Differences between high vs. Low performance chess players in heart rate variability during chess problems
Artículo de revista
2019-02-26
Frontiers in Psychology
Background: Heart rate variability (HRV) has been considered as a measure of heart-brain interaction and autonomic modulation, and it is modified by cognitive and attentional tasks. In cognitive tasks, HRV was reduced in participants who achieved worse results. This could indicate the possibility of HRV predicting cognitive performance, but this association is still unclear in a high cognitive load sport such as chess. Objective: To analyze modifications on HRV and subjective perception of stress, difficulty and complexity in different chess problem tasks. Design: HRV was assessed at baseline. During the chess problems, HRV was also monitored, and immediately after chess problems the subjective stress, difficulty and complexity were also registered. Methods: A total of 16 male chess players, age: 35.19 (13.44) and ELO: 1927.69 (167.78) were analyzed while six chess problem solving tasks with different level of difficulty were conducted (two low level, two medium level and two high level chess problems). Participants were classified according to their results into two groups: high performance or low performance. Results: Friedman test showed a significant effect of tasks in HRV indexes and perceived difficulty, stress and complexity in both high and low performance groups. A decrease in HRV was observed in both groups when chess problems difficulty increased. In addition, HRV was significantly higher in the high performance group than in the low performance group during chess problems. Conclusion: An increase in autonomic modulation was observed to meet the cognitive demands of the problems, being higher while the difficulty of the tasks increased. Nonlinear HRV indexes seem to be more reactive to tasks difficulty, being an interesting and useful tool in chess training. Antecedentes: la variabilidad de la frecuencia cardíaca (VFC) se ha considerado como una medida de la interacción corazón-cerebro y la modulación autonómica, y se modifica por tareas cognitivas y de atención. En las tareas cognitivas, la HRV se redujo en los participantes que obtuvieron peores resultados. Esto podría indicar la posibilidad de que el HRV prediga el rendimiento cognitivo, pero esta asociación aún no está clara en un deporte de alta carga cognitiva, como el ajedrez. Objetivo: Analizar las modificaciones en la HRV y la percepción subjetiva del estrés, la dificultad y la complejidad en diferentes tareas relacionadas con problemas de ajedrez. Diseño: HRV se evaluó al inicio del estudio. Durante los problemas de ajedrez, también se monitorizó la HRV, e inmediatamente después de los problemas de ajedrez, también se registraron el estrés subjetivo, la dificultad y la complejidad. Métodos: se analizaron un total de 16 jugadores de ajedrez, edad: 35,19 (13,44) y ELO: 1927.69 (167.78), mientras que se realizaron seis tareas de resolución de problemas de ajedrez con diferentes niveles de dificultad (dos niveles bajos, dos niveles medios y dos niveles altos. problemas de ajedrez). Los participantes se clasificaron según sus resultados en dos grupos: alto rendimiento o bajo rendimiento. Resultados: la prueba de Friedman mostró un efecto significativo de las tareas en los índices de HRV y la dificultad percibida, el estrés y la complejidad en los grupos de alto y bajo rendimiento. Se observó una disminución en la HRV en ambos grupos cuando la dificultad de problemas de ajedrez aumentó. Además, la HRV fue significativamente mayor en el grupo de alto rendimiento que en el de bajo rendimiento durante los problemas de ajedrez. Conclusión: se observó un aumento en la modulación autonómica para satisfacer las demandas cognitivas de los problemas, siendo mayor mientras que la dificultad de las tareas aumentó. Los índices HRV no lineales parecen ser más reactivos a las tareas difíciles, siendo una herramienta interesante y útil en el entrenamiento de ajedrez.
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