Show simple item record


dc.creatorRamírez Molina, Reynier Israel
dc.creatorVillalobos, José V.
dc.creatorLAY, NELSON
dc.creatorHerrera Tapias, Beliña
dc.date.accessioned2021-02-22T16:33:00Z
dc.date.available2021-02-22T16:33:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0718-0764
dc.identifier.issn0716-8756
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/7899
dc.description.abstractThe objective of this research study was to assess how media describes the appropriation of knowledge in educational institutions in the state of Magdalena (Colombia). Ten semi-structured interviews were conducted and analyzed using grounded theory. The results obtained respond to the use of means in learning spaces to generate competencies (use, interaction, and participation) of the human being in meaningful learning sessions. The results show that the communication process depends on the profile and work of the teacher, number of participants, available teaching tools, and structure of the institution. These create barriers and filters that limit learning. Interactive models, with emerging perspectives on knowledge, influence knowledge appropriation. It is concluded that educational media are affected by the teacher-student’s technological culture, which can cause knowledge gaps for proper educational media use.spa
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue examinar la descripción de los medios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativas del departamento de Magdalena, Colombia. Para tal fin, se realizaron diez entrevistas semiestructuradas, analizadas mediante la teoría fundamentada. Los resultados obedecen a la utilización de medios en espacios de aprendizajes para generar competencias (utilización, interacción y participación) del ser humano en sesiones de aprendizajes significativos. Los resultados muestran que el proceso de comunicación depende del perfil y labor del docente, número de participantes, herramientas didácticas disponibles y estructura de la institución, ocasionando barreras y filtros que limitan el aprendizaje. La apropiación del conocimiento está influenciada por modelos interactivos, con perspectivas emergentes sobre el saber. Se concluye que los medios de comunicación educativos se ven impactados por la cultura tecnológica del docente-estudiante, originando brechas de conocimiento para su adecuado uso.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsCC0 1.0 Universal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/*
dc.sourceInformación Tecnológicaspa
dc.subjectCommunication mediaspa
dc.subjectEducational mediaspa
dc.subjectKnowledge appropriationspa
dc.subjectMedios de comunicaciónspa
dc.subjectMedios educativosspa
dc.subjectApropiación del conocimientospa
dc.titleMedios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativasspa
dc.title.alternativeMedia for the appropriation of knowledge in educational institutionsspa
dc.typearticlespa
dcterms.referencesArea-Moreira, M., Hernández-Rivero, V., y Sosa-Alonso, J., Modelos de integración didáctica de las TIC en el aula, https://doi.org/10.3916/C47-2016-08, Comunicar, 47(XXIV), 79-87 (2016). Bartau-Rojas, I., Aierbe-Barandiaran, A., y Oregui-González, E., Parental mediation of the Internet use of primary students: beliefs, strategies and difficulties, https://doi.org/10.3916/c54-2018-07, Comunicar, 54(1), 71-79 (2018).spa
dcterms.referencesCabero Almenara, C., y Llorente, M. del C., Students’ learning experience on the virtual andalusian campus, International Journal of Educational Technology in Higher Education, 7(1), 93-106 (2010).spa
dcterms.referencesCastro-García, D., Olarte, D., y Corredor,J., Technology for communication and problem solving in the classroom. Effects on significant learning, Digital Education Review, 30(1), 207-219 (2016).spa
dcterms.referencesChassiakos, Y.R., Radesky, J., y otros 4 autores, Children and adolescents and digital media, https://doi.org/10.1542/peds.2016-2593, Pediatrics, 138(5), 1-19 (2016).spa
dcterms.referencesEze, S., Chinedu-Eze, V., y Bello,A., Actors and emerging information, communications and technology (EICT) adoption: a study of uk small and medium services enterprises, https://doi.org/10.1080/23311975.2018.1480188, Cogent Business & Management, 5(1), 1-19 (2018).spa
dcterms.referencesFélix, M.A., La comunicación en las teorías de las organizaciones. El cruzar del siglo XX y la revolución de las nuevas tecnologías. Una visión histórica, https://doi.org/10.5209/rev_HICS.2014.v19.45021, Revista Historia y Comunicación Social, 19 (N°Esp.2014), 195-210 (2014).spa
dcterms.referencesFernández-Cruz, F., y Fernández-Díaz, M., Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales, https://doi.org/10.3916/C46-2016-10, Comunicar, 46(XXIV), 97-105 (2016).spa
dcterms.referencesGlaser, B., y Strauss, A., Discovery of grounded theory: strategies for qualitative research, 1a edición, 001-282. Grupo Taylor & Francis, Abingdon, Reino Unido (2017).spa
dcterms.referencesGómez-Rodríguez, G., Morell, A. E., y Gallo-Estrada, C., A 30 años de comunicación y sociedad: cambios y permanencias en el campo académico de la comunicación, https://doi.org/10.32870/cys.v0i30.6838, Comunicación y Sociedad, 30(1), 17-44 (2017).spa
dcterms.referencesJiménez-Iglesias, E., Garmendia-Larrañaga, M., y Río, M.C., Children’s perception of the parental mediation of the risks of the Internet, https://doi.org/10.4185/RLCS-2015-1034, Revista Latina de Comunicación Social, 70 (1), 49-68 (2015).spa
dcterms.referencesKlapper, J. T., What we know about the effects of mass communication: the brink of hope, Public Opinion Quarterly, 22 (4), 453-474 (1957).spa
dcterms.referencesLee, A.S., A Commentary: theory appropriation and the growth of knowledge, https://doi.org/10.1016/j.jsis.2016.02.008, Journal of Strategic Information Systems, 25(1), 68-71 (2016).spa
dcterms.referencesLin, L., y Wei, P., Transitioning through social media: International students' sns use, perceived social support, and acculturative stress, https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.03.011, Computers in Human Behavior, 98(1), 69-79 (2019).spa
dcterms.referencesLivingstone, S., Mascheroni, G., y Staksrud, E., European research on children’s internet use: assessing the past and anticipating the future, https://doi.org/10.1177/1461444816685930, New Media & Society, 20(3), 1103-1122 (2018).spa
dcterms.referencesMäättä, S., Kaukonen, R., y otros 4 autores, The mediating role of the home environment in relation to parental educational level and preschool children’s screen time: a cross-sectional study, https://doi.org/10.1186/s12889-017-4694-9, BMC Public Health, 17(1), 1-11 (2017).spa
dcterms.referencesMartín Serrano, M., La comunicación y la información en un mundo que se virtualiza. Desarrollos y funciones previsibles, https://doi.org/10.32870/cys.v2019i0.7478, Comunicación y Sociedad, e7478, 1-29 (2019).spa
dcterms.referencesMartínez-Salgado, C., El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias, https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300006, Ciência & Saúde Coletiva, 17, 613-619 (2012).spa
dcterms.referencesMartínez, M.M., Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales, 2a edición, 001-336. Editorial Trillas, S.A. de C.V, México, D.F (2009).spa
dcterms.referencesMcQuail, D., Accountability of media to society. Principles and means, https://doi.org/10.1177/0267323197012004004, European journal of communication, 12(20), 511-529 (1997).spa
dcterms.referencesMullan, K., Technology and children’s screen-based activities in the uk: the story of the millennium so far, https://doi.org/10.1007/s12187-017-9509-0, Child Indicators Research, 11(6), 1781-1800 (2018).spa
dcterms.referencesPabón, R., Apropiación social del conocimiento: una aproximación teórica y perspectivas para Colombia, https://doi.org/10.17081/eduhum.20.34.2629, Educación y Humanismo, 20(34), 116-139 (2017).spa
dcterms.referencesPérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A., y Fandos-Igado, M., La competencia digital de la generación z: claves para su introducción curricular en la educación primaria, https://doi.org/10.3916/C49-2016-07, Comunicar, 49(XXIV), 71-80 (2016).spa
dcterms.referencesPrendes, E. y Gutiérrez, P., Technological skills of teachers in spanish universities, https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE2011-361-140, Revista de Educación, 361(1), 196-222 (2013).spa
dcterms.referencesRodríguez-Hoyos, C., y Fueyo, A., Media training for future education professionals: a study of the spanish context, Digital Education Review, 33(1), 217-234 (2018).spa
dcterms.referencesSandín, E.M., Investigación cualitativa en educación: fundamentos y tradiciones, 1a edición, 001-258. McGraw-Hill/ Interamericana de España, S.A.U, Madrid, España (2003).spa
dcterms.referencesSchwartz, L., A funds of knowledge approach to the appropriation of new media in a high school writing classroom, https://doi.org/10.1080/10494820.2015.1064448, Interactive Learning Environments, 23(5), 595-612 (2015).spa
dcterms.referencesStrauss, A., y Corbin, J., Pesquisa cualitativa: técnicas e procedimientos para o desenvolvimiento de teoría fundamentada, 1a edición, 001-181. Artmed, Porto Alegre, Brasil (2008).spa
dcterms.referencesValcke, M., Bonte, S., Wever, B.D., y Rots,I., Internet parenting styles and the impact on Internet use of primary school children, https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.009, Computers & Education, 55(2), 454-464 (2010).spa
dcterms.referencesVillalobos Antúnez, J.V., Ramírez Molina, R.I. y Díaz-CID, L., Bioética y biopoder: perspectivas para una praxis pedagógica desde la ética de álvaro márquez-fernández, https://doi.org/10.5281/zenodo.346378, Utopía y Praxis Latinoamericana, Revista Internacional de Filosofía y Teoría Social, 24(87), 65-77 (2019).spa
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.source.urlhttps://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07642021000100027&script=sci_arttext&tlng=esspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000100027


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal