Propuesta de adaptación curricular de ciencias sociales para el municipio de Providencia y Santa Catalina Isla
Trabajo de grado - Pregrado
2018-12-13
Corporación Universidad de la Costa
This paper "Proposal of curricular adaptation of Social Sciences for the Municipality of Providence and Saint Kethleena Islands, prepared by Ana Díaz Santiago and Ivon Watson Smith, from the area of Social Sciences. The problem to be studied arises from the concern of teachers in the area, for the amount of content presented required by the Ministry of National Education, which, added to a series of compulsory chairs, often does not reach to work in the school year, and also does not allow the recognition of the socio-cultural knowledge of the small towns. The
general objective proposes to design strategies for the curricular adaptation of the Social Sciences for the Municipality of Providence and Saint Kethleena Islas, which integrates the contents of the area, the obligatory chairs, and the topics of the raizal culture. A mixed
methodology was used, where interviews, surveys, documentary analysis, and validation of the instruments were applied to the educational community. When analyzing the applied instruments it was possible to conclude that all consider the topics that are taught in the area important and agree on the implementation of a curricular adaptation proposal of Social Sciences for the Municipality of Providence and Providence and Saint Kethleena Islands, since it facilitates
integrating in a single plan the contents of the area, the compulsory chairs, and the topics of the raizal culture, in order to guarantee the appropriation of the knowledge established in the guidelines of the area, improving the performance and the competences of the students and thus
raise the Synthetic Quality Index La problemática a estudiar surge por la preocupación de los docentes del área, por la cantidad de contenidos presentados y exigidos por el Ministerio de Educación Nacional, los cuales, sumados a una serie de cátedras obligatorias, en muchas ocasiones no alcanzan a trabajarse en el año escolar, además, no permite el reconocimiento de los conocimientos socio culturales de las pequeñas localidades. El objetivo general propone diseñar estrategias para la adaptación curricular de las Ciencias Sociales para el Municipio de Providencia y Santa Catalina Islas, que
integre los contenidos propios del área, las cátedras obligatorias, y las temáticas de la cultura raizal. Se utilizó una metodología mixta, donde se aplicaron entrevistas, encuestas, análisis documental, validación de los instrumentos a la comunidad educativa. Al analizar los
instrumentos aplicados se pudo concluir que todos consideran importantes las temáticas que se imparten en el área y están de acuerdo en la implementación de una propuesta de adaptación curricular de Ciencias Sociales para el Municipio de Providencia y Santa Catalina islas, ya que facilita integrar en un solo plan los contenidos propios del área, las cátedras obligatorias, y las temáticas de la cultura raizal, para así garantizar la apropiación de los conocimientos establecidos en los lineamientos del área, mejorando el desempeño y las competencias de los estudiantes y así elevar el Índice Sintético de Calidad
- Posgrado [1187]