Show simple item record


dc.creatorPalacio, Bernardo
dc.date.accessioned2020-01-16T14:17:03Z
dc.date.available2020-01-16T14:17:03Z
dc.date.issued2019-11-22
dc.identifier.citationPalacio, B. (2019). EL TALLER: LA SUPERVIVENCIA DEL LOCUS DEL APRENDIZAJE DE LA ARQUITECTURA. MÓDULO ARQUITECTURA CUC, 23(1), 121-130. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/2723spa
dc.identifier.issn0124-6542, 2389-7732 electrónico
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/5840
dc.description.abstractThis article contributes to the construction of the opera-tive notion of the common in architecture, through a re-flection that seeks to valorize the role of the workshop as a learning strategy in architecture. The issue is approa-ched from the historical perspective of the teaching-lear-ning architect, commenting on its stages and evolution since the days of Vitruvius and continuing on through Gropius to the current knowledge society, highlighting how the workshop has been part of architecture throug-hout time, from Europe to Latin America. Finally, the article discusses the reasons why the workshop, despite technological advances that architects can utilize today, will continue being a time and place essential to their practice and their learning.eng
dc.description.abstractEste artículo contribuye a la construcción de la noción operativa de lo común en arquitectura, a través de una re-flexión que busca valorizar el papel que juega el Taller co-mo estrategia de aprendizaje en arquitectura. Se aborda el tema desde una perspectiva histórica de la enseñanza-aprendizaje del arquitecto, comentando las etapas y evolu-ción de la misma desde los tiempos de Vitrubio, pasando por Gropius hasta la actual sociedad del conocimiento, destacando como el taller ha sido parte de la arquitectu-ra a través del tiempo, de Europa hasta América Latina. Para finalizar se discuten las razones por las cuales, el taller, pese a los avances tecnológicos con los que cuenta el arquitecto de hoy seguirá siendo un momento y un lugar obligado en su praxis y en su aprendizaje.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.relation.ispartofseriesMÓDULO ARQUITECTURA CUC; Vol. 23 (2019)
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.sourceMÓDULO ARQUITECTURA CUCspa
dc.subjectEnseñanza-Aprendizajespa
dc.subjectArquitecturaspa
dc.subjectTallerspa
dc.subjectProyectospa
dc.subjectEducationspa
dc.subjectArchitecturespa
dc.subjectWorkshopspa
dc.subjectProjectspa
dc.titleEl taller: La supervivencia del locus del aprendizaje de la Arquitecturaspa
dc.title.alternativeThe workshop: The locus of learning survival Architecturespa
dc.typeArticlespa
dcterms.referencesBarney, B. (2011). Arquitectura: arte y téc-nica, práctica y enseñanza. Revista Hito, (25), 45–52. Recuperado de http://www. arquitecturaacfa.org/index.php/revista-hitospa
dcterms.referencesCastell, M. (julio, 2002). La dimensión cultural de Internet. UOC [Online]. Disponible en http://www.uoc.edu/culturaxxi/esp/articles/ castells0502/castells0502.htmlspa
dcterms.referencesGropius, W. (1919). Manifiesto Bauhaus. [Onli-ne]. Disponible en https://bauhausmanifes-to.com/spa
dcterms.referencesHerrera, V. (2011). Taxonomía, o los dolores del vacío para una sociedad de la información, para una sociedad del conocimiento. Revis-ta Hito, 28–37. Recuperado de http://www. arquitecturaacfa.org/index.php/revista-hitospa
dcterms.referencesJiménez, C. (2009). El pensar y el aprendizaje de la arquitectura. Revista Hito, 31–40. Re-cuperado de http://www.arquitecturaacfa. org/index.php/revista-hitospa
dcterms.referencesLegendre, L. (2008). La formación en Arquitec-tura. Revista Hito, 99–104. Recuperado de http://www.arquitecturaacfa.org/index.php/ revista-hitospa
dcterms.referencesLoyola, M. y Goldsack, L. (2010). Constructi-vidad y Arquitectura. Santiago de Chile: Universidad de Chile. Disponible en http:// www.uchile.cl/constructividadspa
dcterms.referencesMejía, V. (2008). Pensando la Arquitectura. Revista Hito, 93–98. Recuperado de http:// www.arquitecturaacfa.org/index.php/revis-ta-hitospa
dcterms.referencesMeneses, D. (2013). Breve Panorama Histórico de la Enseñanza y el Aprendizaje de la Ar-quitectura. Bogotá, D.C.: Ediciones Univer-sidad de América, Fundación Universidad de América.spa
dcterms.referencesMinujin, A, y Mirabent, G. (1989). ¿Cómo estudiar las experiencias pedagógicas de avan-zadas? La Habana: Pueblo y Educación.spa
dcterms.referencesMoro, M. (2011). Vitrubio I, 1: La enseñanza de la arquitectura y de la geometría en la edu-cación de los adolescentes romanos. Cahiers des études anciennes, (48), 159–176.spa
dcterms.referencesPanerai, P., Depaule, J-Ch. y Demorgon, M. (2012). Analyse urbaine. Marseille: Pa-renthèse.spa
dcterms.referencesPérez, J. (2002). Preparación para la educación y la práctica de arquitectura sin fronteras: riesgos y oportunidades. Revista Hito, 23–34 Recuperado de http://www.arquitectura-acfa.org/index.php/revista-hitospa
dcterms.referencesRaffaele, C. (2011). Eugène Beaudouin et l'enseignement de l'architecture à Genève. Archives de la construction moderne. Laus-sane: Presses polytechniques.spa
dcterms.referencesRepública de Colombia. Consejo Profesional de Arquitectura y sus Profesiones Auxiliares. (2012). Código de Ética para el ejercicio de la Arquitectura y sus Profesiones Auxiliares. [Online]. Bogotá, D.C.: CPNAA. Recupera-do de https://cpnaa.gov.co/es/printpdf/304spa
dcterms.referencesSalama, A. (1995). New Trends in Architectural Education: Designing the Design Studio. Raleigh: Tailored Text & Unlimited Poten-tial Publishing.spa
dcterms.referencesSaldarriaga, A. (1996). Aprender Arquitectura, un manual de supervivencia. Bogotá, D.C.: Editorial Impreandes.spa
dcterms.referencesVidmar, T. (2014). Selected Aspects of Non–For- mal Education in Ancient Greece, Middle Ages and the Reformation. En, I. Žagar y P. Kelava, From Formal to Non-Formal: Education, Learning and Knowledge (1–22). Cambridge: Cambridge Scholars Publish- ing.spa
dcterms.referencesVitrubio. (s.f.). Vitruvius. Disponible en http://www.vitruvius.be/Boek1h1.htm (Junio 1, 2015).spa
dcterms.referencesWeiss, P. (2009). La enseñanza del proyecto arquitectónico. Revista de Arquitectura, (5), 54–73. https://doi.org/10.18389/dearq5.2009.05spa
dc.source.urlhttps://revistascientificas.cuc.edu.co/moduloarquitecturacuc/article/view/2723
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.23.1.2019.06
dc.identifier.eissn2389-7732
dc.identifier.pissn0124-6542


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Revistas Científicas
    Artículos de investigación publicados en revistas pertenecientes a la Editorial EDUCOSTA.

Show simple item record

CC0 1.0 Universal
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal