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dc.creatorMarin Gonzalez, Freddy Valmore
dc.creatorCabas Vásquez, Lorena De Jesús
dc.creatorCabas Vasquez, Luis Carlos
dc.creatorParedes, Ana Judith
dc.date.accessioned2018-11-26T15:22:46Z
dc.date.available2018-11-26T15:22:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0718-5006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/1851
dc.description.abstractThe integral training in engineering programs is analyzed, in correspondence with the policy of educational quality in Colombia. The methodological component is contextualized in the logical rationalist approach, qualitative vision, and descriptive, explanatory, analytical design to configure a system of theoretical categories, through observation, review and documentary analysis. The results show that the normative component of curricular models in engineering is based on principles of integrality, pertinence, contextualization and flexibilization, when assuming the training through the deployment of scientifictechnical competences and socio-humanistic character. It is concluded on the need of defining policies of educational quality, based on the conception of integral formative processes that are based on multiple experiences of meaningful learning.eng
dc.description.abstractSe analiza la formación integral en programas de ingeniería, en correspondencia con la política de calidad educativa de Colombia. El componente metodológico se contextualiza en el enfoque lógico racionalista, visión cualitativa, diseño descriptivo, explicativo, analítico para configurar un sistema de categorías teóricas, mediante la observación, revisión y análisis documental. Los resultados evidencian que el componente normativo de modelos curriculares en ingeniería se fundamenta en principios de integralidad, pertinencia, contextualización y flexibilización, al asumir la formación mediante el despliegue de competencias científico-técnicas y de carácter socio-humanísticas. Se concluye en la necesidad de definir políticas de calidad educativa, con base en la concepción de procesos formativos integrales que estén sustentados en múltiples experiencias de aprendizaje significativo.spa
dc.language.isospaeng
dc.publisherCorporación Universidad de la Costa
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualeng
dc.sourceFormacion Universitariaeng
dc.subjectformación integral en ingenieríaeng
dc.subjectcalidad educativaeng
dc.subjectgestión del currículoeng
dc.subjectperfil por competenciaseng
dc.subjectmediación didácticaeng
dc.subjectintegral training in engineeringeng
dc.subjecteducational qualityeng
dc.subjectcurriculum managementeng
dc.subjectcompetency profileeng
dc.subjectdidactic mediationeng
dc.titleFormación integral en profesionales de la ingeniería. análisis en el plano de la calidad educativaeng
dc.title.alternativeIntegral training in engineering professionals. analysis on the level of educational qualityeng
dc.typeArticleeng
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dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.26


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