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dc.contributor.advisorInciarte González, Aliciaspa
dc.contributor.authorHernández Palencia, Claudiaspa
dc.contributor.authorGarcía Rodríguez, Ramirospa
dc.date.accessioned2021-03-10T19:32:35Z
dc.date.available2021-03-10T19:32:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/7985spa
dc.description.abstractThe objective of this research work was to establish the guidelines for the usage of the ICT and the appropriation of the constructivist theoretical references of the pedagogical model by the teachers of the elementary school Instituto Distrital Para El Desarrollo Integral (IDDI) Nueva Granada in the primary section, from the perspective of the categories raised constructivist as pedagogical practice and innovative strategies with the use of ICT. The methodological design is descriptive, inductive, of field, non-experimental with a mixed rationalist approach (qualitative-quantitative), in which information gathering techniques and instruments were used, such as: semi-structured interview; interview script, documentary analysis; analysis matrix, survey; 18-question questionnaire, applied to the participating population. The study determined the articulation between the pedagogical practice and the theoretical references of the pedagogical model, in the planning, execution and evaluation process of the students, framed within the aforementioned categories, the results were satisfactory in terms of the knowledge that the teachers of the theoretical references of the pedagogical model, however, regarding its implementation in the classroom, this relationship is not perceived, as well as regarding the knowledge they have of technological resources, which is quite limited, as regards the creation of innovative teaching strategies that generate attractive learning environments that positively impact students and streamline the communication process.spa
dc.description.abstractEl diseño metodológico, es descriptivo, inductivo, de campo, no experimental con un enfoque racionalista, mixto (cualitativo-cuantitativo), para lo cual se emplearon técnicas e instrumentos de recolección de información como: entrevista semi-estructurada; guión de entrevista, análisis documental; matriz de análisis, encuesta; cuestionario de 18 preguntas, aplicados a la población participante. El estudio determinó la articulación entre la práctica pedagógica y los referentes teóricos del modelo pedagógico, en la planificación, ejecución y proceso evaluativo de los estudiantes, enmarcados dentro de las categorías antes mencionadas, los resultados fueron satisfactorios en cuanto al conocimiento que poseen los docentes de los referentes teóricos del modelo pedagógico, sin embargo, en lo concerniente a su implementación en el aula no se percibe esta relación, al igual que respecto al conocimiento que tienen de los recursos tecnológicos, el cual es bastante limitado, en lo que concerniente a la creación de estrategias de enseñanza innovadoras, que generen ambientes de aprendizaje atractivos, que impacten positivamente en los estudiantes y que agilicen el proceso comunicativo.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalspa
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/spa
dc.subjectPedagogical practicespa
dc.subjectConstructivist modelspa
dc.subjectInnovative strategiesspa
dc.subjectICTspa
dc.subjectPráctica pedagógicaspa
dc.subjectModelo constructivistaspa
dc.subjectEstrategias innovadorasspa
dc.subjectTICspa
dc.titleLas TIC como estrategia para la apropiación del modelo constructivista en la práctica docentespa
dc.typeTrabajo de grado - Maestríaspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.identifier.instnameCorporación Universidad de la Costaspa
dc.identifier.reponameREDICUC - Repositorio CUCspa
dc.identifier.repourlhttps://repositorio.cuc.edu.co/spa
dc.publisher.programMaestría en Educaciónspa
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