dc.description.abstract | In order to know the different types of joint activities carried out by members of different generations, an online questionnaire was administered to a total of 2013 people. Of these, 608 were men and 1405 women.
The questionnaire was designed after a review of the instruments used in the field of
intergenerational work in various national and international studies. Online, potential participants
were contacted to inform them about the purpose of the study and request their participation. The respondents gave their informed consent to participate in the work. Once the data were extracted and codified, the descriptive analyzes were carried out (tables of frequencies and percentages, means and standard deviations), the results of which are presented below. During the development of this work, funds were received through an aid to finance the predoctoral recruitment of research staff by the Junta de Castilla y León (EDU / 1083/2013), co-financed by the European Social Fund, within the Operational Program of the European Regional Development Fund (ERDF) 2014-2020 of Castilla y León. | spa |
dcterms.references | Abellán García, A., Aceituno Nieto, P., Pérez Díaz, J., Ramiro Fariñas, D., Ayala García, A., y Pujol
Rodríguez, R. (2019). Un perfil de las personas mayores en España, 2019. Indicadores estadísticos básicos. Madrid, Informes Envejecimiento en red.
Baschiera, B., Deluigi, R. y Luppi, E. (2014). Educazioneintergenerazionale. Prospettive, progetti e
metodologie didáctico-formative per promovere la solidaritáfra le generazioni. Milano: F. Angeli.
Del Valle, G., y Coll, L. (2011). Relaciones Sociales y Envejecimiento Saludable. Institut de
l’Envelliment de la UniversitatAutònoma de Barcelona FICE-UAB: FundacióAgrupacióMútua.
Jarrott, S.E., Smith, C.L., y Weintraub, A.P.C. (2008). Development of a
S t a n d a r d i z e d T o o l f o r I n t e r g e n e r a t i o n a l P r o g r a m m i n g :
TheIntergenerationalObservationScale. Journal of IntergenerationalRelationships, 6(4), 433-
447. doi: 10.1080/15350770802474595
Martínez Heredia, N., y Rodríguez García, A. (2018). Educación intergeneracional: un nuevo reto para
la formación del profesorado. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33), 113-
124.doi: 10.21703/rexe.20181733nmartinez7
Moreno Abellán, P., Martínez de Miguel, L., yEscarbajal de Haro, A. (2018). El impacto educativo de
los programas intergeneracionales: un estudio desde la escuela y las diferentes instituciones
sociales implicadas. Revista Iberoamericana de Educación, 77(2), 31-54. ISSN: 1022-6508
Rodríguez, M.C., y Vidal Figueroa, C. (2015). Solidaridad intergeneracional: jóvenes y adultos mayores en estrecha colaboración. ProsPectiva. revista de trabajo social e intervención social, 20,
261-278.
Sánchez, M. y López Doblas, J. (2017). Presente y futuro de la sociología de la vejez en España.
Conclusiones de un estudio Delphi. Revista Internacional de Sociología 75(2) doi: http://dx.doi.
org/10.3989/ris.2017.75.2.15.44
Sánchez, M., Sáez, J., Campillo, M., y Díaz, P. (2017). Aportación de las personas mayores en los
colegios intergeneracionales. La experiencia del proyecto ISCI. Revista de Estudios e
Investigación en Psicología y Educación, 5. doi: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2846
Villalón, G., y Vera, S. (2012). Panorama demográfico en Chile contemporáneo: desafíos para la
sociedad del siglo XXI. Revista Anales, 7(3), 35-63. | spa |