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dc.creatorGálvez Albarracín, Edgar Julián
dc.creatorHernández Fernández, Lissette
dc.creatorMolina Morejón, Víctor Manuel
dc.date.accessioned2019-05-17T15:45:45Z
dc.date.available2019-05-17T15:45:45Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.issn13159984
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/4344
dc.description.abstractThe organizational structure is a subject of high academic interest because of its relationship with the strategy and other business aspects, so the aim of this work is to determine the impact of the departmentalization on innovation of micro, small, and medium enterprises in Colombia, specifically on products/services, processes, management and globally. To do that, an empirical, transversal and inferential study with linear regressions was conducted with 1201 managers of these organizations, who were asked about the number of departments and innovation in their firms. The results show the organizations studied in a medium level of departmentalization and confirm the positive impact of specialization in the structure on the different types of innovation analyzed (except for processes). It is concluded that the Academia and development agencies should support companies in their process of departmentalization, balancing costs and benefits.es_ES
dc.description.abstractLa estructura organizativa es un tema de alto interés académico debido a su relación con la estrategia y otros aspectos comerciales, por lo que el objetivo de este trabajo es determinar el impacto de la departamentalización en la innovación de micro, pequeños y medianas empresas en Colombia, específicamente en productos / servicios, procesos, gestión y global. Para ello, un estudio empírico, transversal e inferencial. Con regresiones lineales se realizó con 1201 gerentes de estas organizaciones, a quienes se les preguntó sobre el número de departamentos y la innovación en sus empresas. Los resultados muestran las organizaciones estudiadas en un nivel medio de departamentalización y confirmar el impacto positivo de la especialización en la estructura en los diferentes tipos de innovación analizada (excepto procesos). Se concluye que la academia y las agencias de desarrollo deben apoyar a las empresas en su proceso de departamentalización, balanceo de costos y beneficios.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de la Costaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectCompetitivenesses_ES
dc.subjectDepartmentalizationes_ES
dc.subjectInnovationes_ES
dc.subjectMSMEses_ES
dc.subjectOrganizational structurees_ES
dc.subjectLa competitividades_ES
dc.subjectDepartamentalizaciónes_ES
dc.subjectInnovaciónes_ES
dc.subjectMipymeses_ES
dc.subjectEstructura organizativaes_ES
dc.titleDepartamentalización e innovación en las micro, pequeñas y medianas empresas de Colombiaes_ES
dc.title.alternativeDepartmentalization and innovation in micro, small and medium-sized companies in Colombiaes_ES
dc.typeArticlees_ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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