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dc.contributor.advisorRamírez Molina, Reynier Israelspa
dc.contributor.authorAmpudia Sjogreen, Daniel Estebanspa
dc.date.accessioned2018-11-03T02:00:04Z
dc.date.available2018-11-03T02:00:04Z
dc.date.issued2018-01-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/171spa
dc.description.abstractThe research aimed to analyze the organizational climate for business competitiveness in the commercial sector of Mexico and Colombia, among these SAO and COPPEL. Epistemologically approach is critical rationalist, the type of research is descriptive, with a transverse non-experimental design. We used the technique of the survey using a structured questionnaire (39) items, applied to administrative staff fixed of the companies subject of study. It is concluded that the organizational climate dimensions used for business competitiveness in the commercial sector of Mexico and Colombia, are located in a moderately satisfactory category, it could identify the indicator structure as the most recurrent. According to the factors of enterprise competitiveness indicator is present innovation; and to contrast the theories the organizational climate as a factor in business competitiveness, they are oriented to autonomy, pressure and innovation. For this reason it is recommended to continue in the same line of investigation, but at the regional level, in such a way that they can compare the results in different cities of the region and conduct a comparative study.eng
dc.description.abstractLa investigación tuvo como finalidad Analizar el clima organizacional para la competitividad empresarial del sector comercial de México y Colombia, entre estas SAO y COPPEL. Epistemológicamente el enfoque es racionalista crítico, el tipo de investigación es descriptiva, con un diseño no experimental transversal. Se utilizó la técnica de la encuesta mediante un cuestionario estructurado por (39) ítems, aplicado al personal administrativo fijo de las empresas sujeto de estudio. Se concluye que las dimensiones del clima organizacional utilizadas para la competitividad empresarial del sector comercial de México y Colombia, se ubican en una categoría moderadamente satisfactorio, se pudo identificar el indicador estructura como el más recurrente. De acuerdo a los factores de la competitividad empresarial se hace presente el indicador innovación; y al contrastar las teorías el clima organizacional como factor de competitividad empresarial, se orientan a la autonomía, presión e innovación. Por tal motivo se recomienda continuar en la misma línea de investigación, pero a nivel regional, de tal manera que se puedan contrastar los resultados en las diferentes ciudades de la región y realizar un estudio comparativo.spa
dc.language.isospa
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualspa
dc.subjectClima organizacionaleng
dc.subjectCompetitividad empresarialeng
dc.subjectSector comercialeng
dc.subjectOrganizational climateeng
dc.subjectBusiness competitivenesseng
dc.subjectCommercial sectoreng
dc.titleClima organizacional para la competitividad empresarial del sector comercial de México Y Colombiaeng
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.contributor.coasesorPayares Jiménez, Karen Maríaspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.instnameCorporación Universidad de la Costaspa
dc.identifier.reponameREDICUC - Repositorio CUCspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.cuc.edu.co/spa
dc.publisher.programAdministración de Empresasspa
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