Mediación didáctica de las TIC para el fortalecimiento de la comprensión lectora en inglés
Trabajo de grado - Maestría
2022
Corporación Universidad de la Costa
Reading comprehension is one of the most assessed communicative competences in standardized exams as much as the native language as a foreign one. From this premise, the importance of analyzing was seen in the way how the use of ICTS (Information and communication technologies) could contribute to the improvement of this skill in the English language through ninth graders of high school in a public institution of Medellín-Colombia. In this sense, this study analyzes the following variables: English didactics mediated through ICTS and strengthening in reading comprehension. This research is framed in a deductive rationalist focus with a propositional effect in agreement with a mixed quali-quantitative approach. The analysis units which are represented in the field design are: English teachers and eight graders of the year 2021 and ninth graders, the same students, in the year 2022. The analysis units of document type are: Institutional educative project and the English syllabus of the Educative Institution. For the field analysis, the survey technique was carried out to students, English teachers of the Educative Institution, semi-structured interviews through a focus group of students and teachers. Among the main results the students’ interests towards the foreign language learning due to the use of ICTS tools during the pandemic and its influence in reading comprehension are outlined. Finally, it is highlighted the importance of continuing to enrich the classes with more ICTS resources to strengthen the English communicative skills focused mainly on reading. La comprensión lectora es una de las competencias comunicativas más evaluadas en exámenes estandarizados tanto en la lengua materna como en una extranjera. Desde esta premisa se vio la importancia de analizar cómo el uso de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) contribuyen al mejoramiento de esta habilidad en el idioma inglés en un grupo de estudiantes de secundaria de una institución pública de Medellín-Colombia. En este sentido, se analizan las variables: Didáctica del inglés mediada por las TIC para el fortalecimiento de la comprensión lectora. La investigación se enmarca en un enfoque racionalista deductivo con alcance propositivo en concordancia con un paradigma mixto de naturaleza cuali-cuantitativa. Las unidades de análisis para el diseño de campo son: docentes del área de inglés y estudiantes del grado octavo durante el año 2021 y noveno durante el año 2022 y las de carácter documental son: el Proyecto Educativo Institucional (PEI) y la malla curricular de Inglés de la Institución Educativa. Para el análisis de campo, se aplicó la técnica de encuesta realizando además entrevistas a estudiantes y docentes del área de inglés. Entre los principales resultados se destaca el interés de los estudiantes hacia el aprendizaje del idioma extranjero debido al uso de herramientas TIC durante la pandemia y su incidencia en la comprensión lectora. Finalmente, se destaca la importancia de continuar enriqueciendo las clases con más recursos TICS para fortalecer las competencias comunicativas de la lengua inglesa enfocadas principalmente en la lectura.
- Posgrado [1187]