Show simple item record


dc.creatorMartinez Palmera, Olga Marina
dc.creatorSteffens, Ernesto Joaquin
dc.creatorOjeda, Decired C.
dc.creatorHernandez, Hugo
dc.date.accessioned2018-11-26T14:39:11Z
dc.date.available2018-11-26T14:39:11Z
dc.date.issued2018-03-15
dc.identifier.issn07185006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/1840
dc.description.abstractThe conceptual domains and basic competences in pedagogical strategies applied to higher education with virtual mediation are determined. The research done was of the qualitative-quantitative type and was applied to a sample of 55 teachers of four universities of the city of Barranquilla in Colombia. The data were analyzed using the statistical software SPSS. The results allowed the generation of alternatives of improvement in the virtual educational modality. It was concluded that 52.7% of teachers have a high level of conceptual mastery of pedagogical strategies. In addition to integrating three components (social, cultural and technological) within the pedagogical strategies, these enhance the processes of higher education with virtual mediation.eng
dc.description.abstractSe determinan los dominios conceptuales y competencias básicas en estrategias pedagógicas aplicadas a la educación superior con mediación virtual. La investigación desarrollada fue de carácter cuanti-cualitativo de tipo descriptivo aplicada a 55 docentes de cuatro programas académicos en cuatro universidades de la ciudad de Barranquilla en Colombia. Los datos fueron analizados mediante el software estadístico SPSS, y los resultados posibilitaron la generación de alternativas de mejoramiento en la modalidad educativa virtual. Se concluyó que el 52.7% de los docentes cuentan con un alto nivel de dominio conceptual de las estrategias pedagógicas. Además, que al integrar tres componentes (social, cultural y tecnológica) dentro en las estrategias pedagógicas, estas potencian los procesos de educación superior con mediación virtual.spa
dc.language.isospaeng
dc.publisherFormacion Universitariaeng
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualeng
dc.subjectEducacióneng
dc.subjectEducationeng
dc.subjectEnseñanza-aprendizajeeng
dc.subjectEstrategias pedagógicaseng
dc.subjectMediación virtualeng
dc.subjectPedagogical strategieseng
dc.subjectTeaching-learningeng
dc.subjectVirtual mediationeng
dc.titleEstrategias pedagógicas aplicadas a la educación con mediación virtual para la generación del conocimiento globaleng
dc.title.alternativePedagogical strategies applied to education with virtual media for the generation of global knowledgeeng
dc.typeArticleeng
dcterms.referencesAl-Atabi, M. y J. De Bóer, Teaching entrepreneurship using massive open online course (MOOC), Technovation, 34(4), 261-264 (2014) Allen, I.E. y J. Seaman, Grade Level: Tracking Online Education in the United States, Babson Survey Research Group (2015) Aparici, R. y M. Silva, Pedagogía De La Interactividad, Comunicar, 19(38), 51-58 (2012) Arroyo, L., P. Huertas, C. Peirano y M. Pérez, Las Habilidades del Pensamiento y el Aprendizaje Significativo en Matemática de Escolares de Quinto Grado en Costa Rica, Revista Electrónica " Actualidades Investigativas en Educación", 14(2), (2014) Bartolomé, A. y K. Steffens, ¿Son los MOOC una Alternativa de Aprendizaje?, Comunicar, 22(44), 91-99 (2015) Bolívar, C.R. y A.A. Dávila, Propuesta de Buenas Prácticas de Educación Virtual en el Contexto Universitario, Revista de Educación a Distancia, 49(12), 1-21 (2016) Bottero, R.R., Educación y Pedagogía en el Marco del Neoliberalismo y la Globalización, Perfiles Educativos, 35(142), 149-166 (2013) Bruce, A., Global Citizenship and Leadership in Changed Learning Environments, Re-Imagining Learning Scenarios, Annual conference, Socio-Economic and Cultural Aspects in e-Learning (2016) Cardama, S.M. y M.C. Sebastián, La Teoría de la Complejidad en Biblioteconomía y Documentación: análisis y presencia en la investigación, Ibersid: revista de sistemas de información y documentación, 11(2), 13-22 (2017) Cárdenas, I.R., M.G. Zermeño y R.F.A. Tijerina, Tecnologías Educativas y Estrategias Didácticas: Criterios de Selección, Revista Educación y Tecnología, 3, 190-206 (2013) Costa, L.S., V.F. Barros, M.C. López y L.P. Marques, La Formación Docente y la Educación de Jóvenes y Adultos: Análisis de la Práctica Pedagógica para la Enseñanza de Ciencias, Formación Universitaria, 8(1), 03-12 (2015) De Pinho, A.L.S., F.M. De Sales, J.G. Santa Rosa y M.A.S. Ramos, Technical and Pedagogical Usability in a Virtual Learning Environment: A Case Study at the Federal Institute of Rio Grande do Norte-Brazil, In Information Systems and Technologies (CISTI), 2015 10th Iberian Conference on, 1-4, IEEE (2015) Díaz, L. y S. Omara, Prácticas Innovadoras de Enseñanza con Mediación TIC que Generan Ambientes Creativos de Aprendizaje, Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 43(1), 147-160 (2014) Dusell, I., Is School Curriculum Still Relevant in Digital Culture? Debates and Challenges on Contemporary Cultural Authority, Education Policy Analysis Archives, 22, 24 (2014) Edel-Navarro, R., Entornos Virtuales de Aprendizaje: la Contribución de" lo Virtual" en la Educación, Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 7-15 (2010) Fainholc, B., H. Nervi, R. Romero y C. Halal, La Formación del Profesorado y el Uso Pedagógico de las TIC, Revista de Educación a Distancia, (38) 01-14 (2015) Flores, J., Los Recursos de Aprendizaje en la Educación a Distancia. El Paradigma Digital en Nuestro Diario Vivir, 1ª Ed., Fondo Editorial, 12-18, Lima, Perú (2014) Fowler, C., Virtual Reality and Learning: Where is the Pedagogy? British Journal of Educational Technology, 46(2), 412- 422 (2015) García, B. y V.J. Pineda, La Construcción de Conocimiento en Foros Virtuales de Discusión entre Pares, Revista mexicana de investigación educativa, 15(44), 85-111 (2010) García, I., Emergent Leadership: Is E-Leadership Importance In The Quality Of Virtual Education? RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(1), 25-44 (2015) Gil, A. y J. Roca, Movilidad Virtual, Reto del Aprendizaje de la Educación Superior en la Europa 2020, Revista de Educación a Distancia, (26), 01-16 (2011) Gómez, B.R., Tendencias Actuales en la Educación Superior: Rumbos del Mundo y Rumbos del País, Revista Educación y pedagogía, 18(46), 79-90 (2010) Gómez, G.M., M.A. Rolando y otros tres autores, Tendencias Metodológicas Universitarias en los Siglos XX y XXI. Estudio Comparativo University Methodological Trends in the Twenty and Twenty-First Centuries. A Comparative Study, Revista Ciencia Unemi, 9(17), 125-135 (2016) Gomez, M.V., Use and Mastery of Virtual Learning Environment in Brazilian Open University, International Journal of Instruction, 7(2), 119-134 (2014) Gutiérrez, A.F., G.M.B. Blanco y S.F. Méndez, Redes Sociales y Educación: el Análisis Socio-político como Asignatura Pendiente, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 29(1), 119-129 (2015) Henao, D., La teoría de Redes: Aspectos Claves para el Análisis de la “Fuga de Cerebros”, Trans-pasando Fronteras, (2), 97-109 (2012) Hood, N. y A. Littlejohn, Knowledge Typologies for Professional Learning: Educators’ (re) Generation of Knowledge when Learning open Educational Practice, Educational Technology Research and Development, 65(6), 1583-1604 (2017) Ichimura, Y. y K. Suzuki, Dimensions of MOOCs for Quality Design: Analysis and Synthesis of the Literature, International Journal, 11(1), 42-49 (2017) Marín, F.V., A.D.J. Inciarte, H.G. Hernández y R.C. Pitre, Estrategias de las Instituciones de Educación Superior para la Integración de las Tecnología de la Información y la Comunicación y de la Innovación en los Procesos de Enseñanza. Un Estudio en el Distrito de Barranquilla, Colombia, Formación Universitaria, 10(6), 29-38 (2017) Martín, G.M., R.M. Martínez y otros tres autores, Acercamiento a las Teorías del Aprendizaje en la Educación Superior, UNIANDES EPISTEME, 4(1), 48-60 (2015) Martinez, F.S. y A.G. Martinez, Fundamentals of Networked Learning Based on connectivism and Activity Theory, Revista Cubana de Educación Superior, 3(3), 98-112 (2017) Miller, S.L., Teaching an Online Pedagogy MOOC, Journal of Online Learning & Teaching, 11(1), (2015) Muñoz, A., V. López y otros cuatro autores, Knowledge Management for Virtual Education Through Ontologies." OTM Confederated International Conferences" On the Move to Meaningful Internet Systems, Springer, Cham (2015) Olea, F.P., C. Villacís y P.Á. Muñoz, ICT’S as a Tool in the Teaching-learning Process to Improve Academic Achievement, Revista Ciências Pedagógicas e Innovación, 3(1), 56-62 (2016) Recino, U., O. Elizabeth y D. Ortega, Using the Flipped Classroom to Teach Educational Models in English at the Education National University (UNAE) of Ecuador, Speech, Language and Hearing, 1-4 (2017) Renó, L., Transmedia, Conectivismo y Educación: Estudios de Caso. Campalans, C., D. Renó, Denis y V. Gosciola, Narrativa transmedia: entre teorías y prácticas, Bogotá: Editorial Universidad del Rosario (2012) Rozo, A.C., Dimensión Pedagógica de la Educación Virtual: Una reflexión pendiente, Pedagogía y saberes, (32), 33-44 (2011) Rubia, B., Revolution in Education? Computer Support for Collaborative Learning (CSCL), Comunicar, 21(42), 10-14 (2014) Salguero, F.L. y J.R. Peña, The ICT Coordination and Teacher Education as Drivers of Educational Reform in the School, Enseñanza y Teaching, 33(2), 105 (2015) Sierra, C.A., La Educación Virtual como Favorecedora del Aprendizaje Autónomo, Panorama, 5(9) 75-87 (2013) Sobrino, A., Aportaciones del Conectivismo como Modelo Pedagógico Post-constructivista, Propuesta educativa, (42), 39- 48 (2014) Toppin, I.N. y S.M. Toppin, Virtual Schools: The Changing Landscape of K-12 Education in the US, Education and Information Technologies, 21(6), 1571-1581 (2016) Unzaga, M.F., J. Origlia y otros cuatro autores, La Universidad Argentina y el Impacto Económico del Conocimiento Globalizado; In IV Congreso Nacional y III Congreso Internacional de Enseñanza de las Ciencias Agropecuarias (2012) Vázquez, E. y E. López, Los MOOC y la Educación Superior: la Expansión del Conocimiento, Revista Profesorado, 18(1), 01-12 (2014)spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000500011
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record