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dc.creatorMoyano, Nieves
dc.creatorSanchez Fuentes, Maria Del Mar
dc.creatorChiriboga, Ariana
dc.creatorFlorez Donado, Jennifer Paola
dc.date.accessioned2019-05-21T13:03:47Z
dc.date.available2019-05-21T13:03:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn14681994
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/4593
dc.description.abstractNowadays, control over one's partner is easily maintained through social networks, such as Facebook. The aim of this study was to analyze the factors associated with Facebook-jealousy. We examined a total sample of 1144 individuals distributed as follows: data from Spain (n = 393), Colombia (n = 600), and Ecuador (n = 151 individuals), with ages ranging from 14 to 42 years old. All participants held nationality from one of the respective countries, were currently or had been enrolled in a relationship, and both the participant and his/her/their partner also had a Facebook account. Participants completed an online survey with self-reported measures to evaluate: self-esteem, partner conflicts and their strategies to cope with them, romantic jealousy, and Facebook jealousy. Results show that the propensity to experience jealousy in the relationship and low self-esteem are related with more Facebook jealousy across the three countries. For both, Spain and Colombia, strategies to cope with partner conflicts are also associated with Facebook jealousy, in particular lower levels of constructive strategies and higher dominance are associated with greater Facebook jealousy. In short, Facebook jealousy represents another way to manifest jealousy that is influenced by both personal and relationship variables.spa
dc.description.abstractHoy en día, el control sobre la pareja se mantiene fácilmente a través de las redes sociales, como Facebook. El objetivo de este estudio fue analizar los factores asociados con los celos de Facebook. Examinamos una muestra total de 1144 individuos distribuidos de la siguiente manera: datos de España (n = 393), Colombia (n = 600) y Ecuador (n = 151 individuos), con edades comprendidas entre los 14 y los 42 años. Todos los participantes tenían nacionalidad de uno de los países respectivos, estaban actualmente o estaban inscritos en una relación, y tanto el participante como su pareja también tenían una cuenta de Facebook. Los participantes completaron una encuesta en línea con medidas autoinformadas para evaluar: la autoestima, los conflictos de pareja y sus estrategias para enfrentarlos, los celos románticos y los celos de Facebook. Los resultados muestran que la propensión a experimentar los celos en la relación y la baja autoestima se relacionan con más celos de Facebook en los tres países. Tanto para España como para Colombia, las estrategias para hacer frente a los conflictos de pareja también se asocian con los celos de Facebook, en particular, los niveles más bajos de estrategias constructivas y un mayor dominio están asociados con una mayor envidia de Facebook. En resumen, los celos de Facebook representan otra forma de manifestar celos que está influenciado por variables personales y de relación.spa
dc.language.isoengspa
dc.publisherUniversidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectFacebookspa
dc.subjectFacebook jealousyspa
dc.subjectJealousyspa
dc.subjectPartner conflictspa
dc.subjectSelf-esteemspa
dc.subjectFacebook celosspa
dc.subjectCelosspa
dc.subjectConflicto de parejaspa
dc.subjectAutoestimaspa
dc.titleFactors associated with Facebook jealousy in three Spanish-Speaking countriesspa
dc.title.alternativeFactores asociados con los celos de Facebook en tres países hispanohablantesspa
dc.typeArticlespa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa


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