means of the use of safety factors of major magnitude in the design”. Of this Shigley exposition and since result of a deep analysis of the bibliography related to the calculation of the tensions in the welded unions can steady itself that the expressions of calculation of the tensions in the welded unions are capable to the improving. In Hernán's works [54-58] this type of Union is qualified like the Dogsbody of the Elements of Machines and he stands out as up to this moment, no author had tackled, for example, the calculation of the local tensions that appear in the apex of the gullet in the ends of the drawstring for the case of the unions to solape with seams of longitudinal filet, these points in which the proper authors admit that the tensions, given the phenomena of not uniform distribution of the tensions along the length of the drawstring and of the tension concentration in the thickness of the gullet, can become up to nine times or more average tensions; nevertheless there is used for 100 years a method based on the calculation of the average tensions on the section of the gullet, method is adapted for calculations of resistance of the drawstrings in conditions of static charges, but absolutely insufficiently to evaluate the resistance in conditions of cyclical charges.

    LEER

  • La Reforestación como Eje Transversal: una Propuesta Integradora

    ...

    Alvear, Everaldo | 2018-12-04

    La reforestación ha resultado en la actualidad una estrategia de alto impacto, que incentiva a la protección del medio ambiente, generando conductas proambientales y sostenibles. Por lo anterior, el presente artículo se enfoca en la integración curricular del Eje Temático de Reforestación en la IEDR Rinconada, en concordancia con la especialidad de la institución en Explotaciones Agropecuarias Ecológicas. Se asume un abordaje cualitativo, se tomó como muestra 40 estudiantes de diferentes grados. Dentro de los hallazgos encontrados, existe gran afinidad entre los estudiantes y las actividades ecológicas, en su mayoría manifiestas tener conocimientos sobre las problemáticas medio ambientales que se presentan en su comunidad, han tenido la oportunidad de participar en actividades de reforestación, lo que contribuye a la mejora del entorno. El proyecto tiene un alto nivel de aceptación, sin embargo, es necesario el compromiso de las directivas de la institución y las autoridades locales para obtener resultados significativos

    LEER

HORARIOS DE ATENCIÓN AL USUARIO

LUNES A VIERNES 7:00 a.m a 7:00 p.m

SABADOS: 8:00 a.m a 6:00 p.m

DOMINGOS Y FESTIVOS NO HAY ATENCIÓN


Ubicados en el Bloque 2, Piso 1 y 2

Logo CUC

Contacto

Correo: biblioteca@cuc.edu.co

Telefono: 3362248

Barranquilla, Colombia

Calle 58 # 55-66 Barrio Modelo


Accesos


  • Bases de datos
  • Investigación
  • PQR
  • Catálogo bibliográfico
  • Publish or perish
  • Booklick
  • Libby
Todos los derechos reservados.

Sistema DSPACE - Metabiblioteca | logo