Show simple item record

dc.creatorBohorquez Lambraño, Yuly Angelica
dc.creatorPerez Casiani, Juana
dc.date.accessioned2021-03-16T20:40:44Z
dc.date.available2021-03-16T20:40:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/8020
dc.descriptionMaestría en Educaciónspa
dc.description.abstractThe general objective of this research was to “Design pedagogical strategies based on the flipped classroom model in order to promote meaningful learning in mathematics in eighth grade students of the I.E.D. David Sánchez Juliao”. The methodology was framed in the emerging paradigm from the complementary mixed approach; the method used is deductive rationalist. The instruments used to address the research problem were the survey applied to 30 8th grade students and the interview to 5 teachers of the David Sánchez Juliao I.E.D. The findings obtained led to the construction of a proposal of strategies based on the flipped classroom methodology, aimed at promoting meaningful learning in mathematics and motivating teachers and students to take advantage of the opportunities and strengths offered by collaborative work, and the incorporation of ICT, in the teaching of this curricular area in the Colombian educational system.spa
dc.description.abstractLa presente investigación tuvo como objetivo general “Diseñar estrategias pedagógicas basadas en el modelo de aula invertida con el fin de promover aprendizajes significativos en matemáticas en los estudiantes de octavo grado de la I.E.D. David Sánchez Juliao”. La metodología estuvo enmarcada en el paradigma emergente desde el enfoque mixto complementario; el método empleado es el racionalista deductivo. Los instrumentos utilizados para abordar el problema de investigación fueron la encuesta aplicada a 30 estudiantes de 8° y la entrevista a 5 docentes de la I.E.D David Sánchez Juliao. Los hallazgos obtenidos dieron lugar a la construcción de una propuesta de estrategias basadas en la metodología de aula invertida, dirigidas a promover aprendizajes significativos de las matemáticas y motivar a docentes y estudiantes a aprovechar las oportunidades y fortalezas que ofrece el trabajo colaborativo, y la incorporación de la TIC, en la enseñanza de esta área curricular en el sistema educativo colombiano.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectFlipped classroomspa
dc.subjectMeaningful learningspa
dc.subjectPedagogical strategiesspa
dc.subjectAula invertidaspa
dc.subjectAprendizaje significativospa
dc.subjectEstrategias pedagógicasspa
dc.titleAula invertida como estrategia para promover aprendizajes significativos en matemáticas en estudiantes de básica secundariaspa
dc.typemasterThesisspa
dcterms.referencesAdell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. EDUTEC: Revista electrónica de Tecnología Educativa, 7.spa
dcterms.referencesAlonso, J. (2005). Motivación para el aprendizaje: La perspectiva de los alumnos. Madrid: Mec. Editores.spa
dcterms.referencesÁlvarez, A. J. (2009). La motivación en el aula. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (4). recuperado de https://www.feandalucia.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd5341.pdfspa
dcterms.referencesAlvarado, M. (2012). Fomento del pensamiento creativo en niños y niñas entre los 6 y 7 años a partir de la propuesta de Edward De Bono. Lumen, 13, Recuperado de https://guayacan.uninorte.edu.co/divisiones/iese/lumen/ediciones/13/articulos/fomentodel-pensamiento-creativo-en-ninos-y-ninas-entre-los-6-y-7-anos-a-partir-de-la-propuestade-edwardde-bono.pdfspa
dcterms.referencesAusubel, D.P. (2000). The Acquisition and Retention of Knowledge: A Cognitive View. USA: Springer Science + Bussiness Media, B. V. Editores.spa
dcterms.referencesAusubel, D.P., Novak, J.D, y Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas Editoresspa
dcterms.referencesBachelor, J. (2019). El aula presencial, semipresencial, virtual e invertida: Un estudio comparativo de métodos didácticos en la enseñanza de L2. Revista Educación Universidad de costa Rica.spa
dcterms.referencesBehar, D. (2008). Metodología de la Investigación. Cuba: Editorial Shalom.spa
dcterms.referencesBergmann, J., y Sams, A. (2012). Flip your Classroom: Reach Every Student in Every Class Every Day. USA: iste. ASCD Ediciones.spa
dcterms.referencesBerkley, E.F., Cross, K.P., y Howell Major, C. (2012). Técnicas de aprendizaje colaborativo. España: Morata ediciones.spa
dcterms.referencesBishop, A. (1999). Enculturación matemática “la educación matemática desde la perspectiva cultural” Barcelona: Editorial Paidós.spa
dcterms.referencesBishop, A. (2000). “Enseñanza de las matemáticas: ¿cómo beneficiar a todos los alumnos?” en Gorgorió, N.; Deulofeu, A.; Bishop, A. (coords.) Matemáticas y educación. Barcelona: Graó. Páginas 35-56.spa
dcterms.referencesCabero, J. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. España: Editorial Mc Graw Hill.spa
dcterms.referencesCampillo, J., Mírales, P., & Sánchez, R. (2019). La enseñanza de ciencias sociales en educación primaria mediante el modelo de aula invertida. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado, Vol. 33, 347-361.spa
dcterms.referencesCano, G. y González, J. (2016) Contic aprendí: Aula invertida como modelo para promover el pensamiento crítico en estudiantes de noveno grado del colegio Antonia García. (Tesis de maestría). Universidad de La Sabana, Bogotá. Recuperado de: https://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/handle/10818/30017/Gina%20Marley%20 Cano%20Rodr%C3%ADguez%20(Tesis).pdf?sequence=1&isAllowed=yspa
dcterms.referencesCarretero, M. (1993). Constructivismo y educación. Argentina: Editorial AIQUE.spa
dcterms.referencesCasanova, Ll., Canquiz, L., & Mendoza, M. (2020). Desafíos de la emergencia sanitaria ante la formación en investigación. Revista internacional de filosofía y teoría social, (8), 248- 259. DOI: http://doi.org/10.5281/zenodo.4087481spa
dcterms.referencesColina, L. (2008). Las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la educación a distancia Laurus. Universidad Pedagógica Experimental Libertador Caracas, Venezuela.14 (28), 295-314spa
dcterms.referencesColl, C. (1988). Significado y sentido en el aprendizaje escolar. Reflexiones en torno al concepto de aprendizaje significativo. Infancia y aprendizaje, (11), 131 – 142. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02103702.1988.10822196spa
dcterms.referencesColl, C. (1990). Un marco de referencia psicológico para la educación escolar: la concepción constructivista del aprendizaje y la enseñanza. Madrid: editorial Alianza.spa
dcterms.referencesColl, C., Martín, E., Mauri, T., Miras, M., Onrubia, J., Solé, I. y Zabala, A. (2007). El constructivismo en el aula. Barcelona: Editorial Grao.spa
dcterms.referencesCortés e Iglesias (2004), Generalidades sobre Metodología de la Investigación. Ciudad del Carmen, México: Editorial Universidad Autónoma del Carmenspa
dcterms.referencesCortés, C. A. (2018), Evaluación del aprendizaje del inglés como resultado de la intervención metodológica Aula invertida en el colegio Lesil. (Tesis de maestría). Universidad Externado de Colombia Bogotá. Recuperado de: https://bdigital.uexternado.edu.co/bitstream/001/1571/1/CCA-spa-2018- Evaluacion_de_aprendizaje_del_ingles_como_resultado_de_la_intervencion_metodologi ca_aula_invertidaspa
dcterms.referencesDiaz Barriga, F., y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. México: Mc Graw- Hill Ediciones.spa
dcterms.referencesDownes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge Essays on meaning and learning networks. Canadá: Editorial National Research Council Canadáspa
dcterms.referencesForero, D., & Díaz, L. (2019). Propuesta aula invertida como enfoque metodológico en el diseño de una estrategia didáctica para el mejoramiento de procesos de comprensión lectora – lectura crítica – en estudiantes de grado undécimo (maestría). Universidad cooperativa de Colombia, Bogotá. Recuperado de: https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/12453/1/2019_compresion_lectora_ critica.pdfspa
dcterms.referencesGamboa, H. (2020). Propuesta para la enseñanza del contenido temático HTML básico con el método Flipped Classroom o aula invertida en el grado undécimo de la Institución Educativa Rural Granjas Infantiles. Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá.spa
dcterms.referencesGarzón, A. (2019). Incidencia del modelo aula invertida en la carga cognitiva y el desarrollo de habilidades metacognitivas para favorecer el logro de aprendizaje (maestría). Universidad Pedagógica Nacional, Colombia. Recuperado de: http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/11568/TO- 23804.pdf?sequence=1spa
dcterms.referencesGómez, CH. I. (2010). Matemática emocional. Los afectos en el aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Editorial Narcea S.A.spa
dcterms.referencesGómez, I., & Meza, H. (2019). Desarrollo de las habilidades sociales mediadas por la metodología flipped classroom (Maestría). Universidad de la Costa, CUC, Barranquilla, Colombia.spa
dcterms.referencesGonzález, A., & Yáñez, C. (2016). El aula invertida como estrategia para la mejora del rendimiento académico. Revista Mexicana De Bachillerato A Distancia, 68-78. Retrieved from http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/57108.spa
dcterms.referencesGutiérrez, L. (2012). Conectivismo como teoría de aprendizaje: conceptos, ideas, y posibles limitaciones. Educación Y Tecnologí-a, (1), 111-122. Recuperado a partir de http://revistas.umce.cl/index.php/edytec/article/view/39spa
dcterms.referencesHeredia, Y., y Sánchez, A. (2013). Teorías del aprendizaje en el contexto educativo. México: Digital tecnológico de Monterrey Ediciones.spa
dcterms.referencesHernández, Fernández y Baptista (2014). Metodología de la investigación. México DF, México: Editorial McGraw Hill.spa
dcterms.referencesHernández, G. (2008). Los constructivismos y sus implicaciones para la Educación. Perfiles educativos, 30 (122), 38 -77spa
dcterms.referencesHorn, M., y Staker, H. (2015). Blended: Using Disruptive Innovation to Improve Schools. San Francisco, USA: Jossey- Bass Ediciones. https://www.redalyc.org/pdf/132/13211181003.pdfspa
dcterms.referencesHueso G, A. Cascant M. (2012). Metodología y técnicas cuantitativas de investigación. España: Editorial Universitat politécnica de Valencia.spa
dcterms.referencesLey 115 de 1994: Ley General de Educación, Ministerio de Educación de Colombia (MEN) Ed: Universidad Nacional, febrero 1994.Bogotá.spa
dcterms.referencesMafla, L. (2019). La metodología de aula invertida para el estudio de las ciencias naturales en el grado sexto de educación básica secundaria (Maestría). Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, Colombia.spa
dcterms.referencesMarín, F. (2012). Investigación científica. Visión integrada e interdisciplinaria. Venezuela: Vicerrectorado académico ediciones.spa
dcterms.referencesMartí, E. (1997), El constructivismo y sus sombras. Anuario de Psicología, 69, 3-10.spa
dcterms.referencesMartínez, M. M. (1997). El paradigma emergente: Hacia una nueva racionalidad científica. México: Trillas.spa
dcterms.referencesMason, G. S., Shuman, T. R., & Cook, K. E. (2013). Comparing the Effectiveness of an Inverted Classroom to a Traditional Classroom in an Upper-Division Engineering Course. IEEE Transactions on Education, 56(4), 430-435. doi: https://doi. org/10.1109/TE.2013.2249066spa
dcterms.referencesMejía, D. (2019). Aula virtual como herramienta de enseñanza-aprendizaje de matemáticas en estudiantes de séptimo grado. (Maestría). Universidad Tecnológica de Israel. Quito, Ecuador. Recuperado de: http://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/2016spa
dcterms.referencesMerla, A.E, y Yáñez, C.G. (2016). El aula invertida como estrategia para la mejora del rendimiento académico. Revista Mexicana de bachillerato a distancia.8 (16), 68-78 http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/57108.spa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (MEN) (2006). Estándares básicos de competencia en lenguaje, matemáticas, ciencias y ciudadanas. Bogotá MEN recuperado http://www.ierdsimonbolivar.edu.co/Templates/estandarescurriculares.pdfspa
dcterms.referencesMinisterio de Educación Nacional (MEN) (2015). Derechos básicos de aprendizaje. Bogotá MEN recuperado http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/DBA_Matem%C3% A1ticas.pdfspa
dcterms.referencesMonereo, C., Castelló, M., Clariana, M., Palma, M. y Pérez, M. (2007). Estrategias de enseñanza aprendizaje. Formación del profesorado y aplicación en la escuela. Barcelona: Editorial Graó.spa
dcterms.referencesMontelongo, G., & Barraza, A. (2018). Aula invertida. Un proyecto para optimizar el tiempo (1st ed.). Durango, México: Instituto Universitario Anglo Español.spa
dcterms.referencesNovak, J.D. (1988a). Teoría y práctica de la educación. Madrid: Editorial Alianzaspa
dcterms.referencesPadrón, J. (1998). la estructura de los procesos de investigación. Revista educación y ciencias humanas (17). http://josepadron.info/Estr_Proc_Inv.htmspa
dcterms.referencesPava, A., Florián, A., & Hernández, A. (2018). Aprendizaje basado en problemas y el aula invertida como estrategia de aprendizaje para el fortalecimiento de competencias matemáticas. Cultura, educación y sociedad, 35-42. Retrieved from DOI: http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.0. https://repositorio.cuc.edu.co/bitstream/handle/11323/2075/Aprendizaje%20basado%20e n%20problemas.pdf?sequence=1spa
dcterms.referencesPeinado, P. (2018). La Clase Invertida: una Experiencia con Alumnos con Dificultades de Aprendizaje (Doctorado). Universidad de Murcia. España. Recuperado de: https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/63299spa
dcterms.referencesPerdomo, W. (2016). Estudio de evidencias de aprendizaje significativo en un aula bajo el modelo Flipped Classroom (Maestría). Universidad Autónoma de Bucaramanga Santander. Recuperado de: https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/3161/2015_Tesis_William _Perdomo_Rodriguez.pdf?sequence=1&isAllowed=yspa
dcterms.referencesPico, J. (2020). Banco interamericano de desarrollo (BID). https://blogs.iadb.org/educacion/es/carreratecnologiayeducacion/spa
dcterms.referencesPlan de desarrollo distrital 2020-2023. Recuperado de https://www.barranquilla.gov.co/planeacion/plan-de-desarrollo-barranquilla/2020-2023spa
dcterms.referencesQuintero, C. (2019). Proyecto de aula que contribuya a la enseñanza de la función lineal y afín, por medio del aula invertida. (Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Medellín.spa
dcterms.referencesReidsema, C., Kavanagh, L., Hadgraft, R., y Smith, N. (Eds.). (2017). The Flipped Classroom: Practice and Practices in Higher Education. Singapore: Springer Nature Ediciones.spa
dcterms.referencesRodríguez, M. (2008). La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la sicología cognitiva. Barcelona: Editorial Octaedrospa
dcterms.referencesRodríguez, M. (2011). La teoría del aprendizaje significativo: una revisión aplicable a la escuela actual. IN. Revista Electrónica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 3(1), 29-50. Recuperado de https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/97912/rodriguez.pdf?sequence =1spa
dcterms.referencesRoehling, P. (2018). Flipping the college classroom: An evidence - based guide. Michigan, USA: Palgrave Pivot Ediciones.spa
dcterms.referencesSaid Hung, E., Iriarte, F. y Valencia, J. (2015). Hacia el fomento de las TIC en el sector educativo en Colombia. Colombia: Editorial Universidad del Norte.spa
dcterms.referencesSalas, E (2008). Estilos de aprendizaje a la luz de la Neurociencia. Cooperativa Editorial Magisterio. Colombia.spa
dcterms.referencesSalazar, J.C. (2019). Aula invertida como metodología educativa para el aprendizaje de la química en educación media (Tesis de maestría). Corporación Universitaria de la Costa CUC, Soledad.spa
dcterms.referencesSánchez, C. (2017). Flipped classroom. La clase invertida, una realidad en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Málaga (Doctorado). Universidad de Málaga. Recuperado de: https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/14993spa
dcterms.referencesSánchez, M. Serrano, J. y Prendes, M. (2013). Análisis comparativo de las interacciones presenciales y virtuales de los estudiantes de enseñanza secundaria obligatoria. Revista Educación XXI Universidad de Murcia.16 (1), 351-374. http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/730/2508spa
dcterms.referencesSarmiento, M. (2007). La enseñanza de las matemáticas y las nuevas tecnologías de la información y comunicación: Una estrategia de formación permanente (Tesis doctoral). Universitat Rovira I Virgili, Tarragona. Recuperado de https://www.tdx.cat/handle/10803/8927?show=fullspa
dcterms.referencesShuell, T. (1990). Phases of meaningful learning. Review of Educational Research, 60 (4), 531 – 534.spa
dcterms.referencesShwab, K. (2020). The future of Jobs report 2020. World economic forum. https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/in-full/infographicse4e69e4de7spa
dcterms.referencesSiemens, G. (2006). Conociendo el conocimiento. Recuperado de http://www.nodosele.com/editorialspa
dcterms.referencesTamayo, M, (2004). El proceso de la Investigación Científica. México DF, México: Editorial Limusaspa
dcterms.referencesUNESCO. (2016). Informe de seguimiento de la educación en el mundo. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v=2.1.196&id=p::usmarcdef_0000 26016&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_8 9spa
dcterms.referencesVieira, H., & Pinto, C. (2018). Implementing Flipped Classroom in History: The reactions of eighth grade students in a Portuguese school. Centre Culture Space & Memory Oporto University, Portugal. (19), 35-49.spa
dcterms.referencesVygotsky, L. (1931/1995). Historia del desarrollo de las funciones psicológicas superiores. Madrid, España: Visor.spa
dc.contributor.tutorCanquiz, Liliana
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International