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dc.contributor.advisorMartinez Palmera, Olga Marinaspa
dc.contributor.advisorÁlvarez Estrada, Jassirspa
dc.contributor.authorGómez Delgado, Isabel Selenisspa
dc.contributor.authorMeza del Villar, Hemelda Raquelspa
dc.date.accessioned2019-11-26T18:56:24Z
dc.date.available2019-11-26T18:56:24Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/5696spa
dc.description.abstractIn this research work, a pedagogical strategy has been developed using the FLIPPED CLASSROOM methodology to develop the social skills of fourth grade students at the Headquarters of the Sabanagrande Commercial Technical Institution No. 4 Santa Rita de Cascia. For this, a pretext is applied with which to identify the social skills for a majority of 61 students divided into groups (control and experimental). Subsequently, a training process was developed with the inclusion of didactic strategies mediated by the FLIPPED CLASSROOM methodology, during an academic semester. After the application of mediated strategies, a subsequent evaluation of the groups is applied: control and experimental, with the purpose of comparing the degree of development of social skills by students. The study showed that students in the experimental group developed social skills (active exploration, conflict and conflict resolution), in addition to the students in the control group. Likewise, it was clear that 55% of the students were motivated by the use of technology, considering it as an effective tool to strengthen interpersonal relationships. It was concluded that the application of the FLIPPED CLASSROOM methodology as a didactic mediation strategy contributes to the development of social skills in fourth grade students and the use of ICTs in a positive and uplifting way for young people and young people.spa
dc.description.abstractEn este trabajo de investigación se desarrollaron estrategias pedagógicas con el uso de la metodología FLIPPED CLASSROOM para el desarrollo de las habilidades sociales en los estudiantes de cuarto grado de la Institución Educativa Técnica Comercial de Sabanagrande Sede Nº4 Santa Rita de Cascia. Para ello, se aplicó un pretest con el cual se identificaron las habilidades sociales a una muestra de 61 estudiantes divididos en dos grupos (control y experimental). Posteriormente, se desarrolló un proceso formativo con la inclusión de estrategias didácticas mediadas por la metodología FLIPPED CLASSROOM, durante un semestre académico. Después de la aplicación de las estrategias mediadas por las TIC, se aplicó una evaluación postest a los dos (2) grupos control y experimental, con el propósito de comparar el grado de desarrollo de las habilidades sociales por parte de los estudiantes. El estudio demostró que los estudiantes del grupo experimental desarrollaron las habilidades sociales (escucha activa, asertividad y resolución de conflictos), por encima de los estudiantes del grupo control, de igual manera, se evidenció que el 55% de los estudiantes estuvieron motivados con el uso de la tecnología, considerándola como herramienta eficaz para reforzar las relaciones interpersonales. Se concluyó que la aplicación de la metodología FLIPPED CLASSROOM como estrategia de mediación didáctica contribuye al desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de la 4º grado de la básica primaria.spa
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/spa
dc.subjectFlipped classroomspa
dc.subjectModern technologiesspa
dc.subjectSocial skillsspa
dc.subjectTechnological toolspa
dc.subjectInterpersonal relationshipsspa
dc.subjectTICspa
dc.subjectHabilidades socialesspa
dc.subjectHerramienta tecnológicaspa
dc.subjectRelaciones interpersonalesspa
dc.titleDesarrollo de las habilidades sociales mediadas por la metodología Flipped Classroomspa
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.instnameCorporación Universidad de la Costaspa
dc.identifier.reponameREDICUC - Repositorio CUCspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.cuc.edu.co/spa
dc.publisher.programMaestría en Educaciónspa
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