Show simple item record


dc.creatorCardeño Portela, Edwin
dc.creatorCardeño Pórtela, Noralbis
dc.creatorBonilla Blanchar, Edgar
dc.date.accessioned2018-11-20T20:00:13Z
dc.date.available2018-11-20T20:00:13Z
dc.date.issued2014-06-01
dc.identifier.citationCardeño, E., Cardeño, N. & Bonilla, E. (2014). Desafío de la gerencia integral en las universidades públicas de la zona de frontera, Económicas CUC, 35 (2), 39-49.
dc.identifier.issn0120-3932, 2382-3860 electrónico
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/1488
dc.description.abstractThis article aimed to analyze the integral management as a strategy of competitiveness of the Public Universities in the Border Integration. Zone between Colombia and Venezuela. The investigation was descriptive, not experimental, and transactional.The researchers worked with finite inhabitants with population census criteria. The results demonstrate high trends in the process of planning, organization, direction and controlin the integral management. According to the analysis of the results, it was determined that the majority of the executives recognize the need to manage in an integral way, in order to reach competitiveness of the organizations. The personnel possesses knowledge and experience, which constitutes a fundamental prop in the development of skills of the human talent. The managers make strategic alliances or agreements that can establish the construction of actions to improve the given services. In conclusion, the essential elements of success are the rules that determine that the public universities in the border integration zone are financial and competitive successful.eng
dc.description.abstractEl propósito de este artículo fue analizar la gerencia integral como estrategia de competitividad de las Universidades Públicas en la Zona de Integración de las Fronteras ColomboVenezolanas. La investigación fue descriptiva, no experimental, transaccional. Se trabajó con población finita con criterios de censo poblacional. Los resultados evidencian en la gerencia integral tendencias altas al proceso de planeación, organización, dirección y control. El resultado de la investigación fue determinar que la mayoría de los directivos reconocen la necesidad de gerenciar de manera integral,para alcanzar la competitividad de las organizaciones. El personal posee conocimiento experiencia lo cual constituye un pilar fundamental en el desarrollo de habilidades del talento humano. Los gerentes realizan alianzas estratégicas o convenios que puedan establecer la construcción de acciones al mejoramiento de los servicios prestados. En conclusión, los elementos esenciales de éxito son las reglas que determinan que las universidades públicas en la zona de integración de frontera sean financiera y competitivamente exitosas.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.relation.ispartofseriesECONÓMICAS CUC; Vol. 35, Núm. 2 (2014)
dc.sourceECONÓMICAS CUCeng
dc.subjectGerencia Integraleng
dc.subjectEstrategiaeng
dc.subjectCompetitividadeng
dc.subjectUniversidadeseng
dc.subjectIntegral Managementeng
dc.subjectStrategyeng
dc.subjectCompetitivenesseng
dc.subjectUniversitieseng
dc.titleDesafío de la gerencia integral en las universidades públicas de la zona de fronteraeng
dc.title.alternativeChallenge of the integral management in the public universities in the border zoneseng
dc.typeArticleeng
dc.source.urlhttps://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/525
dc.identifier.eissn2382-3860
dc.identifier.pissn0120-3932


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Revistas Científicas
    Artículos de investigación publicados en revistas pertenecientes a la Editorial EDUCOSTA.

Show simple item record