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dc.contributor.authorCrawford-Visbal, Joseph Livingstonspa
dc.contributor.authorCRAWFORD, LIVINGSTONspa
dc.contributor.authorOrtiz Záccaro, Zulmaspa
dc.contributor.authorAbalo, Facundospa
dc.date.accessioned2020-09-04T21:14:50Z
dc.date.available2020-09-04T21:14:50Z
dc.date.issued2020-03-20
dc.identifier.issn24448729spa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/7069spa
dc.description.abstractProfessional skills deemed necessary to work in the field of Communication in Latin America have shifted due to the ever more pressing necessities regarding Information and Communication Technologies. This study analyzes the cases of 4 different academic programs in Communications, belonging to 4 universities in the region (Argentina, Colombia, Peru, and Venezuela), comparing their students in 3 phases of their formation (first semester, fourth semester, eight or last semester). We employed questionnaires for new students, focus groups for fourth-semester students, and semi-structured interviews those who were close to graduation. The results reveal that while students do have high levels of internet connectivity, they lack digital competencies such as basic information literacy, which are crucial for their future as professionals.spa
dc.description.abstractLas habilidades profesionales consideradas necesarias para trabajar en el campo de Comunicación en América Latina han cambiado debido a necesidades cada vez más apremiantes en Tecnologías de la Información y la Comunicación. Este estudio analiza cuatro casos de diferentes programas académicos en Comunicación perteneciente a cuatro universidades regionales (Argentina, Colombia, Perú y Venezuela), comparando sus estudiantes en 3 fases de su ciclo de formación (ingresantes, mitad de carrera, y próximos a graduarse). Se emplearon cuestionarios para los estudiantes nuevos, grupos focales para aquellos de cuarto semestre y entrevistas semi-estructuradas para aquellos cerca a graduarse. Los resultados revelan que, si bien los estudiantes presentan altos niveles de conectividad, carecen de competencias digitales como alfabetización digital básica, que son cruciales para su futuro como profesionalesspa
dc.language.isoeng
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsCC0 1.0 Universalspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/spa
dc.sourceEducation in the Knowledge Societyspa
dc.subjectDigital competencesspa
dc.subjectCommunicationspa
dc.subjectInformation & communication technologiesspa
dc.subjectLatin america universitiesspa
dc.subjectStudentsspa
dc.subjectCompetencias digitalesspa
dc.subjectComunicaciónspa
dc.subjectTecnologías de información y comunicaciónspa
dc.subjectAmérica latina universidadesspa
dc.subjectEstudiantesspa
dc.titleAssessment of digital competences in communication students across four latin american universitiesspa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.source.urlhttps://revistas.usal.es/index.php/eks/article/view/eks20202120/22637spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.instnameCorporación Universidad de la Costaspa
dc.identifier.reponameREDICUC - Repositorio CUCspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.cuc.edu.co/spa
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dc.title.translatedCompetencias digitales en estudiantes de comunicación a través de cuatro universidades latinoamericanasspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
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dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa


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