Show simple item record

dc.creatorDe Luque Díaz Granados, Carlos Miguel
dc.creatorViloria Cabrera, María Elena
dc.date.accessioned2020-02-28T19:43:42Z
dc.date.available2020-02-28T19:43:42Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/6071
dc.descriptionMaestría en Educación - Modalidad Virtualspa
dc.description.abstractThis thesis deals with the problem of school coexistence inside and outside the classroom from an improvement perspective using mediation the practice of theater as a collaborative experience for the improvement of school coexistence in the Technical EI Francisco de Paula Santander de Soledad taking as an experiment the 6th grade students.spa
dc.description.abstractEn la presente tesis se aborda el problema de la convivencia escolar dentro y fuera del aula desde una perspectiva a la mejora utilizando como mediación la práctica del teatro como experiencia colaborativa para la mejora de la convivencia escolar en la I.E Técnica Francisco de Paula Santander de Soledad tomando como experimento a los estudiantes de 6°de bachillerato.spa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectSchool coexistencespa
dc.subjectTheaterspa
dc.subjectCollaborative experiencespa
dc.subjectConvivencia escolarspa
dc.subjectTeatrospa
dc.subjectExperiencia colaborativaspa
dc.titleLa práctica del teatro como experiencia colaborativa para fortalecer la convivencia escolarspa
dc.typeThesisspa
dcterms.referencesAdriana R. Torres Niño. ESTRATEGIA DE GESTION EN EDUCACION ARTISTICA, PARA MEJORAR LA CONVIVENCIA EN LOS ESTUDIANTES DEL CURSO 605 DEL COLEGIO PAULO VI JORNADA MAÑANA. Bogotá DC 2014.spa
dcterms.referencesAndrea Villarraga, Evangelista Salamanca. Sistematización de la experiencia: El teatro como herramienta para la construcción de una sana convivencia. Bogotá DC- Colombia 2018.spa
dcterms.referencesCarlos M. Echeverry M, Angela M. Rúa M. EXPRESIONES ARTÍSTICAS COMO MEDIADORAS DEL CONFLICTO ESCOLAR Estudio de caso realizado en la Institución Educativa Simón Bolívar de Itagüí. Medellín-Antioquia 2011.spa
dcterms.referencesCelia Camilli .T. (2015). Aprendizaje cooperativo e individual en el rendimiento académico en estudiantes universitarios: un meta-análisisspa
dcterms.referencesCerezo F (2007). Violencia y victimización entre escolares. El bullying. En F Méndez y Jspa
dcterms.referencesCerezo, F. (2007). La violencia en las aulas. Madrid: Pirámide.spa
dcterms.referencesChaux, Enrique, Lleras Juanita y Velásquez Ana María (Comps.) (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional -spa
dcterms.referencesConstitución Política de Colombia. (1991).spa
dcterms.referencesCourtney, R. (1989). Play, drama & thought: The intellectual background to dramaticspa
dcterms.referencesCuellar, J & Sol, M. (2010). Orientaciones pedagógicas para la educación artística en básica y media. Bogotá D. C: Ministerio de Educación Nacional.spa
dcterms.referencesCutillas, V. (2015). El teatro y la pedagogía en la historia de la educación. Tonos digital, 28(0)spa
dcterms.referencesCynthia Cohen. Engaging with the Arts to Promote Coexistence. With Marcie McPhee, in Education Programs for Improving Intergroup Relations: Theory, Research and Practice, Walter Stephan and Paul Vogt, eds., 2004.spa
dcterms.referencesDe La Torre, S. (1993). Didáctica Currículo. Bases y componentes proceso formativo.spa
dcterms.referencesDel Barrio, C., Martín, E., Montero, I., Fernández, I. Y Gutiérrez, H. (2003c). La realidad del maltrato entre iguales en los centros de secundaria españoles.spa
dcterms.referencesDelors, J. (Comp.) (1996). Los cuatro pilares de la educación. En La educación encierraspa
dcterms.referencesDepartamento de Psicología y CESO, Universidad de los Andes. Revista de educación. Toronto: Simón & Pierre Pub.spa
dcterms.referencesEreshnee Naidu-Silverman. THE CONTRIBUTION OF ART AND CULTURE IN PEACE AND RECONCILIATION PROCESSES IN ASIA. A literature review and case studies from Pakistan, Nepal, Myanmar, Indonesia, Afghanistan, Sri Lanka, and Bangladesh.spa
dcterms.referencesFred Danilo Palacio,Toni Cots. Culture and art as factors for social cohesion and sustainable urban development. Culture and arts in support of social cohesion in Latin American cities – LAIC. Interarts, Barcelona, 2017.spa
dcterms.referencesJuan.F Palma. “Teatro Aplicado” y Convivencia Escolar. Capítulo 1: Música, Arte y Teatro. Ideas desde el Reino Unido. University of Bristol.Inglaterra-2016.spa
dcterms.referencesKelly Edith Aguirre Guerra, Alejandra María Calle Restrepo, Rubén Darío Estrada García, Luis Javier García Martínez, Leopoldo Vélez Hernández. LA EDUCACIÓN ARTÍSTICA COMO MEDIO PARA EL MEJORAMIENTODE LA CONVIVENCIA ESCOLAR. Medellín-Antioquia 2013.spa
dcterms.referencesLey 1098 de 2006- Código de Infancia y. Adolescencia. In Congreso de la República, Colombia, 8 de noviembre de 2006spa
dcterms.referencesLey 115 de 1994, Ley general de educación. Congreso de la República de Colombia, 8 de febrero de 1994spa
dcterms.referencesLey 1170 de 2007, Ley de teatro colombiano. Congreso de la República, Colombia, 7 de diciembre de 2007spa
dcterms.referencesLida P. Garibello. L, Paula.A.Quiroga. El teatro como estrategia pedagógica para fomentar las relaciones interpersonales en los niños y niñas de la institución educativa Rufino josé cuervo sur sede madre Marcelinaspa
dcterms.referencesLubo, K. (2015). El Teatro: Una Estrategia Didáctica para Favorecer la Actitud Lectora en Estudiantes de Básica Primaria. Escenarios, 13(1), 34-52. Madrid: Dykimson.spa
dcterms.referencesMejía, R., Palco, Y., Leidy, M., & Mejía, G. (2016). Estrategia pedagógica basada en la danza y el teatro como alternativa para mejorar la convivencia en los niños y niñas del grado transición de la Institución educativa sagrada familia, del Municipio de Caloto Cauca.spa
dcterms.referencesOrgilés (Eds.) Terapia con niños y adolescentes. Madrid. Pirámide.spa
dcterms.referencesPilleux, M. (2001). Competencia comunicativa y análisis del discurso. Estudios filológicos, (36), 143-152. https://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132001003600010spa
dcterms.referencesRaquel Caicedo Caicedo, Zandra Cobo Perdigón & Victorina Mosquera Bermúdez. Las Artes Plásticas como estrategia para el mejoramiento de la Convivencia Escolar en estudiantes de segundo grado de la Institución Educativa Rosalía Mafla, Sede Jorge Eliecer Gaitán de la Ciudad de Jamundí. Valle del cauca-Jamundí 2017.spa
dcterms.referencesRincón, C. (2004). Unidad 11: La competencia comunicativa. Recuperado el, 7, 100-108.spa
dcterms.referencesSara Agudelo S. Arte en la escuela para la convivencia El impacto del proyecto artístico pedagógico “Dante” en la convivencia de los estudiantes de la Institución Educativa José María Bernal del Municipio de Medellín. Seccional Bello, Antioquia. 2016.spa
dcterms.referencesTovar, P. (2015). Una reflexión sobre la violencia y la construcción de paz desde el teatro y el arte. Universitas humanística, 80(80).spa
dcterms.referencesTrozzo, E., Sampedro, L., & Torres, S. (2004). Didáctica del teatro: Una didáctica para la enseñanza del teatro en los diez años de escolaridad obligatoria. I. Instituto Nacional de Teatro.spa
dc.contributor.tutorRico Ballesteros, Reinaldo Adolfo
dc.contributor.tutorSánchez Montero, Edgardo Rafael
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International