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dc.creatorArrieta Yépez, Omar Agustín
dc.creatorMartínez Montenegro, Samuel
dc.date.accessioned2021-03-16T20:43:17Z
dc.date.available2021-03-16T20:43:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11323/8023
dc.descriptionMaestría en Educaciónspa
dc.description.abstractReading comprehension in Latin American basic education doesn't reach the desirable levels, which leads to a negative impact on the resolution of mathematical problems. This research, carried out in two institutions, deals with teacher management in terms of the strategies used with their students in the understanding of texts for the solution of real situations from the resolution of mathematical problems. The compilation of information was carried out in three moments: a documentary review, a semi-structured interview with nine participating teachers and a discussion group, which allowed us to collectively establish the routes of improvement in teaching performance, in order to know and improve pedagogical methods in both institutions, based on the transformation of teaching practices. A route of design and execution of 10 workshops was constructed, oriented to the resolution of problems through the mediation of the teacher, with the participation of teachers, achieving basic transformation of the speech appropriating the reading comprehension and constructing strategies for the improvement of the student performance.spa
dc.description.abstractLa comprensión lectora en la educación básica latinoamericana no alcanza los niveles deseables, lo que conlleva a incidir negativamente en la resolución de problemas matemáticos. Este trabajo realizado en dos instituciones aborda la gestión docente en cuanto a las estrategias utilizadas con sus educandos en la comprensión de textos para la solución de situaciones reales desde la resolución de problemas matemáticos. La recolección de información se realizó en tres momentos: una revisión documental, entrevista semiestructurada a nueve docentes participantes y grupo de discusión, que permitió establecer colectivamente las rutas de mejora en el desempeño docente, para conocer y perfeccionar métodos pedagógicos en las dos instituciones, a partir de la transformación de prácticas docentes. Se construye una ruta de diseño y ejecución de 10 talleres, orientados a la resolución de problemas a través de la mediación del profesor, con participación de docentes, logrando transformación básica del discurso desde la apropiación de la comprensión lectora y construyendo estrategias para mejoramiento del desempeño estudiantil.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherCorporación Universidad de la Costaspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.subjectReading comprehensionspa
dc.subjectPedagogical strategyspa
dc.subjectProblem solvingspa
dc.subjectTeacher managementspa
dc.subjectMathematical thinkingspa
dc.subjectComprensión lectoraspa
dc.subjectEstrategia pedagógicaspa
dc.subjectResolución de problemasspa
dc.subjectGestión docentespa
dc.subjectPensamientos matemáticosspa
dc.titleResolución de problemas matemáticos desde la comprensión lectora una gestión necesaria con docentes de educación básicaspa
dc.typemasterThesisspa
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dc.contributor.tutorConde Hernández, Marcial Enrique
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


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