Show simple item record

dc.creatorÁvila Pedroza, Luis
dc.creatorPacheco Schmalvch, AndrésEs_CO
dc.date.accessioned2019-02-08T23:52:23Z
dc.date.available2019-02-08T23:52:23Z
dc.date.issued2018-08-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/2312
dc.descriptionPsicología
dc.description.abstractThe following research is part of the need to understand how urban scenarios, discursive practices, social imaginary, the linkage and/or interaction of adolescents with a particular urban tribe, enable and contribute not only to the Foundation of the identity in the university adolescents, subject of study but also to the ways to establish bonds and to build a social bond with the other members of the tribe. The methodology of research took as a reference the qualitative paradigm that aims to investigate, interpret and understand the social realities, mentalities and subjectivities of the subjects of study. From this analytical and interpretative reading, an approximation was generated to the understanding and abstraction of meaning and meaning of the identity building of the group of students participating in this research. The focus of the research is historical hermeneutic, because through it it is possible to interpret and understand what are the internal motivations of human action and in what context it is exerted, thus allowing a better understanding and from which it was sought Delve into the reflective analysis of your daily work in the different areas where adolescents are mobilizing sample research. As to the scope of this research it is comprehensive, because it seeks to understand how urban tribes influence the construction of the social bond. With regard to the techniques of information collection is working through the technical case studies, stories of life and semi-structured interviews, applied to a group of students of the educational community of the University of the Coast, in the city of Barranquilla.es_ES
dc.description.abstractLa siguiente investigación parte de la necesidad de comprender como los escenarios urbanos, las prácticas discursivas, los imaginarios sociales, la vinculación y/o interacción del adolescente con una determinada tribu urbana, posibilitan y aportan no solo a la cimentación de la identidad en los adolescentes universitarios, sujeto de estudio sino, también a las formas de establecer vínculos y construir un lazo social con los demás miembros de la tribu. La metodología de investigación tomó como referente el paradigma cualitativo que tiene como objetivo indagar, interpretar y comprender las realidades sociales, mentalidades y subjetividades de los sujetos de estudio. A partir de esta lectura analítica e interpretativa se generó una aproximación a la comprensión y abstracción de sentido y significado de la construcción de identidad del grupo de estudiantes participantes en esta investigación. El enfoque de la investigación es histórico hermenéutico, debido a que a través de él se puede interpretar y comprender cuales son las motivaciones internas de la acción humana y en qué contexto se ejerce, permitiendo así una mejor comprensión y desde la cual se buscó adentrarse al análisis reflexivo de su quehacer diario en los diferentes espacios donde se movilizan los adolescentes muestra de la investigación. En cuanto al nivel de alcance de esta investigación es comprensivo, debido a que busca entender cómo las tribus urbanas influyen en la construcción del lazo social. Con respecto a las técnicas de recolección de información se trabajó a través de la técnica Estudio de Caso, la historia de vida y entrevistas semiestructuradas, aplicadas a un sujeto de la comunidad educativa de la Universidad de la Costa, en la ciudad de Barranquilla.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de la Costaes_ES
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir iguales_ES
dc.subjectAdolescentees_ES
dc.subjectIdentidades_ES
dc.subjectTribus urbanas y lazo sociales_ES
dc.titleTribus urbanas: estudio de caso sobre la construcción del lazo social en el adolescente desde una orientación psicoanalíticaes_ES
dc.typeThesises_ES
dc.contributor.tutorValencia Zapata, Gabriel
dc.contributor.coasesorIdarraga Cabrera, Claudia


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record