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dc.creatorVillalobos Antúnez, José Vicente
dc.creatorRamírez Molina, Reynier Israel
dc.creatorDíaz-Cid, Luis
dc.date.accessioned2020-06-02T16:07:54Z
dc.date.available2020-06-02T16:07:54Z
dc.date.issued2019-09-20
dc.identifier.issn1315-5216
dc.identifier.issn2477-9555
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/6317
dc.description.abstractThis research relates bioethics and biopower from the pedagogical-dialogic ethics of Professor Álvaro Márquez-Fernández. It is tested in this sense, based on phenomenological hermeneutics, the conception of biopower as a domain of corporality, connecting it with Marquesian ideas about the hegemonic control of power. It is concluded that the central issue of the problem posed is the use of a domain pedagogy aimed at controlling the devices created to ensure the perpetuation of hegemonic power. Consequently, the idea of a monovalent democracy is questioned, which contradicts the very concept of ethical, pluralistic and utopian democracy of Márquez-Fernández, an issue considered in his own pedagogical ethics.spa
dc.description.abstractEl trabajo relaciona bioética y biopoder desde la ética pedagógica-dialógica del maestro Álvaro Márquez-Fernández. Se ensaya en este sentido, a partir de la hermenéutica dialógica, la concepción del biopoder como dominio de la corporalidad, conectándola con las ideas marquezianas acerca del control hegemónico del poder. Se concluye que la cuestión central del problema planteado es la del empleo de una pedagogía del dominio encaminada al control de los dispositivos creados para asegurar la perpetuación del poder hegemónico. Se cuestiona en consecuencia la idea de una democracia monovalente, lo que contradice el concepto mismo de democracia ética, pluralista y utópica de Márquez-Fernández, asunto considerado en su propia ética pedagógica.spa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUtopía y Praxis Latinoamericanaspa
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.subjectÁlvaro Márquez-Fernándezspa
dc.subjectBioethics and biopowerspa
dc.subjectPedagogical dialogical ethicsspa
dc.subjectMonovalent democracyspa
dc.subjectHegemony of powerspa
dc.subjectBioética y biopoderspa
dc.subjectÉtica pedagógica dialógicaspa
dc.subjectDemocracia monovalentespa
dc.subjectHegemonía del poderspa
dc.titleBioética y biopoder: perspectivas para una praxis pedagógica desde la ética de Álvaro Márquez-Fernándezspa
dc.typeArticlespa
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dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.5281/zenodo.3463783


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