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dc.creatorMiranda Curiel, Yolanda Judith
dc.creatorRodríguez Roja, Paola Catarine
dc.date.accessioned2021-03-10T19:32:58Z
dc.date.available2021-03-10T19:32:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/7986
dc.descriptionMaestría en Educaciónspa
dc.description.abstractThe insufficient development of reading comprehension in its critical level is an issue that continues affecting students’ motivation and which is also reflected in their academic performance; hence the interest to continue seeking alternatives making use of technological tools. For this reason, this research work has the purpose of determining the pertinence of learning virtual environments as a strategy of autonomous work to strengthen the competence in critical reading. The methodology used in this research is based on the empirical positivist approach, under a quantitative paradigm, through the use of descriptive statistics; a non - experimental – transectional field design is also used. The technique utilized includes both a survey with multiple units of analysis and a census; the type of instrument was a closed ended questionnaire. The units of analysis are presented through the teachers and students of two institutions: I.E.D Lestonnac located in Barrio el Bosque, Barranquilla and I.E. Villa Campo located in Malambo. The survey was applied via Google Forms, due to local mandatory confinement laws. The results showed that fifth grade students have a higher appropriation and utilization of virtual learning environments than middle school and high school students. It was concluded that virtual learning environments are pertinent, but there needs to be a better organization, willingness and preparation in order to implement them. They are feasible as well, and as long as the critical and inferential levels of reading are strengthened in the starting grades of education, students will improve their critical analysis according to the level of complexity. Likewise, by the time students get to higher grades, they will be in capability to develop autonomy and critical thinking.spa
dc.description.abstractEl insuficiente desarrollo de la competencia lectora en su nivel crítico, es un tema que sigue afectando la motivación en el estudiante y se ve reflejado en su rendimiento académico, de ahí el interés de seguir buscando alternativas haciendo uso de herramientas tecnológicas. Por tal motivo, este trabajo de investigación tiene como propósito determinar la pertinencia de ambientes virtuales de aprendizaje como estrategia de trabajo autónomo para fortalecer la competencia de lectura crítica. La metodología utilizada fue bajo el enfoque empírico positivista, con paradigma cuantitativo, utilizando estadística descriptiva, su diseño es de campo, no experimental - transeccional y la técnica utilizada, la encuesta con múltiples unidades de análisis y un censo, el tipo de instrumento, cuestionario cerrado. Las unidades de análisis se representan a través de los estudiantes y docentes de dos instituciones: I.E.D Lestonnac barrio el Bosque de Barranquilla y I.E. Villa Campo de Malambo, realizándose la encuesta por Google Form, atendiendo al confinamiento obligatorio. Los resultados mostraron que el quinto grado, tiene mejor apropiación y utilización de ambientes virtuales de aprendizajes que los estudiantes de la básica media. Se llega a la conclusión que, si son pertinentes, pero debe haber mejor organización, disposición y preparación para implementarlos. Es factible, en la medida en que se fortalezcan desde los primeros grados los niveles de lectura literal e inferencial, el estudiante progresará en el análisis crítico según el grado de complejidad, así mismo, cuando lleguen a los grados superiores estarán en la capacidad de desarrollar autonomía y pensamientos críticos.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectVirtual learning environmentsspa
dc.subjectAutonomous work strategiesspa
dc.subjectCritical Readingspa
dc.subjectAmbientes virtuales de aprendizajespa
dc.subjectEstrategias de trabajo autónomospa
dc.subjectLectura críticaspa
dc.titlePertinencia de ambientes virtuales de aprendizaje, como estrategia de trabajo autónomo para el fortalecimiento de la lectura críticaspa
dc.typemasterThesisspa
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dc.contributor.tutorInciarte González, Alicia
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


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