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dc.creatorNoya Zambrano, Angela Esther
dc.date.accessioned2019-05-07T14:53:22Z
dc.date.available2019-05-07T14:53:22Z
dc.date.issued2019-04-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/3238
dc.descriptionIngeniería Industrialspa
dc.description.abstractAt present, it has become necessary to promote environments that provide quality, that are maintained and that the full development of activities is developed, especially in the educational sector, such as academic training institutions. In the search to reach comfortable thermal conditions, numerous studies have been dedicated to the evaluation of thermal comfort in institutions and places around the world, implementing different comfort assessment techniques nd methodologies that have led to significant contributions. This research work carries out a review of the thermal comfort assessments, the adaptive method of Fanger and the standards of the ASHRAE 55: 2013 standard. What was the support for the evaluation of the thermal comfort perception in block 10 of the University of the Coast. For the evaluation process, the surveys are shown in all the rooms of the block and measurements are made in real time; The surveys took into account personal and external factors. ASHRAE 55: 2013 and 28% discomfort. As a result, it was found that 72% of students in block 10 felt a thermal sensation classified as comfort according to the norm. In the thermal acceptability 87% were satisfied with the indoor climate in the classes of classes. The internal temperature of 23.6 ° C represents a higher percentage of temperature with 84%. It can be observed in the base of the results of the races that the students mostly for a thermal sensation classified as freshspa
dc.description.abstractActualmente se ha hecho necesario propiciar ambientes que brinden calidad, que sean saludables y que permitan el desarrollo pleno de las actividades, especialmente en el sector educativo como son las instituciones de formación académica. En la búsqueda por alcanzar condiciones térmicas confortables, numerosos estudios han se han dedicado a la evaluación del confort térmico en instituciones y lugares en todo el mundo, implementando distintas técnicas y metodologías de evaluación del confort que han llevado a aportes significativos. Este trabajo de investigación hace una revisión de las evaluaciones del confort térmico, basándose en el método adaptativo de Fanger y en los estándares de la norma ASHRAE 55:2013. Lo cual fue soporte para la evaluación de la percepción del confort térmico en el bloque 10 de la Universidad de la Costa. Para el proceso de evaluación, se realizaron encuestas en todos los salones del bloque y se hicieron mediciones en tiempo real; las encuestas tuvieron en cuenta factores personales y externos. Como resultado se obtuvo que el 72% de los estudiantes del bloque 10 sintieron una sensación térmica clasificada como confort según la norma ASHRAE 55:2013 y 28% disconfort. En la aceptabilidad térmica el 87% estuvo satisfecho con el clima interior en las aulas de clases. La temperatura interior de 23,6°C presento el mayor porcentaje confort térmico con un 84%. Se pudo observar en base a los resultados de las encestas que los estudiantes en su mayoría prefieren una sensación térmica clasificada como frescospa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad de la Costaspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectConfort térmicospa
dc.subjectFangerspa
dc.subjectASHRAE 55spa
dc.subjectSensación térmicaspa
dc.subjectPercepción térmicaspa
dc.subjectThermal comfortspa
dc.subjectFangerspa
dc.subjectASHRAE 55spa
dc.subjectthermal sensationspa
dc.subjectthermal perceptionspa
dc.titleEvaluación de la percepción de confort térmico que tienen los estudiantes en el bloque 10 de la Universidad de la Costaspa
dc.typeThesisspa
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dc.contributor.tutorBalbis Morejón, Milen
dc.contributor.tutorBorrero López, Luz Adriana
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa


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