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dc.creatorÁlvarez Fontalvo, Eliana Paola
dc.creatorMedina Fonseca, Elías David
dc.date.accessioned2019-06-28T15:39:09Z
dc.date.available2019-06-28T15:39:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/4925
dc.descriptionMaestría en Educaciónspa
dc.description.abstractThe general objective of this research was the relationship between State funding and access to Higher Education from the ICETEX and the Student Performance of the Universidad de la Costa in the Prueba Saber Pro between 2013 and 2017 sample was randomized-stratified corresponding to 428 funded students and 574 non-funded students, extracted from the different institutional programs. The methodology becomes a quantitative approach, in a descriptive-explanatory approach, in a non-experimental, transectional-descriptive design and in a positivist paradigm. For the collection of information, the techniques of review and documentary analysis were used from a theoretical approach through secondary databases where the individual reports of the performances of the Critical Reading, English, Quantitative Reasoning, Citizen Competences were used. and Written Communication of the Saber Pro Tests of said period and systematized with own instruments of Excel spreadsheets, the SPSS package and Software Graph. The results obtained under the parameters of descriptive statistics, t Student and Test z, show that State-funded students (ICETEX) demonstration a better performance in the performance of Generic Competences compared to the non-funded, a relationship that is seen strengthened, albeit tightly in the differences of the average scores, excepting this in a period of the English testspa
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo general, analizar la relación que existe entre el financiamiento del Estado en el acceso a la Educación Superior desde el ICETEX y el Desempeño estudiantil de la Universidad de la Costa en la Prueba Saber Pro entre los años 2013 y 2017. La muestra fue aleatoria-estratificada correspondiente a 428 estudiantes financiados y 574 no financiados, extraída de los diferentes programas institucionales. La metodología utilizada corresponde a un enfoque cuantitativo, con un alcance descriptivo-explicativo, con un diseño no experimental transeccional-descriptivo y bajo un paradigma positivista. Para la recolección de información, se emplearon las técnicas de revisión y análisis documental desde un abordaje teórico a través de bases de datos secundarias que incluían principalmente los informes individuales de los desempeños de las Competencias Genéricas de Lectura Crítica, Inglés, Razonamiento Cuantitativo, Competencias Ciudadanas y Comunicación Escrita de las Pruebas Saber y sistematizados con instrumentos propios de las hojas de cálculos de Excel, el paquete SPSS y Software Graph. Los resultados obtenidos bajo los parámetros de la estadística descriptiva, la t Student y Prueba z, evidencian que los estudiantes financiados por el Estado (ICETEX) muestran un mejor rendimiento en el desempeño de las Competencias Genéricas frente a los no financiados, relación que se ve fortalecida, aunque estrechamente en las diferencias de los puntajes promedios, exceptuando esto en un período de la prueba de inglés.spa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectFinanciamiento estatalspa
dc.subjectDesempeño estudiantilspa
dc.subjectPruebas estandarizadasspa
dc.subjectEducación superiorspa
dc.subjectState financingspa
dc.subjectStudent performancespa
dc.subjectStandardized testingspa
dc.subjectHigher educationspa
dc.titleFinanciamiento del Estado en el acceso a la Educación Superior a través del ICETEX y el Desempeño estudiantil en relación con las Pruebas Saber Pro.spa
dc.typeThesisspa
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dc.contributor.tutorTurizo Martínez, Luis Gabriel
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa


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