Show simple item record

dc.creatorJessurum Martínez, Vladimir
dc.date.accessioned2021-01-08T18:16:01Z
dc.date.available2021-01-08T18:16:01Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/7671
dc.description.abstractThe current research has as purpose to analyze the quality indicators to be used in the evaluation of virtual educational platforms for universities and colleges. The investigation was done following a mixed approach, of descriptive exploratory type, non-experimental design, in order to maintain epistemological coherence with the applied design. From a population of 3,200 students and 145 virtual teachers, a random sample of 150 students and 20 virtual teachers was taken from the Universidad de la Costa-CUC. For this, a test was applied to virtual students and teachers in order to evaluate the type of use and degree of appropriation adopted by the educational community of the Universidad de la Costa in regards to the virtual educational platform. In the same way, was performed a review process on the web or technology watch on quality indicators to the evaluation of virtual learning platforms in universities and colleges, finally a pilot test was performed to validate the virtual classroom at the Universidad de la Costa, based on the defined indicators. The results show that in order to evaluate the quality of virtual educational platforms, technical and functional indicators must be taken into account, such as: the attitude of the actors in the educational process, teacher training in the educational use of ICT in teaching, the functionality of the LMS, the technological infrastructure to support the platforms, the tools and ways of communication that the LMS incorporates for interaction, among other evaluation factors, that allow or not the optimal use of these educational platforms. It was concluded that having indicators for the evaluation of the LMS in technological aspects, usability, standards, pedagogical, management and services associated with the optimal use of virtual educational platforms during a teaching-learning process allows Educational Institutions to have a valuable tool for decision making allowing teachers to innovate in the classroom and at the same time motivates the students learning.spa
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación tiene como propósito analizar los indicadores de calidad para la evaluación del uso de plataformas educativas virtuales en educación superior. La investigación se trabajó bajo un enfoque mixto, de tipo exploratorio- descriptivo, diseño no experimental esto con el fin de mantener la coherencia epistemológica con el diseño aplicado. Se toma de manera aleatoria de una población de 3200 estudiantes y 145 docentes virtuales, una muestra de 150 estudiantes y 32 docentes virtuales de la Universidad de la Costa-CUC. Para lo cual, se aplicó un cuestionario a estudiantes y docentes virtuales a fin de examinar el tipo de uso y grado de apropiación que son adoptados por la comunidad educativa de la Universidad de la Costa con respecto a la plataforma educativa virtual. De igual manera, se llevó a cabo un proceso de revisión en la web o vigilancia tecnológica sobre los indicadores de calidad para la evaluación de las plataformas educativas virtuales en educación superior y por último, se realizó como piloto de prueba como validación del aula virtual en la Universidad de la Costa, con base en los indicadores definidos. Los resultados evidencian que para evaluar la calidad de las plataformas educativas virtuales se debe tener en cuenta indicadores técnicos y funcionales como: la actitud de los actores del proceso educativo, la formación del docente en el uso educativo de las TIC en la enseñanza, la funcionalidad del LMS, la infraestructura tecnológica de soporte a las plataformas, las herramientas y formas de comunicación que incorpora el LMS para la interacción, entre otros criterios de evaluación, que permiten o no el uso óptimo de estas plataformas educativas. Se concluyó que al contar con indicadores para la evaluación de los LMS en aspectos tecnológicos, usabilidad, estándares, pedagógicos, gestión y servicios asociados al uso óptimo de las plataformas educativas virtuales durante un proceso de enseñanza-aprendizaje permite a las Instituciones Educativas contar con una valiosa herramienta para la toma de decisiones que les permite a los docentes innovar en el aula de clases y a la vez motiva el aprendizaje de los estudiantes.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectQuality indicatorsspa
dc.subjectEvaluationspa
dc.subjectVirtual educational platformsspa
dc.subjectICTspa
dc.subjectIndicadores de calidadspa
dc.subjectEvaluaciónspa
dc.subjectPlataformas educativas virtualesspa
dc.subjectTICspa
dc.subjectEntornos virtuales de aprendizajespa
dc.titleIndicadores de calidad para la evaluación del uso de plataformas educativas virtuales en educación superiorspa
dc.typemasterThesisspa
dcterms.referencesAbreu, J. (2012). Hipótesis, método & diseño de investigación (hypothesis, method & research design). Daena: International Journal of Good Conscience, 7(2), 187-197.spa
dcterms.referencesÁlvarez, A., Alarcón, A., & Callejas, M. (2016). 30. Comparación de modelos y estándares de evaluación de calidad para una plataforma de aprendizaje virtual. DESARROLLO E INNOVACIÓN EN INGENIERÍA, 401.spa
dcterms.referencesAlvira Martín, F. (2002). Perspectiva cualitativa / perspectiva cuantitativa en la metodología sociológica. Mc Graw Hill.Mexico DF.spa
dcterms.referencesAmado, J., et al. (2011). Lineamientos para el desarrollo de proyectos edumáticos: elementos metodológicos. Bogotá: Fundación Universitaria del Área Andina.spa
dcterms.referencesArdila, M. (2011). Indicadores de calidad de las plataformas educativas digitales. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1836/2378.spa
dcterms.referencesArjona, E. J. M., & Avilés, C. L. U. (2017). El uso efectivo de la Plataforma Educativa Moodle utilizada en el Posgrado en Educación de la Universidad Interamericana para el Desarrollo.spa
dcterms.referencesArtopoulos, A., Kozak, D., & Huarte, J. (2015). Proyecto Aulas Interactivas: espacios de innovación educativa. In IX Jornadas de Vinculación Universidad-Industria (JUI 2015)- JAIIO 44 (Rosario, 2015).spa
dcterms.referencesAsignatura de filosofía. (2016). Universidad Autónoma de Barcelona. España. Unaspa
dcterms.referencesAvgerou, C. (2003). The link between ICT and economic growth in the discourse of development. In Organizational information systems in the context of globalization (pp. 373-386). Springer, Boston, MA.spa
dcterms.referencesBioquímica. Docencia Universitaria, 15(2), 3.spa
dcterms.referencesBolívar, C. R., & Dávila, A. A. (2016). Propuesta de buenas prácticas de educación virtual en el contexto universitario. Revista de Educación a Distancia, (49).spa
dcterms.referencesCabero Almenara, J., Arancibia Muñoz, M. L., & Prete, A. D. (2019). Dominio técnico y didáctico del LMS Moodle en Educación Superior: más allá de su uso funcional.spa
dcterms.referencesCámara S. María Pilar. El uso de una plataforma virtual como recurso didáctico en laspa
dcterms.referencesCardona, D. (2011). Propuesta de diseño de metodología para evaluar el impacto del e-learning en el proceso de aprendizaje de estudiantes de educación a distancia. Recuperado de: http://www.bdigital.unal.edu.co/6437/1/299770.2011.pdf.spa
dcterms.referencesCardona, D. y Sánchez, J. (2010). Indicadores Básicos para Evaluar el Proceso de Aprendizaje en Estudiantes de Educación a Distancia en Ambiente e-learning. Recuperado de: http://www.scielo.cl/pdf/formuniv/v3n6/art04.pdf.spa
dcterms.referencesCarime, C. C. L., & Katherine, M. A. A. Adaptación de las plataformas e-learning a los estilos de aprendizaje utilizando sistemas multiagentes.spa
dcterms.referencesCastillo, C. A. D. (2013). La sistematización del mapa metodológico para elevar la efectividad en el planteamiento de una investigación explicativa. UCV-HACER. Revista de Investigación y Cultura, 2(1), 71-73.spa
dcterms.referencesCastro Farfán, D., & Carbajal Mamanchura, G. C. (2017). El uso del entorno virtual moodle en la optimización de la gestión académica de los docentes de Instituto de Educación Superior Pedagógico Público “Mercedes Cabello de Carbonera”. Moquegua.spa
dcterms.referencesChacón, M., & Cachero, C. (2010). Hacia un modelo de calidad para evaluación de plataformas abiertas LMS. In XII Congreso Edutec 2010. E-learning 2.0: Enseñar y Aprender en la Sociedad del Conocimientospa
dcterms.referencesClaro, M. (2010). Impacto de las TIC en el aprendizaje de los estudiantes. Estado dela arte. Recuperado de: http://www.eclac.cl/cgibin/getProd.asp?xml=/publicaciones/xml/7/40947/P40947.xml&xsl=/publicaciones/ficha. xsl&base=/publicaciones/top_publicaciones.xsl.spa
dcterms.referencesCóbar, M. (2011). Impacto de las asignaturas virtuales en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias sociales de la Universidad Francisco Gadivia. Recuperado de: http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/99/1/Impacto%20de%20las%20asignat uras%20virtuales%20en%20el%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%20aprendizaje %20de%20las%20Ciencias%20Sociales%20de%20la%20Universdad%20Francisco%20 Gavidia.pdf.spa
dcterms.referencesCollazos, C., Arteaga, J. M., & Hernández, Y. (2014). Aprendizaje colaborativo apoyado por computador. LATIn Project.spa
dcterms.referencesCruz-Rojas, G. A., Molina-Blandón, M. A., & Valdiri-Vinasco, V. (2019). Vigilancia tecnológica para la innovación educativa en el uso de bases de datos y plataformas de gestión de aprendizaje en la universidad del Valle, Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 9(2), 303-317.spa
dcterms.referencesCruz-Rojas, G., Molina-Blandón, M., & Valdiri-Vinasco, V. (2019). Vigilancia tecnológica para la innovación educativa en el uso de bases de datos y plataformas de gestión de aprendizaje en la universidad del Valle, Colombia. REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN, 9(2), 303-317.spa
dcterms.referencesDelgado, M., & Solano, A. (2015). Estrategias didácticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje.spa
dcterms.referencesDíaz, K., Miguel, V., Landaeta, I., Ortiz, M., & Fernández, M. (2014). Satisfacción Estudiantil con el uso de Estrategias Instruccionales Apoyadas en Tic para el Aprendizaje despa
dcterms.referencesDíaz, S. (2009). Plataformas educativas, un entorno para profesores y alumnos. Temas para la educación. Revista Digital para Profesores de la Enseñanza. Consultado en:spa
dcterms.referencesFernández-Pampillón Cesteros, A. M. (2009). Las plataformas e-learning para la enseñanza y el aprendizaje universitario en Internet.spa
dcterms.referencesGalán, B. M., & Mateos, D. R. (2012). La evaluación de la formación universitaria semipresencial y en línea en el contexto del EEES mediante el uso de los informes de actividad de la plataforma Moodle. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia, 15(1), 159-178spa
dcterms.referencesGallego, E. M. M., & Pérez, M. A. (2000). La formación del contrato a través de la oferta y la aceptación. Marcial Pons.spa
dcterms.referencesGarcía Bargado, M. R., Pérez Suárez, E., & Castillo Ramos, Y. (2018). Indicadores para evaluar la calidad de cursos soportados en la plataforma Moodle. Transformación, 14(3), 409419.spa
dcterms.referencesGarcía-Peñalvo, F. J., Fidalgo-Blanco, Á., & Sein-Echaluce, M. L. (2017). Los MOOC: Un análisis desde una perspectiva de la innovación institucional universitaria (No. ART- 2017-103107)spa
dcterms.referencesGil, G. D., Arias, D., Sánchez, E., Gimson Saravia, L. E., Romero, R., Ramírez, J. & Massé, M. (2010). Desarrollo de un entorno virtual de enseñanza-aprendizaje para la Universidad Nacional de Salta. In XII Workshop de Investigadores en Ciencias de la Computación.spa
dcterms.referencesGómez, H. & Sánchez, V. (2013). Indicadores cualitativos para la medición de la calidad en la educación. Recuperado de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/2370/3071.spa
dcterms.referencesGonzález, L. E. Q., Jiménez, F. J., & Moreira, M. A. (2018). Más allá del libro de texto. La gamificación mediada con TIC como alternativa de innovación en Educación Física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, (34), 343-348.spa
dcterms.referencesGranada, A., & Tirado, L. (2010, 03 de noviembre). Principios Didácticos De Pedagogía Conceptual [Web log post]. Recuperado de: http://pedagogiaconceptual.wordpress.com/spa
dcterms.referencesGutiérrez Marín, I., Rivera Rogel, D., & y Celly Alvarado, S. (2007). Estudio sobre formación en competencia audiovisual de profesores y estudiantes en el sur de Ecuador. Recuperado de http://www.scielo.cl dx.doi.org/10.7764/cdi.35.628spa
dcterms.referencesHashim, N., & Jones, M, (2017) Activity theory: A framework for qualitative analysis. Retrieved from http://ro.uow.edu.au/commpapers/408spa
dcterms.referencesHavelock, R. G., & Huberman, A. M. (1980). Innovación y problemas de la educación. Teoría y realidad de los países en desarrollo. Recuperado de: http:// http://www.redinnovemos.org/content/view/822/61/lang,sp/spa
dcterms.referencesHernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación (5ta ed.). México: McGraw Hill.spa
dcterms.referenceshttp://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/5049/mpcs1de1.pdf?sequence.spa
dcterms.referencesHueso, A. & Cascant, Mª J. (2012). Metodología y Técnicas Cuantitativas de Investigación. Cuadernos Docentes en Procesos de Desarrollo No.1. Valencia: Universitat Politècnica de València.spa
dcterms.referencesHumanante Ramos, P. R., García-Peñalvo, F. J., & Conde González, M. Á. (2013). Entornos Personales de Aprendizaje y Aulas Virtuales: Una Experiencia con Estudiantes Universitarios.spa
dcterms.referencesinvestigación- acción en el bachillerato. Recuperado de:spa
dcterms.referencesIriarte, F. et al. (2012). Uso de las TIC en la docencia universitaria. Recuperado de: http://manglar.uninorte.edu.co/handle/10584/5241.spa
dcterms.referencesLópez, A. G., & de Azpillaga, L. G. P. (2009). Las nuevas tecnologías al servicio de la docencia universitaria: el campus andaluz virtual (CAV). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (34), 69-80.spa
dcterms.referencesMaldonado, J. J. (2015). Modelo de Calidad de un LMS.spa
dcterms.referencesMuñoz Farías, D. (2006). Nuevas formas de representación social.—Una investigación exploratoria-descriptiva del fenómeno del Graffiti Hip Hop en Santiago.spa
dcterms.referencesMarthe, N., Moreno, F., Estrada, R., & Rebolledo, L. (1999). Cómo elaborar y presentar un trabajo escrito: teoría y práctica, normas internacionales y del Icontec, redacción total. Barranquilla: Uninorte.spa
dcterms.referencesMartínez, P. (2009). Escenarios formativos que hacen uso de las TIC. Barranquilla: Educosta.spa
dcterms.referencesMartínez, P. P., & Herriko, E. (2013). Los LMS como herramienta colaborativa en educación. Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, Ed.). La Laguna, Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social.spa
dcterms.referencesMartínez, P. P., & Herriko, E. (2013). Los LMS como herramienta colaborativa en educación. Congreso Internacional Latina de Comunicación Social, Ed.). La Laguna, Tenerife: Sociedad Latina de Comunicación Social.spa
dcterms.referencesMEN. (1994). Ley 0115 de Febrero 8 de 1994: Ley General de la Educación. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article85906.html.spa
dcterms.referencesMinisterio de educación nacional (2017). Lineamientos de calidad para programas de educación superior a distancia (tradicional, virtual, combinados)spa
dcterms.referencesMonereo Font, C. (2010). ¡Saquen el libro de texto! Resistencia, obstáculos y alternativas en la formación de los docentes para el cambio educativo.spa
dcterms.referencesMontoya, J. C., & Hernández, T. O. (2010). Plataforma Web para acceso remoto. Revista Universidad EAFIT, 46(160), 36-47spa
dcterms.referencesMuñoz, J. Y. A., & Cañadulce, E. M. R. (2015). Tres dimensiones para la evaluación de sistemas de gestión de aprendizaje (LMS). Zona Próxima, (22), 69-86.spa
dcterms.referencesMuñoz, J. Y. A., & Cañadulce, E. M. R. (2015). Tres dimensiones para la evaluación de sistemas de gestión de aprendizaje (LMS). Zona Próxima, (22), 69-86.spa
dcterms.referencesMuñoz, J. Y. A., & Molano, I. L. (2015). Evaluación del sistema virtual de gestión de aprendizaje de la Universidad de Boyacá. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (45), 84-100.spa
dcterms.referencesOrtiz, L. F. (2007). Campus Virtual: la educación más allá del LMS. Revista de universidad y sociedad del conocimiento, 4(1), 1-7.spa
dcterms.referencesOsorio, C. A. C., & Builes, J. A. J. (2009). Uso de un sistema de administración del aprendizaje (LMS) libre como apoyo a los procesos de enseñanza y aprendizaje en instituciones públicas de educación superior. Avances en Sistemas e Informática, 6(2), 05-10.spa
dcterms.referencesOzkan, S., & Koseler, R. (2009, October). Multi-dimensional evaluation of e-learning systems in the higher education context: an empirical investigation of a computer literacy course. In 2009 39th IEEE Frontiers in Education Conference (pp. 1-6). IEEE.spa
dcterms.referencesPablos-Pons, J., Colás-Bravo, M. P., & González-Ramírez, T. (2011). La enseñanza universitaria apoyada en plataformas virtuales. Cambios en las prácticas docentes: el caso de la Universidad de Sevillaspa
dcterms.referencesPeralta, O. N. (2017). Sistemas de Administración del Conocimiento (LMS) en la educación superior. Revista Innovación Universitaria, 1(1), 17-32.spa
dcterms.referencesPérez, M. E. D. M., & Martínez, L. V. (2005). Adaptación de los entornos virtuales a los estilos cognitivos de los estudiantes: un factor de calidad en la docencia virtual. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (26), 17-25.spa
dcterms.referencesPrieto, J. C. P. (2016). Ambientes virtuales de aprendizaje: usabilidad, prácticas y mediación cognitiva. Virtu@ lmente, 2(1), 40-52.spa
dcterms.referencesPUCV. (2011). ¿Qué es la Educación Virtual?. Recuperado de: http:// http://aula.virtual.ucv.cl/wordpress/educacion-virtual/.spa
dcterms.referencesPunie, Y., Zinnbauer, D., & Cabrera, M. (2008). A Review of the Impact of ICT on Learning. Recuperado de: http://ipts.jrc.ec.europa.eu/publications/pub.cfm?id=1746.spa
dcterms.referencesRamírez, J. Z. (2016). Factores predictores de la satisfacción de estudiantes de cursos virtuales. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 217-235.spa
dcterms.referencesRamos, M. Y. (2013). La calidad de la educación virtual en la educación superior en Colombia. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10654/11250.spa
dcterms.referencesRiasco, S. et al. (2009). Las TIC en el aula: percepciones de los profesores universitarios. Recuperado de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1536/1982.spa
dcterms.referencesRivas, J. (2012). Variable dependiente e independiente. Recuperado de: http://elaboratumonografiapasoapaso.com/blog/variable-dependiente-e-independiente/.spa
dcterms.referencesRODRÍGUEZ, F. M., & MARTÍNEZ, J. G. Una propuesta metodológica en la adecuación de aulas virtuales de aprendizaje para las facultades de ingeniería.spa
dcterms.referencesRogoff, B. (1997). Evaluar el desarrollo en el proceso de participación: teoría, métodos y práctica construidos unos sobre otros. Cambio y desarrollo: cuestiones de teoría, método y aplicación, 265-285.spa
dcterms.referencesRojas, M. & Méndez, R. (2013). Cómo enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria. Recuperado de: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/search/results.spa
dcterms.referencesRuiz DeMiguel, C. (2002). Validación y propuesta de modelo de calidad de la educación infantil. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.spa
dcterms.referencesSendín, Mª E., Almeira, A., & Dans, Mª I. (2011). Aula virtual en los cursos presenciales de la Facultad de Ciencias Económicas de la UNPSJB. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/19932/Documento_completo.pdf?seque nce=1.spa
dcterms.referencesSeverin, E. (2010). Tecnologías de la Información y la Comunicación (TICs) en Educación: Marco Conceptual e Indicadores. Recuperado de: http://www.educ.ar/sitios/educar/recursos/ver?id=116166.spa
dcterms.referencesSiemens, G. (2004). Conectivismo: Una teoría de aprendizaje para la era digital. Recuperado el , 15 .spa
dcterms.referencesSilva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. Revista de Educación a Distancia, (53).spa
dcterms.referencesSolórzano, J. L. V., Bravo, H. Á. Q., & Peña, V. R. G. (2019). Indicadores utilizados en el aprendizaje virtual de Institutos Superiores Técnicos y Tecnológicos en Ecuador. Revista de Ciencias de la Educación, Docencia, Investigación y Tecnologías de la Información CEDOTIC., 4(2), 121-138.spa
dcterms.referencesSuárez, C. (2013). La dimensión pedagógica de la virtualidad. Recuperado de: http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/download/3152/2992.spa
dcterms.referencesTrabaldo, S., & Mendizábal, V. (2014). Modelo de calidad para propuestas de educación virtual. In Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires. Argentina.spa
dcterms.referencesTünnerman, C. (2010). Nuevas perspectivas de la Pertinencia y Calidad de la Educación Superior. Recuperado de: http://www.unesco.org.ve/index.php?option=com_content&view=article&id=2029%3An uevas-perspectivas-de-la-pertinencia-y-calidad-de-la-educacionsuperior&catid=126%3Anoticias-pagina-nueva&Itemid=712&lang=es.spa
dcterms.referencesVásquez, M. (2017). Aplicación de modelo pedagógico blended learning en educación superior. Revista DIM, año 14, 35.spa
dcterms.referencesVillarreal, Y., Castillo, S., Griffin, Y., & Rodríguez- Martínez, K. (2011). Aproximación al estudio de los factores que inciden en el abandono de las asignaturas virtuales en la Universidad Tecnológica de Panamá.spa
dcterms.referencesVillavicencio, L. (2012). Las Variables: Definición con Ejemplo. Recuperado de: http://www.monografias.com/trabajos64/variables-definicion-ejemplo/variablesdefinicion-ejemplo2.shtml.spa
dcterms.referencesViñas, M. (2017). La importancia del uso de plataformas educativas. Letras.spa
dcterms.referencesViñas, M. (2017). La importancia del uso de plataformas educativas. Letras. Disponible en: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/61390/Documento_completo__.pdf?sequ ence=1 www.fe.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd4921.pdfspa
dcterms.referencesVIVERO, A. F. O. (2015). Diseño de una plataforma digital para evaluar el impacto de las tecnologías de la información y de la comunicación en los colegios públicos de Bogotá.spa
dcterms.referencesJuca Cabrera, D. L., & DT-Guevara Aulestia, D. (2013). “Creación de un aula virtual en la Plataforma Moodle como complemento en el interaprendizaje de la informática de los jóvenes de la Unidad Educativa Salesiana Domingo Savio de Cayambe”.spa
dc.contributor.tutorMartínez Palmera, Olga
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International