Relación entre los estilos de aprendizaje basados en el modelo de kolb y la mediación didáctica en función del desempeño académico estudiantil
Trabajo de grado - Pregrado
2019-03-28
Universidad de la Costa
The relationship between learning styles based on the Kolb model and didactic mediation based on student academic performance, correspond to the set of activities to use, share and develop the knowledge that has an educational community. For this reason, this research is based on the theory of David Kolb (1984 a, b), who developed a learning model through experience in the learning process itself. The aim of this paper is to analyze the relationship between learning styles based on the Kolb model and didactic mediation in terms of academic performance in university students. In this, a mixed paradigm is proposed, a Rationalist
Deductive approach and a qualitative-quantitative paradigm. It was framed within the
documentary and field design and develops a descriptive analysis on the learning styles
presented by the students of the Bachelor Programs in Preschool Education and Computer Science Degree of the Faculty of Educational Sciences of the Universidad del Magdalena, which they take the subject "Science, Technology and Society" and the declared technique is the content analysis. Among the results, the most important factor weight when applying the Kolb Inventory corresponds to the CA-EC (Concrete-Abstract) dimension and the lowest to the EA-OR dimension (Activity-Reflection). In conclusion, the factorial composition found in the items confirms the theoretical proposal since both factors saturate both items positively and negatively, and constitute the 2 basic dimensions of the model (Concrete-Abstract and Experimentation-Observation) La relación entre los estilos de aprendizaje basados en el modelo de Kolb y la mediación didáctica en función del desempeño académico estudiantil, corresponden al conjunto de actividades para utilizar, compartir y desarrollar los conocimientos que posee una comunidad educativa. Por tal razón, esta investigación se fundamenta en la teoría de David Kolb (1984a, b), quien desarrolló un modelo de aprendizaje mediante la experiencia en el proceso de aprendizaje. El objetivo de este trabajo es analizar la relación entre los estilos de aprendizaje basados en el modelo de Kolb y la mediación didáctica en función del desempeño académico en estudiantes universitarios. En esta, se plantea un paradigma mixto, un enfoque Racionalista- Deductivo y un
paradigma cuali-cuantitativo. Se enmarcó dentro del diseño documental y de campo y desarrolla un análisis descriptivo sobre los estilos de aprendizaje que presentan los estudiantes de los Programas de Licenciatura en Educación Preescolar y Licenciatura en Informática de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad del Magdalena, que cursan la asignatura “Ciencia, Tecnología y Sociedad” y la técnica declarada es el análisis de contenido. Dentro de los resultados destacan que el mayor peso factorial al aplicar el Inventario de Kolb corresponde a la dimensión CA-EC (Concreta-Abstracta) y el menor a la dimensión EA-OR (Actividad
Reflexión). En conclusión, La composición factorial encontrada en los ítems confirman la
propuesta teórica ya que ambos factores saturan de forma tanto positiva como negativa
determinados ítems, y constituyen las 2 dimensiones básicas del modelo (Concreta-Abstracta y Experimentación-Observación)
- Posgrado [1073]
The following license files are associated with this item: