Práctica pedagógica: su relación con la prevención y mitigación del conflicto escolar
Trabajo de grado - Pregrado
2018-12-18
Universidad de la Costa
The present research seeks to understand the pedagogical practice of the teacher and its relationship with the prevention and mitigation of school conflict, taking into account that currently there are educators, which are limited to the transmission of pragmatic content, leaving aside the true meaning of the education, which is the integral formation of the students. This study was carried out in a Private Educational Institution of the Department of the Atlantic, specifically in the Centro Educativo Ángelus of the Municipality of Palmar de Varela. It is based on the theories of Diaz (2001), Torrego (2006), Jean-Pierre Bonafé-Schmitt (2000) and Pérez (2001), whose authors clearly and coherently explain each one of the categories of this research, from the referents of the pedagogical practice of the teacher and its relation in the prevention and mitigation of the conflict. To achieve this goal, it was based on an experiential Introspective epistemological approach with the interpretive paradigm, under the qualitative design and the participatory research - action method. The population under analysis is the teachers of Primary Basic Education of the Angelus Educational Center of the municipality of Palmar de Varela, Atlántico, a sample of 10 teachers was selected. The analysis and the collection of the information were carried out, from observation instruments, interviews and focus groups, which allowed obtaining the results. Through the main results obtained, it was consolidated that this investigation was pertinent since it was possible to understand what is the relationship between the pedagogical practice of the teacher and the prevention and mitigation of conflict in the classroom La presente investigación busca comprender la práctica pedagógica del docente y su relación con la prevención y mitigación del conflicto escolar, teniendo en cuenta que actualmente existen educadores, los cuales se limitan a la transmisión de contenido pragmáticos, dejando a un lado el verdadero significado de la educación, la cual es la formación integral de los educandos. Este estudio se llevó a cabo en una Institución Educativa Privada del departamento del atlántico, específicamente en el Centro Educativo Ángelus del Municipio de Palmar de Varela. Se encuentra fundamento bajo las teorías de Díaz (2001), Torrego (2006), Jean-Pierre Bonafé
Schmitt (2000) y Pérez (2001), cuyos autores explicitan de manera clara y coherente cada una de las categorías de esta investigación, desde los referentes de la práctica pedagógica del docente y su relación en la prevención y mitigación del conflicto. Para lograr tal fin, se basó en un enfoque epistemológico Introspectivo vivencial con el paradigma interpretativo, bajo el diseño cualitativo y el método investigación - acción participativa. La población objeto de análisis son los maestros de Educación Básica primaria del Centro Educativo Ángelus del municipio de Palmar de Varela,
Atlántico, se seleccionó una muestra de 10 docentes. El análisis y la recolección de la
información se llevaron a cabo, desde instrumentos de observación, entrevistas y grupos focales, lo que permitió obtener los resultados. A través de los principales resultados obtenidos se consolidó, que esta investigación fue pertinente puesto que se pudo comprender cuál es la relación existente entre la práctica pedagógica del docente y la prevención y mitigación del conflicto en el aula
- Pregrado [1280]
Descripción:
1143166182 - 1043876914.pdf
Título: 1143166182 - 1043876914.pdf
Tamaño: 2.729Mb
PDFLEER EN FLIP
Título: 1143166182 - 1043876914.pdf
Tamaño: 2.729Mb
PDFLEER EN FLIP