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dc.creatorNavarro Bolívar, Claudia Patricia
dc.creatorRueda Matos, Yashin Alberto
dc.date.accessioned2019-05-08T15:27:52Z
dc.date.available2019-05-08T15:27:52Z
dc.date.issued2019-03-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/3259
dc.descriptionMaestría en Educaciónspa
dc.description.abstractEducational quality has become an important objective in the world, with this the institutions of higher education in the country work to achieve institutional recognition, aspiring to accredit their programs at the national level and then work to obtain international recognition. This research designs a guide proposal from the administrative, technical and academic dimension that makes viable the processes so that higher education institutions achieve the recognition of international accreditation in their academic engineering programs. The models of quality for the accreditation of academic programs in the university institutions are analyzed, the literature about educational quality and accreditation of programs is investigated, the organisms that regulate the educational quality in the country were considered. It uses a methodology with a Rationalist Deductive epistemological approach, a Qualitative-quantitative research approach, a Complementary paradigm to configure a research design of documentary and field nature with three components: theoretical, empirical and proactive. The analysis of results takes from references two (2) institutions of higher education, the survey and interview techniques were applied with the instruments questionnaire that was applied to teachers and script of interview to directors, the findings show that the universities look at the guides of the accreditation processes as adaptive instruments that seek institutional benefits, but recognize that the guidelines have a limit because they are national and international standards look at other factors, which indicates that a national accreditation process is not suitable for an international one, it stands out as conclusion that The internationalization of academic programs has become an imperative vision for governmentspa
dc.description.abstractLa calidad educativa se ha convertido en un objetivo importante en el mundo, con esto las instituciones de educación superior del país trabajan por lograr reconocimientos institucionales, aspirando acreditar sus programas a nivel nacional para después trabajar por obtener el reconocimiento internacional. Esta investigación diseña una propuesta guía desde la dimensión administrativa, técnica y académica que viabilice los procesos para que las instituciones de educación superior alcancen el reconocimiento de la acreditación internacional en sus programas académicos de ingeniería. Se analizan los modelos de calidad para la acreditación de programas académicos en las instituciones universitarias, se indaga en la literatura sobre calidad educativa y acreditación de programas, se tuvo en cuenta los organismos que regulan la calidad educativa en el país. Utiliza una metodología con enfoque epistemológico Racionalista Deductivo, un enfoque investigativo Cualicuantitativo, un paradigma Complementario para configurar un diseño de investigación de naturaleza documental y de campo con tres componentes: teórico, empírico y propositivo. El análisis de resultados toma como referencias dos (2) instituciones de educación superior, se utilizaron la encuesta y entrevista, con instrumentos como el cuestionario que se aplicó a docentes y guion de entrevista a directivos, los hallazgos evidencian que las universidades miran las guías de los procesos de acreditación como instrumentos adaptables que buscan beneficios institucionales, pero reconocen que las guías tienen un límite porque son estándares nacionales y a nivel internacional miran otros factores, lo que indica que un proceso de acreditación nacional no es apto para uno internacional, se destaca como conclusión que La internacionalización de los programas académicos se ha convertido en una visión imperativa para los estamentos gubernamentalespa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectSistemas de calidadspa
dc.subjectAcreditaciónspa
dc.subjectIngenieríaspa
dc.subjectModelospa
dc.subjectInternacionalspa
dc.subjectQuality systemsspa
dc.subjectAccreditationspa
dc.subjectEngineeringspa
dc.subjectModelspa
dc.subjectInternationalspa
dc.titleSistema de calidad para la acreditación internacional en programas académicos de ingenieríaspa
dc.typeThesisspa
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dc.contributor.tutorMarín González, Freddy
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa


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