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dc.contributor.authorSimanca H., Fredys A.spa
dc.contributor.authorHERNÁNDEZ ARTEAGA, ISABELspa
dc.contributor.authorUnriza Puin, María Elsaspa
dc.contributor.authorblanco garrido, fabianspa
dc.contributor.authorPaez, Jaimespa
dc.contributor.authorCortés Méndez, Jairospa
dc.contributor.authorAlvarez, Aliciaspa
dc.date.accessioned2021-02-24T23:32:23Z
dc.date.available2021-02-24T23:32:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.issn18770509spa
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/7922spa
dc.description.abstractAcademic Analytics enables an analysis of data that is very important for making decisions in the educational institutional environment, aggregating valuable information in the academic research activity and providing easy to use business intelligence tools. This article shows a proposal for creating an information system based on Academic Analytics, designing a model that is supported by Academic Analytics for the collection and analysis of data from the information systems of educational institutions. The idea that was conceived proposes a system that is capable of displaying statistics on the historical data of students and teachers taken over academic periods, with the purpose of gathering the information that the director, the teacher, and finally the student need for making decisions. The model was validated with information taken from students and teachers during the last five years, and the export format of the data was pdf, csv, and xls files. The findings allow us to state that it is extremely important to analyze the data that is in the information systems of the educational institutions for making decisions. After the validation of the model, it was established that it is a must for students to know the reports of their academic performance in order to carry out a process of self-evaluation, as well as for teachers to be able to see the results of the data obtained in order to carry out processes of self-evaluation, and adaptation of content and dynamics in the classrooms.spa
dc.description.abstractAcademic Analytics permite un análisis de datos muy importante para la toma de decisiones en el entorno institucional educativo, agregando información valiosa en la actividad de investigación académica y brindando herramientas de inteligencia empresarial fáciles de usar. En este artículo se presenta una propuesta de creación de un sistema de información basado en Academic Analytics, diseñando un modelo que es apoyado por Academic Analytics para la recolección y análisis de datos de los sistemas de información de instituciones educativas. La idea que se concibió propone un sistema que es capaz de mostrar estadísticas sobre los datos históricos de estudiantes y docentes tomados durante períodos académicos, con el propósito de recopilar la información que el director, el docente y finalmente el estudiante necesitan para la toma de decisiones. El modelo fue validado con información extraída de estudiantes y profesores durante los últimos cinco años, y el formato de exportación de los datos fue archivos pdf, csv y xls. Los hallazgos nos permiten afirmar que es de suma importancia analizar los datos que se encuentran en los sistemas de información de las instituciones educativas para la toma de decisiones. Luego de la validación del modelo, se estableció que es imprescindible que los estudiantes conozcan los informes de su desempeño académico para llevar a cabo un proceso de autoevaluación, así como que los docentes puedan ver los resultados de los datos obtenidos para la realización de procesos de autoevaluación, adaptación de contenidos y dinámicas en las aulas.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoeng
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsCC0 1.0 Universalspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/spa
dc.sourceProcedia Computer Sciencespa
dc.subjectAcademic Analyticsspa
dc.subjectData storagespa
dc.subjectEducationspa
dc.subjectBig dataspa
dc.subjectAnalysis of dataspa
dc.subjectLearning analyticsspa
dc.subjectAnálisis académicospa
dc.subjectAlmacenamiento de datosspa
dc.subjectEducaciónspa
dc.subjectAnálisis de datos grandesspa
dc.subjectAnálisis de aprendizaje de datosspa
dc.titleModel for the collection and analysis of data from teachers and students supported by Academic Analyticsspa
dc.typeArtículo de revistaspa
dc.source.urlhttps://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050920323073?via%3Dihub#!spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1016/j.procs.2020.10.039spa
dc.identifier.instnameCorporación Universidad de la Costaspa
dc.identifier.reponameREDICUC - Repositorio CUCspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.cuc.edu.co/spa
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dc.title.translatedModelo para la recopilación y análisis de datos de profesores y estudiantes apoyado por Academic Analyticsspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501spa
dc.type.contentTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.redcolhttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_ab4af688f83e57aaspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2spa


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