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dc.creatorGUZMAN IBARRA, ISABEL
dc.creatorSettati, Ayoub
dc.creatorMARIN URIBE, RIGOBERTO
dc.date.accessioned2020-01-21T15:02:32Z
dc.date.available2020-01-21T15:02:32Z
dc.date.issued2019-09-27
dc.identifier.citationGúzman Ibarra, I., Settati, A., & Marín Uribe, R. (2019). Transdisciplinariedad y la transversalidad. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 10(2), 73-84. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.06spa
dc.identifier.issn2389-7724
dc.identifier.issn2145-9258
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/5890
dc.description.abstractThe objective of this article is to apply a pedagogical strategy, based on transversality and transdiscipline for didactic planning and permeated by complex thinking as an articulator of innovative educational practices, specifically validated in the Model for the Development and Evaluation of Academic Competences of Guzmán, Marín and Inciarte in 2014. The strategy moves between the reflection that structures a cur-riculum that articulates diverse transversal axes and transforming educational practices. The methodological design is based on the application of a cognitive scaffold based on a pedagogical model. The main results are oriented to the application of the pedagogical strategy in one of the subjects "psychopedagogical bases", and with it the articulation of the transversal axis of complexity is sought, which resizes the problems of the environment. As final reflections, the importance of the strategy to move from discipline to inter and transdiscipline is emphasized, seeking to link the educational task with social reality.spa
dc.description.abstractEste artículo tiene como objetivo aplicar una estrategia pedagógica, sustentada en la transversalidad y la transdisciplina para una planeación didáctica y permeada por el pensamiento complejo como articulador de prácticas educativas innovadoras, específicamente validadas en el Modelo para el Desarrollo y Evaluación de Competencias Académicas de Guzmán, Marín e Inciarte en el 2014. La estrategia transita entre la reflexión que estructura un currículo articulador de diversos ejes transversales y prácticas educativas transformadoras. El diseño metodológico se fundamenta en la aplicación de un andamio cognitivo sustentado en un modelo pedagógico. Los principales resultados se orientan a la aplicación de la estrategia pedagógica en una de las asignaturas “bases psicopedagógicas”, y con ello se busca la articulación del eje transversal de complejidad, que redimensiona los problemas del entorno. Como reflexiones finales, se enfatiza la importancia de la estrategia para transitar de la disciplina a la inter y transdisciplina, buscando vincular el quehacer educativo con la realidad social.spa
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costa
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.sourceCULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDADspa
dc.subjectPráctica educativaspa
dc.subjectTransversalidadspa
dc.subjectTransdisciplinariedadspa
dc.subjectInterdisciplinariedadspa
dc.subjectPensamiento complejospa
dc.subjectEducational practicespa
dc.subjectTransversalityspa
dc.subjectTransdisciplinarityspa
dc.subjectInterdisciplinarityspa
dc.subjectComplex thinkingspa
dc.titleTransdisciplinariedad y transversalidad: una experiencia para religar la práctica educativaspa
dc.title.alternativeTransdisciplinarity and transversality: an experience to relink educational practicespa
dc.typeArticlespa
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dc.source.urlhttps://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/2532/2503spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.06


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