Show simple item record

dc.creatorRosell Aiquel, Rafael
dc.creatorJuppet, Maria Fernanda
dc.creatorRamos Marquez, Yanelis
dc.creatorRamírez Molina, Reynier Israel
dc.creatorBarrientos Oradini, Nicolás
dc.date.accessioned2020-07-28T00:03:18Z
dc.date.available2020-07-28T00:03:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn1012-1587
dc.identifier.issn2477-9385
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/6852
dc.description.abstractThe article consists of information, knowledge and judgments in the relationship of neuroscience and education, thus definitions and implications will be analyzed today. The objective is to emphasize the use of neuroscience in training from an educational perspective. The methodology to be implemented is given from a qualitative perspective, and presents a theoretical approach with a conceptual model to approach neuroscience as a potential tool. The hypothesis to be worked on consists that neuroscience is applicable to all branches related to education, implying enhancing decision-making improvement.spa
dc.description.abstractEl artículo consta de información, conocimiento y juicios en la relación de la neurociencia y educación, así se analizarán definiciones e implicancias en la actualidad. El objetivo es enfatizar el uso de la neurociencia en formación desde una perspectiva educacional. La metodología a implementar se da desde una perspectiva de naturaleza cualitativa, y presenta un enfoque teórico con un modelo conceptual para abordar la neurociencia como una potencial herramienta. La hipótesis por trabajar consta que la neurociencia es aplicable a todas las ramas relacionadas a la educación, implicando potenciar la mejora de toma de decisiones.spa
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.sourceOpciónspa
dc.subjectNeurosciencespa
dc.subjectEducationspa
dc.subjectTrainingspa
dc.subjectTechnologiesspa
dc.subjectDecisionsspa
dc.subjectNeurocienciaspa
dc.subjectEducaciónspa
dc.subjectFormaciónspa
dc.subjectTecnologíasspa
dc.subjectDecisionesspa
dc.titleNeurociencia aplicada como nueva herramienta para la educaciónspa
dc.typeArticlespa
dcterms.referencesACOSTA SÁNCHEZ, M., BUSTAMANTE, J., YURASZECK ARDILES, J., & DONOSO, C. 2016. Estrategias Motivacionales para ser Utilizadas desde el Enfoque del Diseño Universal de Aprendizaje - DUA, por Estudiantes en Práctica Profesional de la Carrera de Educación Parvularia del Instituto Profesional IPCHILE, en el Desarrollo Curricular de las Experiencias de Enseñanza - Aprendizaje Implementadas en el Aula, con Niños y Niñas de Nivel Transición I y II en Jardines Infantiles de la Comuna de Puente Alto y San Miguel. Santiago, Chile.spa
dcterms.referencesANNÍA GONZÁLEZ, María; VILLALOBOS ANTÚNEZ, José; RAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel & RAMOS MARTÍNEZ, Yanelis. 2019. Capacidades dinámicas frente a la incertidumbre: una mirada desde la gestión universitaria. En Revista Venezolana de Gerencia (RVG). Año 24, No. 88: 1357-1372. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela).spa
dcterms.referencesBATTRO, A. 2016. Las neurociencias y su impacto en la educación. (1st ed., p. 4). Revisado el 3 de septiembre 2019. Desde $http://live.v1.udesa.edu.ar/files$spa
dcterms.referencesBECKETT VERMEHREN, E., VON SCHULTZENDORFF HOYL, A., ZUBIRI GONZÁLEZ, F., & BITRAN CARREÑO, M. 2014. Diseño e implementación de una intervención educativa para elevar el bienestar docente, basado en las evidencias de la psicología positiva y las neurociencias. Santiago, Chile.spa
dcterms.referencesENRÍQUEZ DE VALENZUELA, P. 2014. Neurociencia cognitiva. Madrid, España: Sanz y Torres.spa
dcterms.referencesGOSWAMI U, Szűcs. 2011. “Educational neuroscience: Developmental mechanisms: Towards a conceptual framework”. NeuroImage. 57 (3): 651-8.spa
dcterms.referencesHAINES, D. E. 2014. Principios de neurociencia: aplicaciones básicas y clínicas. 4a ed.spa
dcterms.referencesKOIZUMI, H. 2005. “Brain-Science & Education” programs at the Japan Science and Technology Agency (JST). In Brain, science and education. Saitama: Japan Science and Technology Agency.spa
dcterms.referencesLAGOS PÉREZ, L., SOTO VERA, C., VALLEJOS VARAS, P., DONOSO RIOSECO, C., & BARRERA ANDAUR, S. 2016. Aprendizaje Socioemocional y su Relación con el Aprendizaje y Desarrollo Infantil. Santiago, Chile.spa
dcterms.referencesLEE, H.W.; Juan, C.H. 2013. What can cognitive neuroscience do to enhance our understanding of education and learning?. Journal of Neuroscience and Neuroengineering.spa
dcterms.referencesLORCA LAGOS, R. L., PAYERO DÍAZ, M. P., DONOSO RIOSECO, C., & CASTRO ROJAS, F. (2016). Estudio de Caso Único: Estrategias Metodológicas Neuroplastísticas Utilizadas por el Docente para el Desarrollo de Habilidades Científicas Básicas, en la Asignatura de Química, con Estudiantes de Primeros Medios en un Colegio Particular Subvencionado de la Comuna de San Miguel. Santiago, Chile.spa
dcterms.referencesMORA, Francisco. 2013. Neuroeducación: sólo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial.spa
dcterms.referencesPATRICIA CÁCERES, V., ROZAS LAGO, M., DONOSO RIOSECO, C., & BARRERA ANDAUR, S. 2015. Prácticas pedagógicas que consideren la motivación y aprendizajes previos desde la mirada de las neurociencias. Santiago, Chile.spa
dcterms.referencesPURVES, D., AUGUSTINE, G. J., & FITZPATRICK, D. 2016. Neurociencia. Madrid: Médica Panamericana.spa
dcterms.referencesPURVES, D., AUGUSTINE, G. J., FITZPATRICK, D., & HALL, W. C. 2008. Neurociencia. Madrid, España: Médica Panamericana.spa
dcterms.referencesRAMÍREZ MOLINA, Ramineth Joselin; MARCANO, Marisol; RAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel; LAY RABY, Nelson & HERRERA TAPIAS, Belina. 2019. Relationship Between social intelligence and resonant leadership in public health Institutions. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Año 35, No. 90: 2477-9385. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela).spa
dcterms.referencesRAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel; AVENDAÑO VILLA, Inirida; ALEMAN ESCOBAR, Luis; LIZARAZO BARRERA, Caterine; RAMÍREZ MOLINA, Ramineth Joselin & CARDONA JARAMILLO, Yudy. 2018. Principles of social responsibility for the strategic management of the talent human public health organizations. En Revista Espacios. Vol. 39, N° 37. Pág.: 22-27. Maracaibo (Venezuela).spa
dcterms.referencesRAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel; ESPINDOLA, Cesar; RUÍZ, Gladis & HUGUETH, Alfredo. 2019. Gestión del Talento Humano: Análisis desde el Enfoque Estratégico. En Información Tecnológica. 30(6): 167-176. La Serena (Chile).spa
dcterms.referencesRAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel., LAY NELSON, D & SUKIER HAROLD, B. 2020. Gerencia Estratégica para la Gestión de Personas del sector minero de Venezuela, Colombia y Chile. En Información Tecnológica. 31(1): 133-140. La Serena (Chile).spa
dcterms.referencesRESTAK, R. 2005. Nuestro nuevo cerebro: como la era moderna ha modificado nuestra mente. Editorial Urano.spa
dcterms.referencesRÍOS PÉREZ, Juan; CRISSIEN BORRERO, Tito; RAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel; VILLALOBOS ANTÚNEZ, José Vicente; LAY RABY, Nelson & RAMOS MARQUEZ, Yanelis. 2020. Current state of agricultural units: as a phenomenon and complexity. En Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social. Vol:25, Extra No2: 452-468. Universidad del Zulia. Maracaibo.spa
dcterms.referencesRÍOS PÉREZ, Juan; RAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel; VILLALOBOS ANTÚNEZ, José Vicente; RUIZ GÓMEZ, Gladis & RAMOS MARTÍNEZ, Yanelis. 2019. Elements , resources and capacities of agricultural production units: from a thoughtful analytical approach. En Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social. Vol: 24, Extra No. 6: 407419, Universidad del Zulia. Maracaibo Venezuela.spa
dcterms.referencesSHERIDAN, K., ZINCHENKO, E., & GARDNER, H. 2005. Neuroethics in education. In J. Illis (Ed.) Neuroethics in the 21st century. Defining the issue in theory, practice and policy. Oxford: Oxford University Press.spa
dcterms.referencesSUKIER, H; RAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel; PARRA, M; MARTÍNEZ, K; FERNÁNDEZ, G & LAY, Nelson. 2020. Strategic Management of Human Talent from a Sustainable Approach. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Año 36, No. 91: 929-953. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela).spa
dcterms.referencesVicente, R. y MIRASSO, C. 2012. Cuando las neuronas sincronizan sus relojes. Mente y cerebro., Nº. 53.spa
dcterms.referencesVILLALOBOS ANTÚNEZ, J.V. & GANGA, F. 2018. “Tecnoempresa y tecnoconocimiento: Una perspectiva desde la Bioética Empresarial”. En Fronteiras. Journal of Social, Technological and Environmental Science. Vol. 7 (3): 214230.spa
dcterms.referencesVILLALOBOS ANTÚNEZ, José & RAMÍREZ MOLINA, Reynier Israel. 2018. El derecho a la autobiografía: dimensión iusfilosófica desde la perspectiva de H. Arendt y P. Ricoeur. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Año 34, N° 18. Pág.: 1012-1587. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela).spa
dcterms.referencesVILLALOBOS ANTÚNEZ, José V. 2017. “Karl R. Popper, Heráclito y la invención del logos. Un contexto para la Filosofía de las Ciencias Sociales”. En Opción. Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Universidad del Zulia, Maracaibo (Venezuela). Vol. 33 (84): 5-11.spa
dcterms.referencesVILLALOBOS ANTÚNEZ, José; DÍAZ ZULUAGA, Luis & DÍAZ- CID, Luis. 2020. Philosophy and right: Sartrean freedom in the right of this century. En Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social. Vol. 25, No. 2: 441-451. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela).spa
dcterms.referencesVILLALOBOS ANTÚNEZ, José; GUERRERO, José & ROMERO NECES, Luis. 2019. Hermenéutica de la política y legitimidad de su ejercicio: democracia y Estado de derecho. En Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filosofía Iberoamericana y Teoría Social. Vol. 24, No. 86: 182-197.spa
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal