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dc.contributor.authorRamírez Molina, Reynier Israelspa
dc.contributor.authorVillalobos, José V.spa
dc.contributor.authorLAY, NELSONspa
dc.contributor.authorHerrera Tapias, Beliñaspa
dc.date.accessioned2021-02-22T16:33:00Z
dc.date.available2021-02-22T16:33:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn0718-0764spa
dc.identifier.issn0716-8756spa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/7899spa
dc.description.abstractThe objective of this research study was to assess how media describes the appropriation of knowledge in educational institutions in the state of Magdalena (Colombia). Ten semi-structured interviews were conducted and analyzed using grounded theory. The results obtained respond to the use of means in learning spaces to generate competencies (use, interaction, and participation) of the human being in meaningful learning sessions. The results show that the communication process depends on the profile and work of the teacher, number of participants, available teaching tools, and structure of the institution. These create barriers and filters that limit learning. Interactive models, with emerging perspectives on knowledge, influence knowledge appropriation. It is concluded that educational media are affected by the teacher-student’s technological culture, which can cause knowledge gaps for proper educational media use.spa
dc.description.abstractEl objetivo de esta investigación fue examinar la descripción de los medios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativas del departamento de Magdalena, Colombia. Para tal fin, se realizaron diez entrevistas semiestructuradas, analizadas mediante la teoría fundamentada. Los resultados obedecen a la utilización de medios en espacios de aprendizajes para generar competencias (utilización, interacción y participación) del ser humano en sesiones de aprendizajes significativos. Los resultados muestran que el proceso de comunicación depende del perfil y labor del docente, número de participantes, herramientas didácticas disponibles y estructura de la institución, ocasionando barreras y filtros que limitan el aprendizaje. La apropiación del conocimiento está influenciada por modelos interactivos, con perspectivas emergentes sobre el saber. Se concluye que los medios de comunicación educativos se ven impactados por la cultura tecnológica del docente-estudiante, originando brechas de conocimiento para su adecuado uso.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsCC0 1.0 Universalspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/spa
dc.sourceInformación Tecnológicaspa
dc.subjectCommunication mediaspa
dc.subjectEducational mediaspa
dc.subjectKnowledge appropriationspa
dc.subjectMedios de comunicaciónspa
dc.subjectMedios educativosspa
dc.subjectApropiación del conocimientospa
dc.titleMedios de comunicación para la apropiación del conocimiento en instituciones educativasspa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.source.urlhttps://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07642021000100027&script=sci_arttext&tlng=esspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642021000100027spa
dc.identifier.instnameCorporación Universidad de la Costaspa
dc.identifier.reponameREDICUC - Repositorio CUCspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.cuc.edu.co/spa
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dc.title.translatedMedia for the appropriation of knowledge in educational institutionsspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa


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