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dc.creatorCenteno Viadero, Juvenalspa
dc.date.accessioned2018-11-02T21:45:30Z
dc.date.available2018-11-02T21:45:30Z
dc.date.issued2017-01-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11323/94
dc.descriptionMaestría en Educaciónspa
dc.description.abstractIn this research, the use of the Socratic Dialogue is determined as a strategy to improve the development of reading skills in students of the ninth grade of the Arcesio Cáliz Amador Departmental Educational Institution of the Municipality of El Banco Magdalena. The objective of this study is to identify the effect of the Socratic dialogue on the reading skills of students between the ages of fourteen and seventeen. The research is of a quantitative approach, framed in a quasi-experimental methodological design, with a population of 120 students and it was taken a non-probabilistic sample consisting of 20 students of the 9th grade of the afternoon session. A diagnostic test was performed in which difficulties were identified in the three components of reading skills such as the Semantic, Syntactic and Pragmatic. Then it starts a phase of the activities and readings for the respective intervention, finally workshops were designed and applied which show as a result greater capacity of the students in the three components evaluated in the reading competences when it is compared with the students that did not intervene. For this reason, it is concluded that the use of the Socratic Dialogue is a fundamental tool that improves the development of reading skills of students in its three components.eng
dc.description.abstractEn esta investigación se determinan el uso del Diálogo Socrático como una estrategia para mejorar el desarrollo de las competencias lectoras en los estudiantes del grado noveno de la Institución Educativa Departamental Arcesio Cáliz Amador del Municipio de El Banco Magdalena. El objetivo de este estudio es identificar el efecto del dialogo socrático en las competencias lectoras de los estudiantes de edades entre los catorce y diecisiete años. La investigación es de enfoque cuantitativo, enmarcado en un diseño metodológico cuasi experimental, con una población de 120 estudiantes y se tomó una muestra no probabilística conformada por 20 estudiantes del grado 9° de la jornada de la tarde. Se realizó una prueba diagnóstica en la que se identificaron dificultades en los tres componentes de las competencias lectoras como son el Semántico, Sintáctico y Pragmático. Luego se inicia la fase revisión de las actividades y lecturas para la respectiva intervención, finalmente se diseñaron y aplicaron talleres los cuales muestran como resultado mayor capacidad de los estudiantes en los tres componentes evaluados en las competencias lectoras cuando se les compara con los estudiantes que no se intervinieron. Por lo tanto, se concluye que el uso del Diálogo Socrático es una herramienta fundamental que mejora el desarrollo de las competencias lectoras de los estudiantes en sus tres componentes.spa
dc.language.isospaspa
dc.rightsAtribución – No comercial – Compartir igualspa
dc.subjectLecturaspa
dc.subjectCompetenciasspa
dc.subjectDiálogo socráticospa
dc.titleEfecto del diálogo socrático en las competencias comunicativas lectoras de los estudiantes de noveno grado de la Institución Arcesio Cálizspa
dc.typeThesisspa
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dcterms.subjectReadingeng
dcterms.subjectSkillseng
dcterms.subjectSocratic dialogueeng
dcterms.subject
dc.contributor.tutorCarreño Colina, Carlos Alejandrospa
dc.contributor.authorcoRocha Peláez, María Del Carmenspa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.type.hasversioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa


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