Show simple item record

dc.creatorJulio Ruiz, Aminta Esther
dc.creatorVega Sarmiento, Carmen Cecilia
dc.date.accessioned2019-07-17T19:13:22Z
dc.date.available2019-07-17T19:13:22Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/5103
dc.descriptionMaestría en Educaciónspa
dc.description.abstractThe purpose of this research is to describe the didactic strategies focused on cooperative learning which facilitate the strengthening of academic performance in the IED students of the Simon Bolívar neighborhood of Barranquilla in 2019. The population which with has worked was 128 students from the 2nd grade, 28 of them were selected, according to the final report of the First Year Evaluation Committee of the previous year due to low academic performance. A series of five didactic workshops, based on Cooperative Learning was designed and implemented to optimize student interpersonal relationships and strengthen academic performance. The activities of these strategies pursued: 1. Personal effort. 2. Positive relationships and 3. Contribute to mental health. With cooperative learning as a strategy for academic strengthening in the institution of the Simon Bolívar neighborhood of Barranquilla, was possible to appreciate 1. Improvement of academic performance. 2. Children’s Progress in the interpersonal relationships. 3. Acceptance of responsibilities and roles in teamwork. 4. Increase in empathy among second grade children.spa
dc.description.abstractEsta investigación tiene como finalidad describir las estrategias didácticas centradas en el aprendizaje cooperativo que faciliten el fortalecimiento del rendimiento académico en los estudiantes de la IED del Barrio Simón Bolívar de Barranquilla en el 2019. La población con la cual se trabajó fue de 121 estudiantes de 2º grado, de los cuales se seleccionaron 28, según el informe final de la Comisión de Evaluación de primer grado del año anterior por bajo rendimiento académico. Se diseñó y aplicó una serie de cinco talleres didácticos basados en el Aprendizaje Cooperativo para optimizar las relaciones interpersonales de los estudiantes y fortalecer el rendimiento académico. Las actividades de estas estrategias persiguieron: 1.Esfuerzo personal. 2. Relaciones positivas y 3. Contribuir a la salud mental. Con el aprendizaje cooperativo como estrategia para el fortalecimiento académico en la institución del barrio Simón Bolívar de Barranquilla se pudo apreciar: 1. Mejoramiento del rendimiento académico. 2. Progreso en las relaciones interpersonales de los niños. 3. Aceptación de responsabilidades y roles en los trabajos en equipo. 4. Aumento en la empatía entre los niños de grado segundo.spa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectAprendizajespa
dc.subjectCooperaciónspa
dc.subjectEnseñanza centrada en el rendimientospa
dc.subjectResponsabilidadspa
dc.subjectConvivenciaspa
dc.subjectLearningspa
dc.subjectCooperationspa
dc.subjectTeaching focused on performancespa
dc.subjectResponsibilityspa
dc.subjectCoexistencespa
dc.titleAprendizaje cooperativo como estrategia para el fortalecimiento académico en la institución del barrio Simón Bolívarspa
dc.typeThesisspa
dc.contributor.tutorBarros Agüero, Jaime Enrique
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International