Show simple item record


dc.creatorGómez Narvaez, Adriana
dc.creatorZarate Barraza, Valeria
dc.date.accessioned2019-11-13T14:25:57Z
dc.date.available2019-11-13T14:25:57Z
dc.date.issued2019-07-04
dc.identifier.citationGómez Narvaez, A., & Zarate Barraza, V. (2019). MULTIMODALIDAD Y SOSTENIBILIDAD EN EL TRANSPORTE URBANO METROPOLITANO. MÓDULO ARQUITECTURA CUC, 22. https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06spa
dc.identifier.issn0124-6542, 2389-7732 electrónico
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/5624
dc.description.abstractThisresearch is based on the development of a proposal for an inte-grated sustainable urban transport system on a metropolitan scale in Barranquilla and a metropolitan node model for the Municipality of Malambo (Colombia). The Metropolitan Area of Barraquilla (AMBQ) in terms of mobility and transport cannot absorb the population that en-ters it every day from the dormitory municipalities, the inefficiency of real public transport leads to a progressive increase in the vehicle fleet, increase in informal transport, increase in travel times, etc.. In order to improve the problem situation the territory is diagnosed applying the Bruce Archer methodology known as Systemic Method and ba-sed on the bibliographic and field information collected an integrated mobility system is designed composed of intermodal and multimodal transport nodes strategically in the study area. The applied design is based on the experiences of metropolitan systems of international transport as in the case of the Metropolitan Region of Santiago de Chile and the Metropolitan Area of Barcelona and national references as the Metropolitan Area of the Aburrá Valley.eng
dc.description.abstractLa presente investigación esta basada en el desarrollo de una propuesta para un sistema integrado de transporte urbano sostenible de escala metropolitana en Barranquilla y un modelo de nodo metropolitano para el Municipio de Malambo (Colombia). El Área Metropolitana de Barra-quilla (AMBQ) en temas de movilidad y transporte no puede absorber la población que día a día ingresa a ella de los municipios dormitorios, la ineficiencia de transporte público real conlleva al aumento progresivo en el parque automotor, aumento del transporte informal, aumento de los tiempos de recorrido, etc. Con el fin de mejorar la situación pro-blema se diagnostica el territorio aplicando la metodología del Bruce Archer conocida como Método Sistémico y con base en la información bibliográfica y de campo recolectada se diseña un sistema integrado de movilidad compuesto por nodos intermodales y multimodales de trans-porte estratégicamente en la zona de estudio. El diseño aplicado esta basado en las experiencias de sistemas metropolitanos de transporte internacional como en el caso de la Región Metropolitana de Santiago de Chile y el Área Metropolitana de Barcelona y referentes nacionales como el Área Metropolitana del Valle de Aburrá.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.relation.ispartofseriesMÓDULO ARQUITECTURA CUC; Vol. 22 (2019)
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.sourceMÓDULO ARQUITECTURA CUCspa
dc.subjectMultimodalidadspa
dc.subjectSostenibilidadspa
dc.subjectTransportespa
dc.subjectMovilidad urbanaspa
dc.subjectRed de nodosspa
dc.subjectMultimodalityspa
dc.subjectSustainabilityspa
dc.subjectTransportspa
dc.subjectUrban mobilityspa
dc.subjectNetwork of nodesspa
dc.titleMultimodalidad y sostenibilidad en el transporte urbano metropolitanospa
dc.title.alternativeMultimodality and sustainability in metropolitan urban transportspa
dc.typeArticlespa
dcterms.referencesGómez (2018). Zarate (2018).spa
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/submittedVersionspa
dc.source.urlhttps://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/2110
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.22.1.2019.06
dc.identifier.eissn2389-7732
dc.identifier.pissn0124-6542


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Revistas Científicas
    Artículos de investigación publicados en revistas pertenecientes a la Editorial EDUCOSTA.

Show simple item record

CC0 1.0 Universal
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal