Show simple item record


dc.creatorRamirez Molina, Reynier Israel
dc.creatorHugueth Alba, Alfredo Manuel
dc.date.accessioned2018-11-26T19:42:12Z
dc.date.available2018-11-26T19:42:12Z
dc.date.issued2017-04-10
dc.identifier.issn10121587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/1881
dc.description.abstractThe article proposes a model of communication productive for the effectiveness of management in organizations of health public in those hospitals categorized type 4 of Venezuela. Epistemologically the approach is rationalist critical, research descriptive, design not experimental cross. The technique of using a structured questionnaire survey was applied to the directors of the hospitals studied.Them results identified weaknesses in the process of feedback, generating barriers in the communication, affecting in the effectiveness of the management in the hospitals. Is concludes, that them elements for ensure the coding violates the reception of the message, favoring flaw in them messages, by the perception selective, overload of information and semantic, causing the lack of communication between them leaders and contributors.eng
dc.description.abstractEl artículo propone un modelo de comunicación productiva para la efectividad de gestión en organizaciones des alud pública en los hospitales categorizados tipo 4 de Venezuela. Epistemológicamente el enfoque es racionalista crítico, investigación descriptiva, diseño no experimental transversal. La técnica de la encuesta mediante un cuestionario estructuradofue aplicada a los directores de los hospitales objeto de estudio.Los resultados identifican debilidades en el proceso de retroalimentación, generando barreras en lacomunicación, incidiendo en la efectividad de lagestión enloshospitales. Se concluye, quelos elementospara garantizar lacodificación vulnera la recepción del mensaje, propiciando falencia en los mensajes, por la percepción selectiva,sobrecarga de informacióny semánticas, causando la falta de comunicación entre los líderes y colaboradores.spa
dc.language.isospaeng
dc.publisherOpcioneng
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualeng
dc.subjectModelo de comunicación productivaeng
dc.subjectEfectividad de gestióneng
dc.subjectOrganizaciones de salud públicaeng
dc.subjectModel of productive communicationeng
dc.subjectEffectiveness of managementeng
dc.subjectPublic health organizationseng
dc.titleModelo de comunicación productiva para las organizaciones de salud pública en Venezuelaeng
dc.title.alternativeProductive communication model for public health organizations in Venezuelaeng
dc.typeArticleeng
dcterms.referencesCABRERA, Silvia y TACORONTE, Domingo. (2014). “El cambio estratégico en las empresas públicas desde la perspectiva directiva. Estudio de las televisiones regionales en España”. Revista Innovar. Vol. 24, No. 51. Universidad Nacional. Bogotá (Colombia). CAMARENA ROBLES, Enrique. (2011). La comunicación humana y su relación con la queja médica. Revista CONAMED.Vol.16, No. 3: 141-147. Comisión Nacional de Arbitraje Médico. Ciudad de México. Disponible en: http://www.dgdiconamed.salud.gob.mx/ojsconamed/index.php/revconamed/article/download/382/695. Consultado el 18.01.2017. CONDEZA, A;BASTÍAS, G; VALDIVIA, G; CHEIX, C; BARRIOS, X; ROJAS, R; GÁLVEZ, M Y FERNÁNDEZ, F. (2016). Adultos mayores en Chile: descripción de sus necesidades en comunicación en salud preventiva. Revista Cuadernos.info.Vol.16, No. 38: 85- 104. Facultad de Comunicaciones, Pontificia Universidad Católica de Chile. Santiago (Chile). Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719- 367X2016000100006&script=sci_abstract. Consultado el 18.10.2016. CARIDAD Migdalia y OTERO Mariela. (2009). “Comunicación en la complejidad como valor intangible y mensurable”.Revista Científica y Humanística: REVIYHLUZ. Vol.6, No. 2: 75 – 94.Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). CUESTA SANTOS, A. (2015). Gestión del talento humano y del conocimiento. Ediciones ECOE,Bogota (Colombia). FÉLIX MATEUS, A. (2014). “La comunicación en las teorías de las organizaciones. El cruzar del siglo XX y la revolución de las nuevas tecnologías. Una visión histórica”. RevistaHistoria y Comunicación Social. Vol. 19,No.Esp:195-210.Universidad Complutense de Madrid. Madrid (España). FÉLIX MATEUS, A. (2013). “A comunicaçãoemserviços na era da globalização. A comunicação digital e o serviço personalizado: oportunidades e limitações”.Revista de Comunicación Vivat Academia.Vol. 122, No.122:1-21.Historia de los Sistemas Informativos y Fórum Internacional de Comunicación y Relaciones Públicas (Forum XXI). Madrid (España). GIRBAU MASSANA, M. (2014). Psicología de la comunicación. Editorial Planeta, S. A., Barcelona (España). MOHAMMED, A y RASHID, B. (2012). Customer Relationship Management (CRM) in Hotel Industry: a framework proposal on the relationship among CRM dimensions, marketing capabilities and hotel performance; International Review of Management and Marketing.Revista Journal of International Business and Economics. Vol. 2, No.4:220-230. Disponible en: https://translate.google.com.co/translate? hl=es&sl=en&u=http://repo.uum.edu.my/16354/1/10.pdf&prev=sea rch.Consultado el 18.10.2016. MÜNCH, L. (2010). Administración: gestión organizacional, enfoques y procesos administrativos. Ediciones Pearson Educación,Naucalpan de Juárez (México). NOSNIK OSTROWIAK, Abraham. (2015). Teoría de la Comunicación Productiva: exploraciones más allá de la retroalimentación. Revista Organicom.Vol. 22, No.1:301-306. Homo Sapiens Ediciones. Santa Fe(Argentina). Disponible en:http://www.revistaorganicom.org.br/sistema/index.php/organico m/article/viewFile/881/661. Consultado el 18.10.2016. NOSNIK OSTROWIAK, Abraham. (2003). Comunicación productiva: un nuevo enfoque teórico. Revista RazónyPalabra.Vol. 1, No.34:112. Disponible en:http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n34/anosnik.html. Consultado el 18.10.2016. PALACIOS CHAVARRO, Janneth Arley. (2014). De la comunicación organizacional a la comunicación productiva: modelo propuesto por Abraham NosnikOstrowiak.Revista Razón y Palabra.Vol. 19, No.87:12. en:http://www.razonypalabra.org.mx/N/N87/RE87/01_Palacios_E8 7.pdf. Consultado el 18.10.2016. PRIETO, Ronald; EMONET, Paolina; GARCÍA, Jesús y GONZÁLEZ, Dálice. (2015). “Cambio organizacional como estrategia de gestión en las empresas mixtas del sector petrolero”. Revista de Ciencias Sociales.Vol. 21, No.:3:386-402. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). PRIETO, Ronald; BURGOS, Carlos; GARCÍA, Jesús y RINCÓN, Yanyn. (2016). “Mercadeo interno para optimizar la calidad de servicio en la banca universal”. Revista Venezolana de Gerencia (RVG). Vol. 21, No.:73:102-119. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). RINCÓN, Yanyn. (2013). “Comunicación organizacional. Construcción de una gestión eficiente”. RevistaDIRCOM. No.:98:102-119. Grupo DIRCOM. Buenos Aires (Argentina). ROBBINS, Stephen y JUDGE, Timothy. (2013). Comportamiento organizacional.Editorial Pearson Educación de México, S.A., Naucalpan de Juárez(México). SORIA ROMO, Rigoberto. (2008). Comunicación organizacional: un modelo aplicable a la microempresa. Revista Científica Teorías, Enfoques y Aplicaciones en las Ciencias Sociales. Vol.: 1, No. 1:9-26.Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo? codigo=3990506. . Consultado el 18.10.2016.spa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record